خداحافظی آخر با رئیسی در مشهد پیکر رئیس‌جمهوری در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد /سیدمحمد آل‌رسول / ایسنا

هشتمین رئیس‌جمهوری ایــــران عصــر یکشنبه ۳۰اردیبهشت به دنبال سقوط بالگرد حامل وی و همراهانش به شهادت رسید. خبر شهادت رئیس‌جمهوری صبح روز دوشنبه ۳۱اردیبهشت پس از ساعت‌ها عملیات جست‌وجو و امداد از سوی گروه‌های نجات کشور از سوی مقامات رسمی کشور تایید شد. گروه‌های امداد و نجات ۱۷ساعت درشرایط سخت آب و هوایی برای یافتن بالگرد رئیس‌جمهوری و همراهانش (حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی) تلاش کردند و سرانجام پیکر آنها درحالی که به دنبال سقوط بالگرد به شهادت رسیده بودند، در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود پیدا شد.

این سانحه هوایی در حالی رخ داد که ابراهیم رئیسی و هیات همراه او روز یکشنبه برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» و سد «خداآفرین» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بودند. رئیسی در جریان این سفر همراه با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان این سد مرزی مشترک را افتتاح کرد و درحالی‌که عازم تبریز برای افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز بود، دچار سانحه هوایی شد و به شهادت رسید‌.

در پی این سانحه، مقام معظم رهبری با صدور پیام تسلیتی پنج روز عزای عمومی اعلام کرد. به دنبال آن دولت روز چهارشنبه ۲خردادماه را در کل کشور تعطیل رسمی اعلام کرد و برنامه‌های مراسم تشییع شهدای سانحه هوایی بالگرد راتشریح کرد. براساس برنامه اعلام‌شده مراسم تشییع ابتدا روزسه‌شنبه در تبریز استان آذربایجان شرقی آغاز شد. در ادامه عصر روز سه‌شنبه مراسم تشییع در استان قم از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران برگزار شد و سپس پیکر شهدا روزسه‌شنبه اول خرداد به تهران رسید و درمیان خیل عظیم مردم عزادار به مصلای امام خمینی (ره) تهران رسید. صبح چهارشنبه نیز مراسم اقامه نماز بر پیکر شهدا ودر ادامه مراسم تشییع از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار شد. خراسان رضوی و مشهد مقدس نیز آخرین سفر پیکرهای مطهر شهدای خدمت بود و درنهایت هرکدام در خانه ابدی خود در شهرهای مختلف آرام گرفتند.

 اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهدای خدمت

اما پیکرهای شهدای خدمت پس از عزاداری مردم شهرهای تبریز و قم، از عصر روز سه‌شنبه میهمان مردم پایتخت بود. مردم تهران همچنین صبح چهارشنبه با حضور در دانشگاه تهران با پیکر رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و دیگر همراهان شهید ابراهیم رئیسی در مراسمی با شکوه وداع کردند. در این مراسم مقام معظم رهبری ساعت ۹صبح بر پیکر جان‌باختگان نماز میت اقامه کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه با حضور در دانشگاه تهران و در میان خیل عظیم تشییع‌کنندگان، بر پیکر شهدای سرافراز خدمت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی، خلبان سیدطاهر مصطفوی، مهندس بهروز قدیمی و خلبان محسن دریانوش نماز اقامه کردند. پس از اقامه نماز بر پیکر مطهر شهدای خدمت، پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش درمیان حضورگسترده مردم تهران ازدانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع شد. با پایان مراسم باشکوه بدرقه رئیس‌جمهور و هیات همراه ایشان توسط مردم تهران پیکر هر یک از شهدا برای انجام مراسم خاکسپاری به گوشه‌ای از کشور بدرقه شد و پیکر شهید ابراهیم رئیسی صبح پنج‌شنبه سوم خرداد به شهر بیرجند رسید و مراسم تشییع او از این شهر آغاز شد و درنهایت انتقال پیکر او به شهر مشهد تا غروب ادامه داشت. سرانجام پیکر خادم‌الرضا(ع) شهید ابراهیم رئیسی، درآستان قدس رضوی، حرم امام هشتم شیعیان به خاک سپرده شد.

