وزارت خارجه‌ روسیه ضمن زیر سوال بردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تاکید کرد که این مساله پایه همکاری‌ها در میان اعضای ۱+۵ را سست می‌کند و تاثیری منفی بر اعتبار شورای امنیت خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه‌ روسیه اعلام کرد که تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های ضد ایرانی که این بار علیه عمده‌ترین اپراتور ترابری ایران و هواپیمایی ملی این کشور به اتهام دست داشتن آنها در گسترش سلاح کشتار جمعی صورت گرفته سوالاتی بسیار جدی را به وجود می‌آورد. بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی ، در تحلیل‌های وزارت خارجه روسیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است: چنین اعمالی که بر اساس کاربرد خارجی قوانین داخلی آمریکا پایه‌گذاری شده شرایطی بالقوه را به وجود می‌آورد که ساختارهای تجاری روسیه که با شرکت‌های مذکور (ایرانی) همکاری می‌کنند نیز می‌توانند تحت شعاع آن قرار گیرند.

در این بررسی‌ها آمده است: این مساله پایه همکاری‌های ما در گروه ۱+۵ را نیز سست کرده و تاثیری منفی بر اعتبار شورای امنیت خواهد گذاشت و این ابهام را به وجود می‌آورد که سیاست تحریمی آمریکا در قبال ایران به دنبال اهداف دیگری غیر از تحکیم رژیم منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است.

وزارت خارجه روسیه بر موضع مسکو تاکید کرد که استفاده آمریکا از تحریم‌های یکجانبه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه مغایر با محتوای روابط کنونی میان دو کشور است.

در این اطلاعیه آمده است: چنین سیاستی برای ما کاملا غیرقابل قبول است. باید در این سیاست کاملا تجدیدنظر شود.

آمریکا روز پنج‌شنبه یک اپراتور بزرگ بنادر ایرانی و نیز خط هواپیمایی ایران ایر را تحریم کرد تا فشار علیه ایران را با هدف متقاعد کردن تهران به کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تشدید کند. روز جمعه نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد: درخواست آمریکا، فرانسه و انگلیس برای انتشار گزارش سازمان ملل درباره جزئیات نقض تحریم‌های ایران که به تهران نسبت داده شده است با مخالفت روسیه و چین روبه‌رو شد. مسکو با حمایت پکن مانع انتشار گزارش شده است که توسط هیات کارشناسان مستقل کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده و مدعی است که تهران با صادرات سلاح به سوریه، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل را نقض کرده است.