کارنامه اقتصادی دولت ناتمام

 شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه آقای رئیسی در شرایط دشواری اقتصاد را بر عهده گرفت، گفت: زمانی‌که ایشان اقتصاد را بر عهده گرفت هم دولت خیلی بدهکار بود و هم روزبه‌روز این بدهکاری در حال افزایش بود. این مورد را در خصوص تعهد خالص در حوزه تراز مالی دولت یعنی تملک دارایی‌های مالی در مقایسه با واگذاری دارایی مالی یا همان فروش و بازخرید اسناد می‌گویم. او ادامه داد: به واقع دولت آقای رئیسی این اهتمام را داشت و در کمیسیون برنامه‌وبودجه و هم در کمیسیون تلفیق بودجه شاهد بودم که دولت به دنبال این بود که خالص تعهدات را کاهش دهد و به‌طور نسبی همین کار را انجام داد و این از جمله نکات مثبت دولت بود. از سوی دیگر رشد نقدینگی به‌شدت رو به افزایش بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته من نمی‌گویم مشکلات در دولت آقای رئیسی حل شد، اما به‌طور نسبی در کنترل نقدینگی هم موفق بود. در حوزه فعالیت ما هم من می‌دیدم که آقای رئیسی شخصا به طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار خیلی اهمیت می‌داد و خاطرم هست که ایشان جلسه‌ای را در وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت همین موضوع برگزار کرد. همچنین در طرح تامین مالی تولید و زیر‌ساخت‌ها که یک طرح بود و نیاز به همراهی دولت داشت زمانی‌که این موضوع را با آقای رئیسی در میان گذاشتیم با وجود اینکه در چندین ماده هفتادوپنجی بود و بار مالی برای دولت داشت اما در هیات وزیران آن را تصویب کردند و پذیرا بودند.

حسینی خاطرنشان کرد: نرخ رشد سرمایه‌گذاری ما کاهنده شده بود و حتی در برخی از سال‌ها خالص سرمایه‌گذاری ما رو به کاهش بود، اما در دو سال اخیر پس از کرونا نرخ رشد اقتصادی از حالت صفر یا منفی خارج و به حدود ۴ درصد رسید. همچنین نرخ رشد سرمایه‌گذاری هم افزایشی شده است. اما همچنان مشکلاتی همچون تورم به قوت خود باقی است. به هر حال در حوزه‌هایی همچون صدور مجوزهای کسب و کار، طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ایشان از مجلس پشتیبانی کردند و در بودجه نیز حمایت کردند تا خالص تعهدات دولت به‌طور نسبی کاهش پیدا کند. از سوی دیگر دولت سیزدهم موفق شد نرخ رشد نقدینگی را به کانال ۲۵ درصد برساند. او تصریح کرد: اما ما همچنان مسائل و مشکلات اقتصادی همچون بالا بودن تورم و کند بودن رشد اقتصادی پیش رویمان است. هنوز بازار ارز آسیب‌پذیر است و در بازار سرمایه هنوز ثبات یا رونق ثابت ایجاد نشده است.

اهتمام به رفع ناترازی در حوزه انرژی

همچنین فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رئیسی دید منصفانه درباره نقدهایی که به دستگاه اجرایی وارد بود داشت، گفت: در چند بخش با آقای رئیسی در ارتباط بودیم. یک بخش در حوزه انرژی بود و بخش دیگر در حوزه نظارت و تقنین و همچنین سفر‌های استانی بود که ارتباطاتی با ایشان داشتیم. آقای رئیسی در جلسات مشترک سعی‌شان بر این بود که منصفانه به قضایا نگاه کنند و حتی اگر جایی نقد یا اشکالی به دستگاه اجرایی بود، ایشان کاملا منصفانه برخورد می‌کردند. او ادامه داد: ایشان نگاه کارشناسی را قبول داشتند و پیشنهادهای ما را در حوزه انرژی می‌پذیرفتند و به وزرا و دستگاه‌های مرتبط منتقل می‌کردند. آقای رئیسی در سفرهای استانی سعی‌اش بر این بود که تعامل میان کمیسیون و مجموعه‌های مرتبط با حوزه انرژی تقویت شود و معمولا بنده یا اعضای کمیسیون همراه ایشان در سفرها بودیم. این نماینده مجلس‌ یادآور شد: در حوزه تقنین بعضا گزارش‌هایی خدمت ایشان تقدیم یا نیازها در حوزه اعتبارات را به ایشان اعلام می‌کردیم و آقای رئیسی سریعا دستور می‌داد و پیگیری می‌کرد.

