«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گفت: «نشست کارشناسان ارشد این اجلاس روز یکشنبه و نهمین اجلاس وزرای امور خارجه این مجمع در روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود.» او درباره اعضای شرکت‌‌‌کننده در این اجلاس نیز گفت: «فردا و پس فردا میزبان ۴۱ هیات در تهران خواهیم بود. ۲۵ هیات در سطح وزیر خارجه، قائم مقام وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌‌‌کنند. ۱۱ تا ۱۲ وزیر خارجه، ۵ تا ۶ قائم مقام وزیر خارجه و بقیه معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌‌‌کنند.» صفری با اشاره به ظرفیت‌‌‌های این مجمع گفت: «این مجمع می‌‌‌تواند همکاری‌‌‌های خوبی در زمینه‌‌‌های مختلف از جمله اقتصادی با سازمان‌هایی همچون اکو، شانگهای و بریکس داشته باشد.» مجمع گفت‌‌‌وگوی همکاری آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ تاسیس شد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۲۰۰۴ به مجموعه اعضای این مجمع پیوست و در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست این مجمع را بر عهده گرفت.

۳۵ کشور آسیایی به عنوان اعضای این مجمع با دارا بودن نیمی از جمعیت جهان، حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند. در حال حاضر کشورهایی چون ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای آن را تشکیل می‌‌‌دهند. نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این مجمع به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و به ریاست علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در روز دوشنبه مورخ چهارم تیر ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد. «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما دوشنبه مفتخر به میزبانی و ریاست نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌‌‌وگوی همکاری آسیایی در تهران هستیم.»

باقری در ادامه با اشاره به جزئیاتی درباره این نشست نوشت: «۴۱ هیات از کشورهای عضو و سازمان‌‌‌های بین‌‌‌المللی مشارکت خواهند کرد. این رویداد بستری برای تقویت همکاری میان کشورهای آسیایی بوده و نشانگر تمایل آسیا به چندجانبه‌‌‌گرایی و مشارکت است.» قرار است در پایان نشست وزیران امور خارجه، «بیانیه تهران» به تصویب برسد.  بر اساس آنچه که گفته شده، انتظار می‌‌‌رود در این بیانیه علاوه برحوزه‌‌‌های همکاری مابین اعضای مجمع به موضوعات مهمی همچون مسأله فلسطین و غزه نیز پرداخته شود. در نوزدهمین اجلاس مجمع، وزیران امورخارجه و مقامات حاضر در خصوص آماده‌‌‌سازی‌های لازم برای برگزاری نشست سران مجمع در قطر در مهرماه جاری نیز تبادل نظرخواهند کرد.

تأکید بر اهمیت عضویت و استفاده کشورمان از سازوکارها و مکانیزم‌های چندجانبه گرایانه در توسعه روابط با کشورها و پی‌ریزی همکاری‌‌‌ها و مشارکت‌‌‌های عملی، تاکید بر اهمیت قاره آسیا در قرن ۲۱ و نقش پررنگ آن در بهبود اقتصاد جهانی و ترویج فناوری‌های نوین، اهمیت ACD به عنوان یکی از فراگیرترین سازوکارهای گفت‌‌‌وگو و همکاری بین‌‌‌الدولی در آسیا و نقشی که این سازمان می‌‌‌تواند در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌‌‌ای و جهانی اعضا و آسیا ایفا کند را برجسته می‌‌‌کند. در همین راستا عبداللطیف بن راشد الزیانی‌، وزیر امور خارجه بحرین روز گذشته به منظور شرکت در اجلاس مجمع گفتگو همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرد. وی قرار بود همچنین با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیداری دوجانبه داشته باشد. پیشتر نیز وزیر خارجه بحرین به منظور ادای احترام به مقام شهدای خدمت و شرکت در مراسم یادبود این شهیدان به تهران سفر کرده بود. اونگ کنگ یونگ، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه سنگاپور و آکان رحمتولین، معاون اول وزارت امور خارجه قزاقستان که به منظور شرکت در اجلاس «مجمع گفتگو همکاری آسیا» (ACD) به تهران سفر کرده‌اند به صورت جداگانه با باقری دیدار کردند.