آماده مداخله در جنگ به سود ایران هستیم

به گزارش نیوزویک، نصرالدین عامر، معاون دبیر اطلاع‌رسانی انصارالله که به حوثی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز معروف است، به نیوزویک گفت: «در مورد دفاع ما از خود، منطقه و کسانی که با آنها ائتلاف داریم، مانند محور مقاومت، ما قطعا این کار را انجام خواهیم داد. هرگز در مقابل هیچ تجاوز خارجی و غربی به هیچ کشوری در جهان اسلام ما بیکار نمی‌‌‌مانیم.» دیگر گروه‌‌‌های محور مقاومت مانند حزب‌‌‌الله لبنان و مقاومت اسلامی در عراق نیز از زمان آغاز درگیری‌‌‌ها در غزه از نزدیک به هفت‌ماه پیش وارد میدان شده‌‌‌اند.

با این حال، پس از آنکه اسرائیل یک حمله هوایی مرگبار به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه انجام داد که منجر به شهادت چند پرسنل نظامی شد و در مقابل با پاسخ موشکی و پهپادی ایران مواجه شد، تنش‌‌‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. انصارالله در کنار دیگر جناح‌‌‌های محور مقاومت در لبنان، عراق و سوریه به این جنگ تاریخی پیوست و بنا بر گزارش‌‌‌ها، پس از آن اسرائیل با حمله موشکی به ایران پاسخ داد.

اکنون، عامر تاکید می‌کند که در صورت وقوع یک تنش همه‌جانبه، که شامل دفاع از متحدان محور مقاومت می‌شود، این گروه نقش رهبری را بر عهده خواهد گرفت. عامر گفت: «حتی اگر یکی از کشورهایی باشد که ما با آن مخالفیم، هرگز آن را تنها نخواهیم گذاشت.» پس در مورد کسانی که با آنها ائتلاف داریم، مانند جمهوری اسلامی ایران و سایر احزاب محور جهاد و مقاومت، قطعا با قدرت و قاطعیت در کنار یکدیگر خواهیم بود و اینها اساسا آموزه‌‌‌های قرآنی است.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که انصارالله به حملات بی‌‌‌سابقه‌‌ دریایی خود علیه کشتی‌‌‌های عمدتا تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین حملات موشکی و پهپادی دوربرد علیه اسرائیل ادامه می‌‌‌دهد. این گروه که در حال حاضر با حملات هوایی مکرر ایالات متحده و بریتانیا مواجه شده، تاکید کرده است تا زمانی که اسرائیل تهاجم خود را به غزه متوقف نکند، کارزار آن پایان نخواهد یافت.

انصارالله همچنین مدعی حمله مستقیم به تجهیزات آمریکایی شده است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش انصارالله یمن در خصوص آخرین عملیات اعلام شده این گروه روز دوشنبه گفت که نیروهای دریایی، موشکی و هوایی در کنار حمله به کشتی باری سیکلادس با پرچم مالت و متعلق به یونان که توسط ردیاب‌‌‌های دریایی شناسایی شده بود، به دو ناو جنگی آمریکایی حمله کردند. در پاسخ، فرماندهی مرکزی آمریکا با صدور بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که «حوثی‌‌‌ها سه موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) و سه پهپاد از یمن به سمت دریای سرخ شلیک کردند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که دارایی‌‌‌های ایالات متحده با موفقیت یک هواپیمای بدون سرنشین پرتاب شده حوثی‌‌‌ها (پهپاد) را در مسیر پرواز به سمت رزم‌‌‌ناو رده تیکاندروگا نیروی دریایی ایالات‌متحده و یک ناوشکن کلاس Arleigh Burke در نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ را درگیر و منهدم کردند.

سنتکام بعدا در مورد حادثه دیگری اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با موفقیت یک کشتی سطحی بدون سرنشین (USV) را در مناطق تحت کنترل حوثی‌‌‌ها در یمن درگیر و منهدم کردند. سنتکام گفت: «مشخص شد که کشتی بدون سرنشین یک تهدید قریب‌الوقوع برای ایالات‌متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌‌‌تر کردن آب‌‌‌های بین‌المللی برای ایالات متحده، ائتلاف و کشتی‌‌‌های تجاری انجام می‌شود.»

