دولت: حذف یارانه‌ها مطرح نیست

دنیای اقتصاد- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از طرح دولت برای جایگزینی یارانه نقدی با «کارت انرژی» پس از ماه رمضان خبر داده و گفته است: این کارت‌ها تنها برای پرداخت قبوض و خرید بنزین اعتبار خواهد داشت،. اما در صورتی که خانواده‌ها اعتبار کارت‌ها را ذخیره کنند، پس از گذشت مدتی می‌توانند از آن به طور نقدی هم برداشت کنند. همزمان وزیر اقتصاد و معاون پارلمانی رییس‌جمهور احتمال قطع پرداخت یارانه نقدی یا کاهش رقم آن را رد کرده‌اند که به نظر می‌رسد پاسخ به شایعاتی است که پس‌از طرح کارت انرژی مطرح شده‌است. زمزمه تغییر چهره یارانه نقدی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از جایگزینی کارت انرژی به جای یارانه نقدی از شهریورماه خبر داد

وزیر اقتصاد و معاون پارلمانی رییس جمهور: برنامه‌ای برای حذف یا کاهش یارانه‌ها نداریم

دنیای اقتصاد - دو مقام ارشد دولت به شایعه توقف پرداخت یارانه نقدی واکنش نشان داده و تاکید کردند که دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یا کاهش یارانه‌ها ندارد. شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در حالی به صراحت این موضع را اتخاذ کرده اند که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید یارانه نقدی مردادماه، آخرین یارانه‌ای خواهد بود که مردم بصورت نقدی از دولت دریافت خواهند کرد و پس از آن، به جای پول نقد، «کارت انرژی» به شهروندان داده خواهد شد که اعتبارش تنها برای پرداخت قبوض و خرید بنزین قابل استفاده است.

عماد حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همچنین از موافقت دولت با این طرح خبر داده و گفته است: نمایندگان دولت در آخرین جلسه کمیسیون انرژی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کردند که دولت قصد دارد، پس از ماه رمضان کارت انرژی را بین مردم توزیع کنند.

از سوی دیگر در حالی که محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بررسی طرح حذف یارانه پردرآمدها در دولت را تایید کرده، وزیر اقتصاد می‌گوید حذف یارانه پردرآمدها در دستور کار نیست.

محمد رضا فرزین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قطع یارانه پردرآمدها به صورت یک طرح مطالعاتی در دبیرخانه ستاد هدفمندی در حال بررسی است، گفت: تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص زمان و چگونگی قطع یارانه‌ها صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت: برنامه‌ای نداریم

اما وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ضمن رد خبر کاهش یارانه‌ها گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یا کاهش یارانه‌ها ندارد و پرداخت بر اساس خوشه‌بندی در این مرحله ملاک عمل نیست.

شمس‌الدین حسینی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص حذف یارانه پردرآمدها نیز خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌ای برای حذف ندارد، اما آنچه در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر آن تاکید شده این است که یارانه‌ها بایستی متناسب با قدرت‌های درآمدی پرداخت شود و جهت‌گیری دولت هم در آینده بر این اساس خواهد بود و این بدان معنی نیست که یارانه برخی حذف شود.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های دولت این است که در آینده توزیع منابع بر اساس درآمد افراد و حمایت بیشتر ازطبقات متوسط و پایین صورت پذیرد و در راستای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عدالت محقق شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص پرداخت یارانه بر اساس خوشه بندی افزود: به لحاظ تصمیم‌گیری، اطلاعات مفیدی با خوشه‌بندی خانوارها به دست آمد اما اینکه بخواهیم پرداخت یارانه‌ها را بر اساس خوشه بندی انجام دهیم در این مرحله ملاک عمل دولت نیست.

