انتخابات جدید با چهره‌های قدیم علی لاریجانی با «دولت زمینه‌ساز»، عبدالناصر همتی با «آینده روشن» و سعید جلیلی با «تصمیمات نقطه‌زن» در انتخابات ثبت‌نام کردند / ایرنا

سعید جلیلی با چه پیامی وارد شد؟

سعید جلیلی اولین نامزد شاخص روز اول انتخابات ریاست‌جمهوری بود. ورود او به ستاد انتخابات وزارت کشور با همراهی امیرحسین ثابتی، نماینده جریان پایداری در مجلس، نشان داد که او همچنان از خاستگاه خود و پیگیری تفکرات این جریان فکری حمایت می‌کند. او که طی سه‌سال گذشته با تشکیل دولت در سایه به نوعی به دولت سیزدهم در مسائل مختلف مشاوره می‌داد، حالا با برگزاری انتخاباتی زودهنگام یک‌بار دیگر تصمیم گرفته است شانس خود را برای رسیدن به ساختمان سفید پاستور امتحان کند. او تصمیم خود برای ثبت‌نام در انتخابات را در شبکه اجتماعی ایکس با «بسم‌الله الرحمن رحیم» به اشتراک گذاشت و پس از ثبت‌نام هم اعلام کرد که «ایران برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به تصمیم‌‌‌های نقطه‌‌‌زن نیاز دارد.»جلیلی همچنین در سخنانش گریزی به عصر فناوری زد و بر توسعه بومی فناوری‌‌‌ها تاکید کرد و گفت که «برای پیشرو بودن باید نقشه راه داشت.»سعید جلیلی که از همان روز نخست اعلام شهادت رئیس‌جمهور، طرفدارانش بر نامزدی او به عنوان شهید زنده در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید می‌کردند، پیش از ورود رسمی‌اش به انتخابات، دیداری هم با خانواده شهید رئیسی و علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدرزن رئیس‌جمهور شهید داشت؛ دیدارهایی که ناظران، آن را زمینه‌ای برای ورود به عرصه انتخابات تلقی کردند. او روز گذشته هم در حالی راهی وزارت کشور شد که تعدادی از طرفدارانش با پلاکاردهایی در دست جلوی ساختمان فاطمی تجمع کرده بودند.

شوک علی لاریجانی به انتخابات

دومین روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، با ورود علی لاریجانی به ستاد انتخابات کشور آغاز شد؛ ثبت‌نامی که بسیاری از آن به عنوان شوک علی لاریجانی به تندروها یاد می‌کنند. او پنج‌شنبه‌شب با انتشار توییتی که صفحه اسنپ را با یک مبدأ و دو مقصد (اول وزارت کشور و دوم پاستور) نشان می‌داد، حضور خود در انتخابات را تایید کرد و نوشت: «بدون شما به مقصد نمی‌‌‌رسیم....» علی لاریجانی پس از ثبت‌نام نیز در توییتی دیگر نوشت که برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم. لاریجانی حدود ۴ساعت بعد از ثبت‌‌‌نامش در توییتی دیگر از شعار انتخاباتی‌اش با عنوان «ملت قوی، دولت زمینه‌‌‌ساز» رونمایی کرد. لاریجانی طی سخنانش در جمع خبرنگاران ستاد انتخابات نیز تصریح کرد: «در دولت مورد نظر من هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود.»

او با با بیان‌ اینکه ما به ملت قوی و دولت زمینه‌‌‌ساز نیاز داریم، گفت که «زمانی برای از دست دادن نداریم.»لاریجانی گریزی هم به سیاست خارجی زد و با بیان اینکه دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مساله‌‌ اصلی تعاملات خود قرار دهد، گفت: راهبرد ایران به عنوان قدرت مهم منطقه این است که کل منطقه امن و قدرتمند باشد. بخش دیگری از سخنان لاریجانی به مقوله اقتصاد اختصاص داشت؛ آنجا که گفت: علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌هاست. اگر دولت جایگزین ملت نشود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد، زمینه‌‌ فساد از بین می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه امور مردم حتما راه به جایی نمی‌بریم. با این حال به نظر می‌رسد اعلام حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی نحوه ورود وی به میدان رقابت‌ انتخاباتی، چندان به مذاق منتقدانش خوش نیامده است.

