تکذیب اتهامات و آغاز برخورد حقوقی

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی که مدتی است در سبیل انتقادات بخشی از جریان اصولگرایی قرار گرفته‌اند، سکوت خود را شکسته و با صدور اطلاعیه‌ای اولین واکنش رسمی و حقوقی خود را به مسائل چند ماه اخیر نشان دادند. این دو عضو کابینه در اطلاعیه‌ای که با امضای «معاونت اجرایی و نهاد ریاست جمهوری» منتشر شد، اتهاماتی را که چندی پیش حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس به این دو وارد کرده و بر اساس آن از مشایی و بقایی به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت کرده بود، تکذیب کردند. این اطلاعیه همچنین اعلام می‌کند که حمید بقایی از این نماینده به همان کمیسیون و نیز به مراجع قضایی شکایت کرده است.

این واکنش پس از آن صورت گرفته است که کمتر از سه روز قبل محمود احمدی‌نژاد از «همکاران خود» دفاع کرده و هشدار داده بود که کابینه خط قرمز او است. رییس‌جمهور پیشتر نیز به اعضای هیات دولت توصیه کرده بود تا «اگر جایی بی‌انصافی شده و اخبار دروغ بیان می‌شود، قاطعانه و سریع تکذیب کرده و اخبار درست را ارائه کنند.»

پس از چراغ سبز رییس‌جمهور، مشایی و بقایی در اولین اقدام موضوع شکایت حسن نوروزی نماینده رباط کریم را دست مایه تکذیبیه خود قرار داده و اینچنین تلویحا به سایر منتقدان خود در ماه‌های گذشته نیز پاسخ دادند. منتقدانی که شامل نمایندگان مجلس، برخی ائمه جمعه و نیز برخی مقامات نظامی و امنیتی می‌شدند.

البته مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور و بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد تاکنون از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده بودند. چراکه به گفته بقایی «خیلی از برچسب‌ها به وی نمی‌چسبد و به همین دلیل هم از کنار آنها بی‌توجه می‌گذرد.» بقایی به روزنامه شرق گفته است:«من اتهامی را جواب می‌دهم که درجه یک است. من وقتی به یک جرم به صورت قانونی متهم شوم، جواب می‌دهم، نه به اتهام‌های سیاسی.» از گفته‌های بقایی چنین به نظر می‌رسد که شکایت نماینده رباط کریم به دلیل آنکه از وجهه حقوقی برخوردار بوده است به موضوعی برای پاسخ دادن تبدیل شده است. پاسخی که اگرچه کوتاه است، اما در آن تقریبا همه اتهاماتی که به لحاظ اقتصادی به مشایی و بقایی منتسب شده بود، تکذیب شده است که در متن آن چنین آمده است: «معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد، اتهامات اخیر علیه آقایان مشایی و بقایی کذب محض است.»

متن اطلاعیه بقایی و مشایی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «به دنبال انتشار رسمی و رسانه‌ای اظهارات آقای نوروزی نماینده رباط‌کریم مبنی بر ایراد اتهامات متعدد و طرح شکایت علیه آقایان مشایی و بقایی در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که در آن‌ها به‌‌رغم تکذیب چندباره، به ارتباط آقایان مشایی و بقایی با شرکت سمگا، پروژه هتل‌سازی در بلاروس، ساخت مجتمع تالارهای کیش و غریب‌تر از همه ارتباط با واردات قاچاق سیگار مارلبورو به ایران، اشاره‌های کذب شده است، نکات ذیل به اطلاع عموم مردم شریف ایران می‌رسد:

۱- پیش از این چندین و چند بار به این‌گونه جوسازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها مبنی بر رد و تکذیب اتهام‌های فوق پاسخ داده شده؛ اما متاسفانه همچنان این قبیل شایعات نادرست به طرق مختلف منتشر می‌شود.

۲- نظر به انتشار و انعکاس اکاذیب متعدد از طرف آقای نوروزی، آقای بقایی رسما از ایشان بابت انتشار این شایعات و کذبیات، به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و مراجع قضایی شکایت نموده است.

۳- عموم مسوولان محترم کشور و رسانه‌ها را به رعایت انصاف و اخلاق در طرح مسائل و تاسی بی‌قید و شرط از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ آبروی افراد فرا می‌خوانیم.»

ماجرای شکایت ۱۰۰ صفحه‌ای

اما بحث شکایت حسن نوروزی از این دو عضو کابینه از آنجا کلید خورد که اردیبهشت امسال همزمان با بررسی بودجه در صحن علنی مجلس، این نماینده طی اخطاری خاطرنشان کرده بود که «جمعی در ریاست جمهوری خزیده‌اند و مملکت را به تعطیلی کشانده‌اند. بنابر‌این از همه نمایندگان درخواست می‌کنم که به درخواست بنده توجه کنند.» وی خطاب به رییس مجلس گفته بود:«شکایتم را به ویژه از آقایان اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی به محضر شما تقدیم می‌کنم و از شما می‌خواهم که شکایت این‎جانب را به کمیسیون اصل نود و قوه قضائیه تحویل دهید تا به مسائل خاص قوه مجریه به‎ویژه دو نفری که نامشان ذکر شد، رسیدگی شود.» این نماینده مجلس در مورد اصل و سابقه مشایی و بقایی این سوال را مطرح کرده بود که «این دو نفر چه‎کسی هستند و از کجا آمده‌اند و چقدر سابقه جبهه ‌و ‌آزادگی و جانبازی و ایثارگری دارند؟» چند روز پس از این اخطار در صحن علنی، نوروزی در توضیح بیشتر درباره شکایت خود به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «این شکایت مشخصا از طرف من صورت گرفته است، بعد از شکایت من، آقایان محمد دهقانی و محمد کرمی‌راد هم آن را امضا کردند.» نوروزی تصریح کرده بود که «مدارک شکایت خود را که در حدود صد برگه است، به همراه دلایل این شکایت به کمیسیون اصل نود ارائه کرده است.»

این عضو فراکسیون انقلاب مجلس با انتقاد از اینکه «مشایی و بقایی سعی می‌کنند دولت و ریاست جمهوری را مصادره کنند»، در مورد موضوع شکایت خود گفته بود: «شرکت سمگا، پروژه‌های ساخت هتل در کیش، ورود این افراد در ساخت شهرک‌های گردشگری دربلاروس، واردات سیگار مارلبرو از جمله موضوعات این شکایت است. همچنین موضوع ورود در مسائل سرمایه‌گذاری و مناقصات غیرقانونی از سوی این افراد نیز دراین شکایت نامه آمده است.»

پس از آن حسین اسلامی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ‌گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به شکایت نوروزی از مشایی و بقایی به کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرده بودکه «این شکایت خارج از دستور و با فوریت در دستور کار کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفته و به محض اتمام بررسی بودجه در مجلس و همزمان با تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

هنوز از جزئیات رسیدگی به این شکایت که در اردیبهشت ماه مطرح شد، خبر تازه‌ای منتشره نشده که پس از دو سخنرانی احمدی‌نژاد، نهاد ریاست جمهوری اطلاعیه مذکور را منتشر کرده است. باید منتظر بود و دید که این شکایت دوطرفه چه سرانجامی خواهد گرفت و آیا پایانی بر انتقادات مطروحه علیه بقایی و مشایی و اطرفیان آنها خواهد بود؟