عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی قهرمان دوی با مانع نتوانست از سد مجلس عبور کند

عدم اعتماد مجلس به سجادی

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: سرانجام ماراتن نفس‌گیر «اولین دونده‌ای» که می‌خواست «نخستین وزیر ورزش» شود، پس از دو ساعت بحث و گفت‌وگو در جلسه علنی دیروز مجلس، پایانی تلخ را برای «حمید سجادی» رقم زد و مجلس به او رای اعتماد نداد. اما معلوم نشد که سجادی به دلیل ضعف توانایی‌های مدیریتی‌اش نتوانست از مجلس رای بگیرد یا به دلیل نامه متفاوت محمود احمدی‌نژاد در معرفی وزیر ورزش یا جو انتقادی مجلس نسبت به دولت به خاطر انتصاب پرحاشیه در وزارت خارجه.

مجلس روز گذشته در حالی رای اعتماد به سجادی را بررسی کرد که این جلسه از ابتدای صبح در تب و تاب قرائت نامه استیضاح وزیر خارجه بود. بررسی صلاحیت سجادی با ورود رییس‌جمهور به صحن علنی مجلس آغاز شد، ورودی که برخلاف گذشته با استقبال پرشور نمایندگان همراه نبود و احمدی‌نژاد تنها به همراه رحیمی معاون اول و سعیدلو رییس پیشین سازمان تربیت‌بدنی و تنی چند از دولتمردان وارد صحن شد. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس نیز برای اعلام مخالفت‌شان با وزیر پیشنهادی از همان آغازین لحظات ورود احمدی‌نژاد، با فریادهای «۲-۲» به معنای مخالفت، سنگ تمام گذاشتند. هنگامی هم که رییس‌جمهور خواست سجادی را معرفی و از وی دفاع کند این فریادها چندین بار برای چند دقیقه تکرار شد که واکنش وی را هم در پی داشت. احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان گفت: «بنده هم به جای شما ۲-۲ می‌گویم، دو یا یک، سه، چهار، پنج.» او البته معتقد بود: «هر اتفاقی که بیفتد رفاقت مجلس و دولت سرجایش است.»

وقتی کار به مطرح کردن نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی رسید، مخالفان سجادی را «در حد و اندازه چنین مدیریت بزرگی نمی‌دیدند.» محمدجواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه که این جمله را در مخالفت با سجادی گفت، ضمن انتقاد از لحن غیردوستانه رییس‌جمهور در نامه معرفی وزیر ورزش آن را «بدعتی آشکار» برای معرفی سجادی خواند. وی همچنین معتقد بود: همه ایده‌های سجادی در هفت هشت خطی که به عنوان برنامه‌های پیشنهادی‌اش ارائه داده، خلاصه می‌شود و او حداکثر می‌تواند یک معاون خوب باشد. دیگر مخالفان نیز معتقدبودند «سجادی متاثر از جریان انحرافی است» و اگر روزی بگوید با این جریان هیچ ارتباطی ندارد فی‌الفور او را با یک تلفن کنار می‌گذارند. حسن نوروزی دیگر مخالف سجادی نیز دلایل مخالفتش را موضوع «پرونده تخلفات مالی سجادی در سازمان بازرسی کشور»، «سوءمدیریت»، «فامیل بازی» و «سوءاستفاده از اموال بیت‌المال» عنوان کرد، اما موافقان سجادی با استناد به اینکه وی «قهرمان ملی» است، «رشته تحصیلی مرتبط دارد» و «راه تشکیل وزارت ورزش رای اعتماد به سجادی است» از نمایندگان خواستند به او رای اعتماد دهند. موافقان معتقد بودند که مجلس نباید موضع «لجبازی» اتخاذ کند.

حمید سجادی، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان هم در این جلسه بیشتر به بیان خاطرات دوران قهرمانی‌اش و کمی از سوابق کاری‌اش پرداخت. او که معتقد بود «اراده‌ای که در ورزش یاد گرفته‌ام به من آموخته که همیشه به خط پایان نگاه کنم و مایوس نشوم» این بار نتوانست از «خط» مجلس برای رسیدن به موفقیت عبور کند.

