جزئیاتی جدیداز انقلاب بانکی دولت

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از بررسی پیشنهاد طبقه بندی بانک‌ها به چهار گروه در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی خبر داد وگفت: این پیشنهاد هم اکنون مطرح است که پس از بررسی‌های لازم به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت برای نظرخواهی و تصویب یا رد ارائه خواهد شد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص نتایج جلسه دیروز طرح تحول نظام بانکی که با حضور قائم مقام بانکی و معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، رییس شورای عالی بانک‌های دولتی، دبیر بانکداری بدون ربای بانک مرکزی و مدیران عامل برخی بانک‌ها و کارشناسان امور بانکی در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: قرار است که نیازهای مالی کشور براساس طرح تحول بانکی در چارچوب نظام بانکداری در سطوح مختلف خرد و کلان تامین شود و از گستردگی لازم برخوردار باشد.

وی یکی از مسائل و مشکلات بانکداری اسلامی را نظام نظارتی عنوان و تصریح کرد: نظارت‌هایی باید بر سیستم بانکی کشور اعمال شود تا قواعد و مقررات به خوبی اجرا شود، زیرا این موارد از جمله نقدهایی است که امروزه در جامعه نسبت به بانک‌های کشور مطرح می‌شود. وی تاکید کرد: قانون طرح تحول بانکی تلاش می‌کند که به تمام سوالاتی که امروزه در جامعه در مورد بانکداری مطرح است، پاسخ مشخصی را بدهد.

فرزین با تاکید بر اینکه اصلاحات نظام بانکی با قانون بانکداری اسلامی انطباق لازم را خواهد داشت، عنوان کرد: همچنین نهادهای لازم برای مطابقت تمام فعالیت‌های بانکداری با قوانین بانکداری اسلامی طراحی خواهد شد.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نظارت‌های لازم را بر سیستم بانکی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تدوین خواهد شد. وی افزود: نظام بانکداری در ارائه خدمات به کلیه مشتریان و ذی‌نفعان خود چه سرمایه‌گذارانی که متقاضی سرمایه‌گذاری کلان هستند یا افرادی که نیاز به منابع خرد دارند، به خوبی از طریق سیستم بانکی در چارچوب ضوابط سیستم بانکی تامین مالی خواهند شد.

فرزین با تاکید بر اینکه یک نظام بانکداری پویا برای کشور تعریف خواهد شد، گفت: بانک‌ها به ۴ گروه طبقه‌بندی می‌شوند، این پیشنهاد هم‌اکنون در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی مطرح است که پس از بررسی‌های لازم به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت برای نظر خواهی و تصویب یا رد ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام نظرات در این خصوص فعلا در حد پیشنهاد است، عنوان کرد: همچنین موضوع حذف سه صفر پول ملی یکی از موضوعات مهم تحول بانکی است، اما تاکنون در این مورد در جلسات ستاد بحثی صورت نگرفته و در جلسات آتی مطرح و بررسی خواهد شد.