ما کوچک‌ترین مشکلی در این حوزه با ایشان نداشتیم و کمیسیون هم همیشه سعی می‌کرد به‌طور شفاف، کارشناسی موضوعات را پیگیری کند و آقای رئیسی هم می‌پذیرفت. حسنوند افزود: علاوه بر این آقای رئیسی اولویت‌های انرژی را به عنوان اولویت‌های کشور تعریف کردند. اگر به سخنرانی ایشان توجه کنید حوزه انرژی را در بخش‌های مختلف در صحن علنی و دیدارهایی که با رهبری داشتند، یکی از اولویت‌های کشور عنوان می‌کردند. از سوی دیگر بخشی از رفع ناترازی کشور در حوزه انرژی با اهتمام ایشان بود. او اظهار کرد: از سوی دیگر آقای رئیسی در حوزه انرژی هسته‌ای به نوعی حامی و پشتیبان بودند. در سه سال اخیر پیشرفتی که در حوزه تحقیق، پژوهش و حوزه‌های اجرایی در بحث انرژی هسته‌ای داشتیم، کاملا جهشی است و این به معنای آن است که شخص آقای رئیس‌جمهور حامی و پشتیبان بودند.

مجوز برای هزینه‌کرد درآمدهای نفتی در حوزه مسکن

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به خاطره‌ای که از رئیس دولت سیزدهم داشت اشاره کرد و گفت: به یاد می‌آورم که در جلسه مشترک روسای کمیسیون‌ها با دولت بنده نقدهایی را در حوزه مسکن مطرح کردم و راهکارهایی را عنوان کردم. بعد از جلسه احساس کردم که تند صحبت کردم و حس خوبی نداشتم. اما فردای همان روز از دفتر آقای رئیسی تماس گرفتند و گفتند ایشان به شما وقت دادند و من گفتم که تقاضای وقت نکرده بودم شاید اشتباه شده، اما گفتند خیر، آقای رئیسی برای شما ۲ ساعت وقت گذاشته است. در آن جلسه ایشان گفتند نظراتی که در خصوص مسکن و حوزه عمرانی دارید به من بگویید و من نکات را عنوان کردم و ایشان گفتند هر از گاهی بیایید تا در خصوص مسائل عمرانی صحبت کنیم.

ایشان از نقدی که مطرح کردم استقبال کرد و حرف‌های کارشناسی را شنید و به آن توجه کرد.او ادامه داد: با وجود همه تنگناهایی که دولت داشت، آقای رئیسی کمک کرد تا از ظرفیت نفت برای پروژه‌های مهم کشور، راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی امام استفاده شود. همچنین مجوزی از رهبری گرفتند تا از درآمدهای نفتی هم در حوزه مسکن و هم پروژه‌های ریلی استفاده شود. آزادراه اصفهان به شیراز به واقع با همت ایشان انجام شد و اگر ورود آقای رئیسی نبود به نظر می‌رسد ۲۰ سال دیگر هم این پروژه انجام نمی‌شد. ایشان حدود ۳ سال رئیس‌جمهور بودند و ورودشان به حوزه عمرانی را مفید ارزیابی می‌کنم.