روسای فدراسیون‌های ورزشی نیز که برای حمایت از سجادی به مجلس رفته بودند و در اقدامی نادر پس از سخنان وی شروع به کف زدن و شادی کردند، در نهایت مجبور شدند نتیجه این جلسه را از رسانه‌ها دنبال کنند؛ چرا که قبل از اعلام نتیجه شمارش آرا به خارج از فضای پارلمان هدایت شدند.

دفاع احمدی‌نژاد از سجادی

رییس‌جمهور در جلسه علنی روز گذشته مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سابقه وی در عرصه ورزش حرفه‌ای و مدیریت ورزشی ابراز امیدواری کرد این وزارتخانه با مدیریت سجادی از بهترین و موفق‌ترین وزارتخانه‌ها شود.

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه در تولید و اشتغال با سرعت بالایی در حال حرکت هستیم، اظهار کرد: کارهای بزرگی در جهت عدالت و ساختن اقتصاد در دست اجراست. البته دشمنان به دنبال جلوگیری از سازندگی گسترده و هدفمند و آرمانی ایران هستند و ماموریت دولت و مجلس ساختن کشور و باز کردن گره‌ها بر پایه یک الگوی موفق است.رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان وقت و انرژی می‌گیرد، اما من اطمینان دارم وقتی آقای سجادی با نظر نمایندگان سکاندار وزارت ورزش و جوانان شود کارهای خوبی در این عرصه اتفاق خواهد افتاد.رییس‌جمهور گفت: نمایندگان به تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان رای دادند و ما مصریم که این وزارتخانه از بهترین، موفق‌ترین و پرکارترین وزارتخانه‌ها شود و با رای بالا آقای سجادی را روانه وزارتخانه کنیم.وی تاکید کرد: ما تابع نظر مجلس خواهیم بود و هر اتفاقی که بیفتد رفاقت ما سر جای خود باقی است و تلاش خواهیم کرد تا ایران را بسازیم.

احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان گفت: من شما را دوست دارم و با شما قهر نمی‌کنم، زیرا حرف می‌زنیم، بحث می‌کنیم و انتقاد به‌عمل می‌آوریم و من استدعا می‌کنم اگر کسی از احمدی‌نژاد به هر دلیلی دلخوری دارد از این مساله تفکیک کند، زیرا مشکلات بسیاری در عرصه ورزش داریم.

سجادی: تعامل می‌کنم

حمید سجادی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان نیز در توضیح برنامه‌های خود گفت: من پیرو فکری و عملی مقام معظم رهبری هستم و ولایت فقیه را اصلی شرعی و فراتر از قانون می‌دانم و اعتقاد من به مجلس نیز، اعتقاد به جمله امام درباره در رأس امور بودن مجلس است.وی تصریح کرد: مطمئنم بدون تعامل با نمایندگان نمی‌توانم کاری کنم و برنامه‌ام هم این نیست که بدون هماهنگی با نمایندگان ملت، برای ملت کار کنم.سجادی افزود: وقتی موضوعی قانونی شود من مطیع آن هستم. در رابطه با تشکیل وزارت ورزش و جوانان نیز با ایجاد این وزارتخانه مخالفتی نداشتم، اما از نظر من تشکیل این وزارتخانه نیازمند زمان بود، در حال حاضر حضور من در مجلس نیز به نشانه پیروی من از قانون است.

سجادی در پایان به بیان بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه ورزش پرداخت و گفت: اگر در من انحراف اخلاقی و مالی وجود دارد، از شما می‌خواهم که به من رای ندهید.نمایندگان مجلس نیز در نهایت با ۸۸رای موافق، ۱۳۷ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ رای ماخوذه، حمید سجادی را به عنوان وزیر ورزش و جوانان نپذیرفتند و به او رای اعتماد ندادند.

لاریجانی: دولت نفر بعدی را معرفی کند

پس از رای منفی مجلس به حمید سجادی، رییس مجلس خواستار معرفی فرد دیگری به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در اسرع وقت شد. علی لاریجانی گفت: ورزش مقوله مهمی است که باید از یک مدیریت قوی برخوردار باشد و این رای عدم اعتماد به معنای بی‌توجهی و انکار نکات مثبت شخصیتی آقای سجادی نبوده است.وی افزود: نمایندگان بر این اعتقاد هستند کسی که از یک سابقه مدیریت برخوردار باشد بیشتر می‌تواند به ورزش و جوانان کمک کند.