۱۶ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و با اعلام اسامی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده ازسوی شورای نگهبان، انتخابات وارد فاز جدیدی شده است. شرایط ویژه کشور و مشکلاتی همچون ناترازی‌ها، تورم، کسری بودجه و تغییرات آب و هوایی در داخل کشور و مسائلی همچون احتمال گسترش یافتن تنش‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای و افزایش شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایجاب می‌کند که فردی با «تجربه کار اجرایی» و «میانه‌رو» سکان‌دار ریاست‌جمهوری کشور برای چهار سال پیش‌رو شود. دو نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به شاخص‌های رئیس‌جمهور آینده کشور اشاره کردند و بر لزوم داشتن تجربه و سابقه تاکید کردند.

رئیس پاستور با تجربه باشد

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمود‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخصه‌های رئیس‌جمهور آینده، گفت: کشور ما امروز در شرایط‌ خاصی قرار گرفته و به ناگاه هم با دولت ناتمامی مواجه شدیم و بر این اساس نظام و مردم یک تصمیم خیلی فوری می‌گیرند. بنابراین، چنین موضوعی می‌طلبد که مداقه بیشتری داشته باشیم و بر این موضوع زوم کنیم که چه کسی را به عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور انتخاب کنیم و این رئیس‌جمهور باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد. او ادامه داد: صرف‌نظر از افرادی که تایید صلاحیت شدند، شاخصه‌هایی که باید یک رئیس‌جمهور داشته باشد در ابتدا تجربه و دانش کار است. یعنی هم فرد با دانش و دارای دیدگاه‌های منطبق با علم و دنیای امروز باشد و از سوی دیگر تجربه کار داشته باشد و سکوهای کار را در رده‌های پایین طی کرده باشد و از آن سکوها عبور کرده باشد.

نکته سوم اینکه رئیس‌جمهور آینده باید سابقه عملکردی‌اش عدالت را نشان دهد و به عدالت شناخته شود. امروز مردم از کاستی در عدالت رنج می‌برند. اتفاقا خیلی از جاها همین مورد باعث شده مردم از بسیاری از آرمان‌های خود فاصله بگیرند.  این نماینده مجلس اظهار کرد: رئیس‌جمهور آینده باید فرد تلاشگر، پاسخگو، عادل، باتجربه و با سابقه باشد. همچنین در عین حال رئیس‌جمهور آینده باید فردی با دانش و نگرش پویا و منطبق بر سیاست‌های روز دنیا باشد. بنابراین چنین فردی می‌تواند گزینه جامعی برای ریاست‌جمهوری باشد و بعد در مسیر مطالبات مردم حرکت کند. در این شرایط آنچه مردم می‌پسندند به عنوان برنامه‌های کاری و الگویی رئیس‌جمهور آینده قرار می‌گیرد.

فیاضی در خصوص اینکه چند نفر از نامزدها این شاخصه‌ها را دارند، تاکید کرد: در بین نامزدها به‌طور نسبی شاهد افرادی هستیم که چنین شاخصه‌هایی را دارا باشند. زمانی که مقایسه می‌کنیم شاید افرادی باشند که دارای این ویژگی‌ها هستند، اما این ویژگی‌ها را به صورت نسبی دارند نه به صورت مطلق. یعنی این‌گونه نیست که نامزدی همه این ویژگی‌ها را داشته باشد. او افزود: باید سوابق، عملکرد و محبوبیت نامزدها را از نظر اجتماعی دید. باید فردی را انتخاب کرد که کمترین عیب‌ها را در نگاه مردم داشته باشد. مردم ما هوشیار هستند و به راحتی می‌توانند اشکالات نماینده‌ها و کارگزاران جمهوری اسلامی را تشخیص دهند.  هر کسی که عیبش کمتر باشد، محبوب‌تر است و هرکسی که تجربه‌اش بیشتر باشد، مطلوب‌تر است. کسانی‌که در میان نامزدها دارای این ویژگی‌ها هستند ۲ تا ۳ نفرند.

عقل بر سابقه و تجربه صحه می‌گذارد

همچنین سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید برلزوم توجه به خلأها و آسیب‌هایی که در دولت سیزدهم وجود داشت، گفت: رئیس‌جمهور آینده باید راه شهید رئیسی را طی کند و خلأها و آسیب‌هایی را که در دولت سیزدهم وجود داشت، مرتفع کند. از سوی دیگر رئیس‌جمهور آینده باید قانون‌مدار باشد و قوانینی از جمله واردات خودرو را که مجلس به تصویب رسانده، عملیاتی کند. این قانون را در مجلس یازدهم به تصویب رساندیم، اما در دولت تنها ۱۰ درصد آن عملیاتی شد.  او ادامه داد: رئیس‌جمهور آینده باید راه شهید رئیسی در مبارزه با فساد، حل مشکلات مردم، بهبود روابط اقتصادی بین‌المللی، پیمان شانگهای و بریکس را تقویت کند و از سوی دیگر دشمن‌ستیزی، ازدواج جوانان و اشتغال را مد‌نظر قرار دهد. اما باید آسیب‌های اقتصادی و معیشتی را ببیند و حل کند.

ذاکر با تاکید بر توجه به تجربه و سابقه نامزدهای ریاست جمهوری تاکید کرد: سابقه و تجربه نامزدها بسیار حائز اهمیت است. مراتب عقل می‌گوید کسی که وزیر نشده نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود، همچنین کسی که رئیس قوه مقننه نشده نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. اگر چنین گزینه‌هایی در میان نامزدها وجود نداشته باشد نوبت به سایر گزینه‌ها می‌رسد. عقل اقتضا می‌کند که مراتب حفظ شوند. شاید تنها ۳ تا ۴ نامزد این مراتب را طی کرده باشند.

تا انتخابات - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