درست دو روز قبل، انصارالله مسوولیت سرنگونی یک هواپیمای آمریکایی را بر عهده گرفت. گفته شد پهپاد MQ-۹  ریپر در حال انجام «ماموریت‌‌‌‌های خصمانه» بر فراز استان صعده است. پنتاگون از دست دادن یکی از پهپادهای خود را بدون تایید سرنگونی آن به واسطه اقدام دشمن، پذیرفته است. سریع گفت: «نیروهای مسلح یمن تایید می‌‌‌کنند که تا زمان رفع محاصره و توقف تجاوز به مردم فلسطین در نوار غزه، به عملیات نظامی بیشتر در حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهند داد.» پیام‌‌‌های این گروه کاملا فراگیر شده است. یک نظرسنجی که ماه گذشته توسط مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین منتشر شد، نشان داد که حدود ۸۳‌درصد از فلسطینی‌‌‌های غزه و کرانه باختری از عملکرد یمن در درگیری‌‌‌ها راضی هستند.

اگرچه انصارالله در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، اما خود را نماینده قانونی یمن می‌‌‌داند. گروه مسلمان شیعه زیدی به رهبری عبدالمالک الحوثی در سال ۲۰۱۵ صنعا را در بحبوحه تشدید بی‌‌‌ثباتی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب در پی جنبش اعتراضی بهار عربی و سرنگونی رئیس‌جمهور دیرینه علی عبدالله تصرف کرد و اکنون بیش از ۸۰‌درصد از جمعیت کشور تحت کنترل آنهاست.

مدت کوتاهی پس از سقوط پایتخت به دست نیروهای انصارالله، عربستان سعودی یک ائتلاف منطقه‌‌‌ای ایجاد و عملیات‌‌‌های تحت حمایت ایالات متحده را در حمایت از دولت تبعیدی یمن آغاز کرد که در ابتدا به رهبری عبد ربه منصور هادی، معاون صالح، و سپس رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری، رشاد علیمی در دو سال گذشته هدایت می‌شد. با این حال انصارالله موفق شد در مقابل مداخله مقاومت کند و با آغاز حملات موشکی و پهپادی به پادشاهی همسایه پاسخ داد.

ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورهای ائتلاف، ایران را به ارائه مستقیم کمک‌‌‌های نظامی به انصارالله متهم کرده‌‌‌اند؛ مساله‌‌‌ای که هر دو طرف آن را انکار می‌‌‌کنند. جنگ داخلی یمن از زمانی که دو سال پیش برای اولین بار با میانجی‌گری سازمان ملل متحد آتش بس حاصل شد، کاهش چشمگیری داشته است. تنش‌‌‌‌ها در سال گذشته پس از توافق ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط در توافقی با میانجی‌گری چین کاهش بیشتری داشت.

با این حال، درگیری در غزه تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای را دوباره شعله‌‌‌ور کرده است. در حالی که تلاش‌ها برای حل مناقشه و بحران انسانی در یمن از طریق مذاکره ادامه دارد و تنها یک کشور عربی، بحرین، تاکنون رسما به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که در دسامبر برای حفاظت از تجارت دریایی تاسیس شده، پیوسته است، پادشاهی‌‌‌های شبه جزیره عربستان به دلیل ناآرامی‌‌‌های روزافزون به طور فزاینده‌‌‌ای در سواحل خود در معرض خطر قرار گرفته‌‌‌اند.

جاسم محمد البودیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه در نشست مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان سعودی، «نگرانی شدید این گروه منطقه‌‌‌ای هشت کشوری را از تشدید تنش‌‌‌ها در دریای سرخ، پس از حملات مداوم حوثی‌‌‌ها علیه کشتیرانی دریایی در باب المندب و منطقه دریای سرخ که تهدیدی غیرقابل قبول برای تجارت بین‌الملل، امنیت منطقه‌‌‌ای و هرگونه منافع ملی دیگر است، ابراز کرد.» بلینکن نیز اتهاماتی را علیه انصارالله و همچنین ایران مطرح کرد.

در همین حال، مقامات ایرانی نقش تهران در حفظ صلح منطقه‌‌‌ای را در حالی که این کشور روز دوشنبه روز ملی خلیج فارس را جشن گرفت، مورد استقبال قرار دادند. این روز پایان اشغال ۱۱۷ ساله امپراتوری پرتغال بر منطقه در چهار قرن پیش است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بیانیه‌‌‌ای که روز سه‌‌‌شنبه منتشر شد، پیشنهاد ایران برای ایجاد ائتلاف با کشورهای همسایه را تکرار کرد. امیرعبداللهیان گفت: «بیشتر مشکلات خلیج فارس ناشی از دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه است که درک سطحی، کاذب و سودجویانه از تحولات آن دارند. مداخله و نقش کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها ثبات و امنیت را برای مردم این منطقه به ارمغان نیاورد، بلکه همکاری مسالمت‌آمیز را به تقابل و تفرقه تبدیل کرد.»