همچنان‌که روز گذشته کانال تلگرامی روزنامه «کیهان» با حمله به علی لاریجانی نوشت: آقای لاریجانی در سخنرانی خود هنگام ثبت‌‌‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته‌‌‌اند: «برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ‌‌‌ ارتفاع بگیریم.» اما افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌‌‌ترین ارتفاع! کانال تلگرامی کیهان در بخش آخر مطلب خود همچنین این سوال را مطرح کرده است که «آیا آقای لاریجانی و نامزدهای همسو با او و آقای روحانی، قادرند لااقل در گفتار، از #قعر_گفتمانی بیرون بیایند و از روش منسوخ قبلی خود، اندکی ارتفاع بگیرند؟»طی روزهای گذشته نام علی لاریجانی به عنوان یکی از نامزدهای جریان اصولگرای میانه مطرح بود. هرچند هنوز معلوم نیست که این حضور با تایید مقام‌های ارشد کشور صورت گرفته یا نه، اما او در صورت تایید نهایی می‌تواند حتی نمایندگی بخشی از جریان اصلاح‌طلب را به‌عنوان نامزد آنها بر دوش بگیرد.لاریجانی هم طی روزهای گذشته پس از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، دیداری با خانواده شهدای این حادثه داشت. او با خانواده شهیدان مصطفوی، دریانوش و موسوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضور دو چهره اصلاح‌طلب

از دیگر نامزدهای شاخص روزهای اول و دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، مصطفی کواکبیان است که روز پنج‌شنبه با شعار «صداقت با مردم» در انتخابات ثبت‌‌‌نام کرد. روز گذشته نیز عبدالناصر همتی که در انتخابات ۱۴۰۰ از سوی بخشی از اصلاح‌طلبان نامزد بود با حضور در ستاد انتخابات کشور، نامش را به عنوان کاندیدا ثبت کرد. رئیس اسبق بانک‌مرکزی همچنین در بیانیه‌ای بر تلاش برای تعامل با همسایگان، گسترش روابط اقتصادی با همه کشورهایی که به نوعی در خدمت منافع ملی ما قرار می‌‌‌گیرند و رفع تحریم‌ها تاکید کرد. همتی نیز همچون دیگر نامزدهای شاخص برای اعلام شعار انتخاباتی‌اش از شبکه ایکس کمک گرفت و با انتشار عکسی از عدد ۱۴ که به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره دارد، نوشت: «آینده روشن است»؛ جمله‌ای که احتمالا شعار انتخاباتی این نامزد باشد.

ازدیگر نامزدها می‌توان به محمود احمدی بیغش نماینده ادوار مجلس، قدرتعلی حشمتیان رئیس دوره‌‌‌ای خانه احزاب ایران و رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، عباس مقتدایی نماینده ادوار مجلس، محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس و محمد خوش‌چهره نماینده دوره هفتم مجلس، یاد کرد که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری نام‌‌‌نویسی کردند. در همین حال بنا بر شنیده‌ها قرار است محمود احمدی‌نژاد به‌زودی با حضور در وزارت کشور کاندیداتوری‌‌اش را ثبت کند. شنیده‌ها همچنین از ثبت‌نام محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی شهردار تهران، علی‌اکبر صالحی و مهرداد بذرپاش در روزهای آینده حکایت می‌کند.  عباس عراقچی نیز  در گفت‌وگو با اکو ایران درباره شایعات مربوط به نامزدی‌اش در انتخابات با تاکید بر اینکه تمایل دارد همچنان به عنوان یک دیپلمات در حوزه تخصصی خود به مردم خدمت کند، تصریح کرد: صحنه رقابت‌های انتخاباتی صحنه پیچیده‌ای است و تا پایان مهلت ثبت نام باید برای درک چیدمان آن صبر کرد.

سردرگمی انتخاباتی در تیم سیاسی «پاستور»

چه زمانی نامزد نهایی اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان معرفی می‌شود؟

مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات مشروط شد