نماینده تهران: پرونده بقایی و مشایی در دست بررسی است

محمد شریف ملک‌زاده، معاون مستعفی وزیر خارجه و دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ظهر پنج‌شنبه به دلیل اتهام مالی و امنیتی بازداشت شد. آن گونه که خبرگزاری فارس خبر داده است، علی‌اصغر پرهیزکار مدیرعامل منطقه آزاد اروند نیز که به «جریان انحرافی» نسبت داده می‌شود، روز پنج‌شنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.محمد شریف ملک‌زاده شنبه هفته گذشته به منظور تصدی پست معاونت مالی واداری وزارت خارجه از سمت دبیری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور استعفا کرد. انتصاب وی از سوی علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه اما با واکنش نمایندگان مردم در مجلس روبه‎رو شد؛ به گونه‌ای که ۳۰ نفر از نمایندگان روز یکشنبه همزمان با برگزاری مراسم معارفه ملک‌زاده در وزارت خارجه طرح استیضاح صالحی را به دلیل عدم توجه به اتهامات ملک‌زاده و پرونده تشکیل شده برای وی در قوه قضائیه و وزارت اطلاعات تدوین و امضا کردند. صبح سه شنبه هیات رییسه مجلس اعلام کرد که این طرح استیضاح وصول شده است. اما به فاصله زمانی اندکی از اعلام وصول این طرح، ملک‌زاده دومین استعفانامه خود طی هفته گذشته را نوشت و به طور رسمی از سمت معاونت وزارت خارجه استعفا کرد. بدین ترتیب استیضاح وزیر خارجه هم منتفی شد.ملک‌زاده در بخشی از استعفانامه خود خطاب به صالحی نوشته بود: اینجانب کلیه اتهامات ناجوانمردانه نسبت داده شده به خود را با صراحت هرچه تمام‌تر تکذیب می‌نمایم. اینجانب تاکنون در هیچ محکمه‌ای دارای پرونده نبوده و فاقد هرگونه سابقه سوء هستم.ملک‌زاده که از جمله افراد نزدیک به حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی به شمار می‌رود، پیش از این در دولت نهم معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.

بازداشت ملک‌زاده به دلیل اتهامات مالی

در رابطه با بازداشت ملک‌زاده، اسماعیل کوثری، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به دلیل اتهامات مالی و وجود پرونده‌های فراوان در قوه قضائیه بازداشت شده است. کوثری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر افزود: پیش از این نیز کمیسیون امنیت ملی به دلیل اتهامات فراوان ملک‌زاده هشدارهای زیادی به وزیر خارجه و دیگر نهادهای دولتی داده بود.زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: ملک‌زاده در بحث مناطق آزاد دارای اتهامات مالی و در موضوع شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نیز دارای اتهامات امنیتی است.الهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: ایشان در قوه قضائیه پرونده دارند و در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در قالب تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، مواردی که مورد ابهام نمایندگان بود درباره ایشان وجود دارد. از جمله بحث بی‌انضباطی مالی و بحث مناطق آزاد که جزو اتهامات آقای ملک‌زاده است.

رسیدگی به پرونده بقایی و مشایی

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر احتمال بازداشت حمید بقایی نیز گفت: من اطلاعی در این باره ندارم؛ اما درباره ایشان هم مباحث مناطق آزاد به طور جدی مطرح بود. با این وجود از روند پرونده ایشان اطلاع کافی ندارم. وی مجلس افزود: درباره آقای مشایی هم مواردی مطرح است و پرونده‌های مربوط به وی سیر خود را طی می‌کند.