63044116 copy

 مراسم تشییع همراهان رئیس‌جمهور شهید

مراسم تشییع پیکر شهیدحسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه نیز روز پنج‌شنبه پس از برگزاری مراسم تشییع در میدان مشق وزارت خارجه از میدان بسیج شهر ری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و در شبستان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در خانه ابدی‌اش آرام گرفت. این مراسم با حضور خانواده شهید، معاونان و مدیران کل وزارت خارجه و کارکنان دستگاه دیپلماسی کشور برگزار شد. در مراسم وداع با وزیر خارجه شهید، علاوه بر حضور گسترده مردم بسیاری از مقامات و مسوولان کشوری و لشکری فعلی و پیشین و گروه‌ها و انجمن‌های مختلف نیز حضور داشتند. روز گذشته نیز مراسم ختم شهید امیرعبداللهیان به میزبانی وزارت امور خارجه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

درادامه مراسم تشییع، روز پنج‌شنبه پیکر شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه‌ شهید تبریز پس از بدرقه‌ در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز در قطعه صدیقین به خاک سپرده شد. مراسم بزرگداشت و شام‌ غریبان شهید آیت‌الله آل‌هاشم نیز همان روز با حضور مردم عزادار و مقامات لشکری و کشوری در مصلای امام‌خمینی(ره) تبریز برگزار شد. همچنین پیکر شهید امیر سرتیپ دوم خلبان سیدطاهر مصطفوی روز پنج‌شنبه در قطعه۲۷ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ دوم خلبان سیدطاهر مصطفوی خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور با تخصص خلبانی بالگرد 212 با 2000ساعت پرواز و یگان خدمتی وی نیز آشیانه جمهوری اسلامی ایران بود. در ادامه روز پنج‌شنبه مراسم تشییع پیکر سرتیپ دوم خلبان، شهید محسن دریانوش هم با حضور پرشور و گسترده مردم استان اصفهان در شهرستان نجف‌آباد به خاک‌ سپرده شد.

پیکر سرتیپ دوم شهید دریانوش از محل باغ ملی تا جنت‌الشهدای نجف‌آباد روی دستان خیل عظیم مردم تشییع شد و در خانه ابدی آرام گرفت. شهید دریانوش در کنار دیگر شهدای نجف‌آباد، از جمله شهید مدافع حرم، شهید محسن حججی به خاک سپرده شد. همچنین پیکر شهید سرگرد بهروز قدیمی روزپنج‌شنبه درمیان بدرقه باشکوه و تاریخی مردم شهر ابهر به روستای درسجین منتقل و در این روستا خاکسپاری شد. شهید «بهروز قدیمی» ۱۰آذرماه سال۵۸ در روستای درسجین چشم به جهان گشود و ۲۵شهریور۷۴ با تخصص الکترومکانیک، وارد نیروی هوایی ارتش شد. روز گذشته نیز مراسم تشییع دیگر شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهوری و همراهانش برگزارشد. به این ترتیب مراسم تشییع و تدفین استاندار شهید مالک رحمتی، استاندار فقید آذربایجان شرقی که در سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به شهادت رسید، دیروز در زادگاهش مراغه با حضور گسترده و باشکوه مردم برگزار شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید رحمتی حضور داشت. همچنین دیروز آیین تشییع پیکر و خاکسپاری شهید سیدمهدی موسوی، سرتیم حفاظت رئیس‌جمهوری درشهر ری برگزار شد. در این مراسم محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و محسن منصوری معاون اجرایی شهید رئیسی نیز حاضر شدند. به گزارش «ایسنا» پس از برگزاری مراسم تشییع، پیکر شهید موسوی در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.