۱۱۰ مکاتبه کمیسیون کشاورزی با رئیس‌جمهور شهید

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با اشاره به مکاتبات و جلساتی که با آقای رئیسی داشت، اظهار کرد: در طول حدود ۳ سال دولت آقای رئیسی، ۱۱۰ مکاتبه با آقای رئیس‌جمهور داشتیم و حدود ۵۷ سفر استانی داشتیم و ۲۲ بار برای ترخیص کالا به بنادر سر زدیم و مجموعا رویکرد و نگاه آقای رئیسی این بود که به هر طریقی مشکلات حل شود. به هر حال سفره مردم دچار مشکل شده و ایشان دغدغه داشتند که قیمت‌ها کاهش پیدا کند و مرتبا هم این موضوع را پیگیر بودند. او ادامه داد: بیش از ۱۲ جلسه خصوصی با آقای رئیسی داشتیم و نگاه ایشان این بود که مشکلات برطرف شود. ایشان در جلسه‌ای با حضور معاونین که بنده نیز حضور داشتم، گفتند آنچه را که نگاه کمیسیون است، مدنظر داشته باشید و در راستای حل آن تلاش و پیگیری کنید. آقای رئیسی مکاتباتی را که انجام می‌دادیم، شخصا ملاحظه و پیگیری می‌کردند.

به هر حال تلاشی صورت گرفت و در تثبیت قیمت‌ها لحاظ شد. علاوه بر این بحث تهاتر کالا در اولویت قرار گرفت و بعد از دستورات آقای رئیسی مشکلاتمان در سه قلم نهاده‌های اصلی حل شد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بعد از عید بنده سه جلسه با آقای رئیسی داشتیم و مواردی که از طریق کمیسیون ارجاع می‌دادیم را هم پیگیری می‌کردند و هم در حضور خودمان با وزرای مربوطه تماس می‌گرفتند و پیگیر مباحث آب، غذا، تولید محصولات کشاورزی، خرید تضمینی، صادرات محصولات کشاورزی، امهال و استمهال وام بودند و موارد این‌چنینی را با جدیت دنبال می‌کردند. البته دولت هم مشکلاتی در خصوص ارز داشت و خوشبختانه پیگیری‌های خوبی صورت گرفت و با دستوراتی که ایشان دادند به نوعی مشکل ارز ما در حوزه نیازمندی‌های بخش کشاورزی تا حدودی به نسبت گذشته بهتر شد.

بهره‌وری پروژه‌های ۱۲ سال به بالا در اولویت بود

همچنین محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، با اشاره به سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: آقای رئیسی مدیریت میدانی داشتند و در هر استانی که وارد می‌شد، نظام مسائل آن استان را در دست می‌گرفت و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کرد و اعتبار می‌داد. بر این اساس تحولی در کشور ایجاد شد و امیدی به مردم داده شد که دولت در حال خدمتگزاری است. او ادامه داد: فعالیت‌های عمرانی در زمان آقای رئیسی احیا شد. ما پروژه‌هایی داریم که بیش از ۱۲ سال عمر دارند، اما آقای رئیسی پروژه جدیدی را آغاز نکردند و تاکیدشان بر بهره‌وری پروژه‌های ۱۲ سال به بالا بود. در حوزه سیاست خارجی ایشان سیاست‌شان بر تعامل با کشورها بود و این سیاست را به خوبی پیش برد.

به همین دلیل توانست توافق‌ها و قراردادهای خوبی در حوزه گاز، نفت، حمل‌ونقل و مباحث تجاری با کشورها داشته باشد و در همین راستا ایشان دو پیمان مهمی را که در دنیا مطرح است، دنبال کرد و سرانجام ایران عضو این پیمان‌ها شد. شاید در کوتاه‌مدت آثار عضویت در این پیمان‌ها را نبینیم اما یقینا در دراز‌مدت آثار و برکات این اقدامات را شاهد خواهیم بود. این نماینده مجلس اظهار کرد: در حوزه اقتصادی گرانی‌هایی را شاهد بودیم، اما با سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه مسائل مالی داشتند، نقدینگی را از ۴۶ درصد به ۲۴ درصد رساندند و این برگ برنده‌ای در حوزه اقتصاد بود و امیدوارم اثربخشی این موضوع در کنترل تورم قابل مشاهده باشد و بتوانیم ثبات ایجاد کنیم.