معاون رییس جمهور: یارانه قطع نمی‌شود

معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پرداخت یارانه‌ها نه تنها قطع نخواهد شد بلکه با استحکام بیشتری نیز ادامه خواهد یافت. محمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: هدفمندی یارانه‌ها یک قانون است و ثابت خواهد ماند، هرگونه شایعه‌ای مبنی بر قطع یارانه‌ها صحت ندارد. وی افزود : اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حرکت ارزشمندی است که به نفع مردم، عدالت و اقتصاد کشور است و دولت قصد توقف اجرای آن را ندارد.

کارت انرژی به جای یارانه نقدی؟

موضوع ارائه کارت انرژی به شهروندان به جای یارانه نقدی را اولین بار کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرده بود و اکنون نیز سخنگوی این کمیسیون در این باره اظهار نظر کرده است. عماد حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) با بیان اینکه کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی می‌شود، گفت: کارت‌های انرژی از اول شهریور توزیع می‌شود.

وی در توجیه دلیل این جایگزینی گفت: جایگزین شدن کارت‌های انرژی به جای یارانه نقدی، از تورم موجود در کشور جلوگیری می‌کند. هدف از اجرای این طرح رفع مشکل مردم در پرداخت قبوض است و خانواده‌هایی که بتوانند مصرف خود را مدیریت کنند سود خواهند برد و مازاد یارانه‌های خود را پس از زمانی که دولت معین می‌کند برداشت خواهند کرد.

حسینی اظهار کرد: براساس این طرح کارت‌های انرژی علاوه بر آب، برق و گاز خانگی در پمپ‌های بنزین نیز کاربرد داشته و با تجهیز پمپ‌های بنزین به این سامانه به هنگام سوخت‌گیری مبلغ مورد نظر از کارت انرژی فرد کم خواهد شد.

اعتراض مجلس به شیوه تامین یارانه تولید

نمایندگان مجلس با تصویب گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و اصل ۴۴ درباره اختصاص مبلغ حاصل از فروش طرح فولاد هرمزگان به هدفمندی یارانه‌ها، آن را برای پیگیری‌های بعدی به مراجع ذیصلاح ارسال کردند.

بر اساس این گزارش که روز گذشته با رای مثبت ۱۵۷ نفر از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید، مصوبه دولت برای اختصاص درآمد فروش فولاد هرمزگان به پرداخت یارانه بخش تولید غیرقانونی بوده است.

در این گزارش که توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صحن علنی قرائت شد، با اشاره به فروش طرح فولاد هرمزگان به قیمت ۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، آمده است: پس از انجام مزایده و انعقاد قرارداد فروش، هیات دولت در جلسه مورخ ۲۵ بهمن ۸۹ بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن مصوب کرد: «به استناد جزء (الف -۲) بند ۸ قانون بودجه ۸۹ به وزارت صنایع اجازه داده می‌شود طرح فولاد هرمزگان را از طریق مزایده به صورت نقد به فروش رساند.

معادل صد در صد وجوه حاصله در اختیار وزارت صنایع قرار می‌گیرد تا برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام یا برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده به بنگاه‌های صنعتی و معدنی در راستای اجرای بسته‌های حمایتی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت شود». در ادامه این گزارش تصریح شده است‌: دیوان محاسبات کشور طی نامه شماره د / ۵۰۰۰۰/ ۴۲ مورخ ۳۱ فولاد هرمزگان توسط وزارت صنایع و معادن برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده به بنگاه‌های صنعتی و معدنی به منظور اجرای بسته‌های حمایتی قانون هدفمندی یارانه‌ها را خلاف قانون اعلام می‌کند. کمیسیون‌های صنایع و معادن و اصل ۴۴ مجلس در این گزارش نظر خود را به شرح ذیل اعلام می‌کنند: به استناد جزء الف ۲ بند ۸ قانون بودجه ۸۹ کل کشور و با توجه به صورتجلسه ۲۳ اسفند ماه ۸۹ مبلغ حاصل از فروش طرح فولاد هرمزگان باید به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای انجام طرح‌های نیمه تمام در دست اقدام اختصاص یابد و هزینه آن در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها یا در هر محل دیگری، خلاف جزء الف ۲ بند ۸ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور است.