به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بخشی از این بیانیه پایانی آمده است: «عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت تزلزل‌ناپذیر کشورهای دی- ۸ از آرمان فلسطین را مورد تاکید قرار می‌‌‌دهیم.» همچنین علی باقری، علاوه بر سخنرانی در این نشست، با برخی وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در نشست استانبول در خصوص لزوم اقدام منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین ارسال کمک‌‌‌های فوری برای مردم تحت محاصره فلسطین در نوار غزه و رفح دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، باقری در سخنانی در این نشست، تاکید کرد: «ما بر این باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مساله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌‌‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نشود برقرار نخواهد شد.» وی افزود: «قطع شریان‌‌‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و قطع روابط سیاسی و اقتصادی و تحریم نفت، انرژی و کالاهای رژیم صهیونیستی گامی لازم و بدیهی در برابر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در کشتار و تخریب گسترده در نوار غزه است.»

سرپرست وزارت خارجه ایران ادامه داد: «اتخاذ سیاست‌‌‌های دو‌گانه توسط برخی قدرت‌‌‌های غربی، یکی از علل اصلی جری شدن رژیم صهیونیستی در تشدید و استمرار قانون‌شکنی و به سخره گرفتن حقوق و موازین بین‌المللی بوده است.» وی تاکید کرد: «ضرورت دارد نشست امروزِ ما واجد پیامی روشن مبنی بر ضرورت و فوریت اصلاح این رویکرد غیر‌مسوولانه و مزورانه باشد.» همچنین باقری ۹ پیشنهاد عملی را برای بررسی در این نشست مهم و تصمیم‌گیری در خصوص آنها ارائه کرد که عبارتند از: ۱- ایجاد «برنامه حمایتی سازمان دی-۸ در خصوص فلسطین». ٢. حمایت دی-۸ از تشکیل کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع‌آوری کمک‌‌‌های مالی کشورهای اسلامی. ٣. تشکیل گروه تماس دی-۸ جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین‌المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه بین‌المللی به این منطقه. ۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی. ۵.شناسایی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان «نهادهای تروریستی» به دلیل ارتکاب جنایات نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشر‌دوستانه. ۶. حمایت سازمان دی-۸ از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید و تلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد. ٧. حمایت سازمان دی-۸ از برگزاری گفت‌‌‌وگوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌‌‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ و برگزاری انتخابات. ٨. درخواست سازمان دی-۸ برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین‌المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس و... ٩.تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان دی-۸ به منظور حمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین‌المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری و...

همچنین باقری در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار و رایزنی کرد. علی باقری با قدردانی از ابتکار ارزشمند ترکیه در برگزاری نشست استانبول، حضور هیات ایرانی را نشانگر اهتمام ویژه به مساله فلسطین و همچنین نقش و موضع ترکیه عنوان کرد. باقری در دیدار با فیدان تاکید کرد: «تقویت پیوندهای بیشتر در روابط ایران و ترکیه، نه‌تنها به نفع دو کشور، بلکه در جهت پایداری ثبات منطقه‌‌‌ای است، به‌خصوص که ما با دشمن مشترکی مثل رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.»