دنیای اقتصاد- امروز مجلس در حالی صلاحیت «حمید سجادی» نامزد وزارت «ورزش و جوانان» را برای ورود به کابینه دولت بررسی می‌کند که احتمال دارد همزمان طرح استیضاحی به منظور خروج «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه از هیات دولت کلید بخورد. زمینه این استیضاح به پشتوانه جمعی از نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به انتصاب محمدشریف ملک‌زاده به عنوان معاون وزیر امور خارجه، طراحی شده است. اما صالحی به یکی از نمایندگان گفته است: «دستور دادند که ملک‌زاده بیاید.» ملک‌زاده در حالی به این سمت منصوب شد که برخی نمایندگان از جمله احمد توکلی اعلام کردند که وی «پرونده قضایی» دارد. آنگونه که سایت الف نوشته است، توکلی روز گذشته نیز در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی اعلام کرد: «دادستان تهران تلفنی به وزیر خارجه گفته که ملک‌زاده در شرف بازداشت است و برای معاونت منصوبش نکنید، ولی صالحی به این مساله اعتنا نکرده است. ضمن اینکه وزیر اطلاعات هم مخالفت خود با این انتصاب را شفاها به صالحی اطلاع داده است.» نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز از ممنوع‌الخروج بودن ملک زاده خبر داده و روح‌الله حسینیان رییس فراکسیون انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این انتصاب گفته است:«با احمدی‌نژاد اتمام حجت می‌کنیم.» اما ملک‌زاده دیروز همه این اتهامات را رد کرد و برای آغاز کارش به وزارت خارجه رفت.

ملک‌زاده: اگر سند دارید منتشر کنید

محمد شریف ملک‌زاده ضمن رد اتهامات وارده از سوی احمد توکلی مبنی بر فساد و داشتن پرونده در قوه قضائیه اظهار کرد: پاسخ من به آقای توکلی این است که مردم نیز شما را می‌شناسند و از کارها و اهداف شما آگاهند و از اینکه بدون سند و مدرک حرف‌های بدون پشتوانه‌ای را می‌زنید متاسفم و شما را به خدا واگذار می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی گفت: پاسخ من سکوت است؛ چرا که تمام این موارد دروغ محض است و من از کسانی که اینگونه اتهامات را به من وارد می‌کنند خواهش می‌کنم چنانچه پرونده‌های قضایی متعددی دارم یکی از آنها را منتشر کنند و از آقای توکلی نیز می‌خواهم چنانچه پرونده محکومیت قضایی دارم آن را در سایت خود منتشر کند.

ملک‌زاده با اشاره به شکایات متعدد خود از آقای توکلی گفت: چندین فقره شکایت از آقای توکلی انجام دادم، اما هیچ‌گونه جوابی دریافت نکردم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع مطلع روز گذشته از بازدید محمد شریف ملک‌زاده معاون جدید اداری و مالی وزارت خارجه از بخش‌های مختلف این وزارتخانه خبر داد.

البته برخی دولتمردان از جمله معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم روز یکشنبه از تلاش برای رفع و رجوع این ماجرا خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به درخواست شماری از نمایندگان برای استیضاح وزیر خارجه به دلیل انتصاب ملک‌زاده به عنوان معاون این وزارتخانه گفت که سعی می‌کنیم این موضوع بدون استیضاح حل شود.

بروجردی: فرصت تمام شد

اما برخی نمایندگان نظر متفاوتی داشتند. رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز گفته بود: وزیر امور خارجه فقط تا پایان وقت امروز (دوشنبه) مهلت دارد تا ملک‌زاده را از معاونت اداری مالی وزارت خارجه برکنار کند، در غیر این صورت، طرح استیضاح وی سه‌شنبه در مجلس اعلام وصول خواهد شد.علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع استیضاح علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم که کار به استیضاح وزیر نکشد و مشکل پیش از اینکه مساله استیضاح وزیر به میان بیاید حل شود. روح‌الله حسینیان رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز در بیان اینکه آیا تلاش‌ها برای دور کردن احمدی نژاد از جریان انحرافی ادامه دارد، گفت: تلاش‌ها ادامه دارد، اما امیدی نداریم و بالاخره برای اتمام حجت تلاش می‌کنیم.

محمدجواد ابطحی، دیگر عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیزگفت: صالحی می‌گوید که فرد دیگری را برای معاونت اداری به رییس‌جمهور معرفی کرده بود، اما دستور دادند که ملک‌زاده باید معاون شود.نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه «محمدشریف ملک‌زاده» ممنوع‌الخروج است، تصریح کرد: این فرد به خاطر مسائلی در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از سوی دادستان کل کشور ممنوع‌الخروج شده است.

فرهاد تجری عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به انتصاب ملک‌زاده در سمت معاونت وزارت خارجه و اتهاماتی که برخی دستگاه‌های قضایی علیه او مطرح کرده‌اند، گفت: این سمت، مصونیت برای ملک‌زاده و محدودیت برای دستگاه قضایی ایجاد نمی‌کند.تعداد دیگری از نمایندگان مجلس از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، عباس رجایی، زهره الهیان و مصطفی کواکبیان نیز ضمن تاکید بر برکناری ملک‌زاده در مصاحبه‌های جداگانه با خبرگزاری‌ها اعلام کردند: انصراف از استیضاح صالحی تنها در صورت برکناری ملک‌زاده ممکن است. با وجود این اتمام حجت‌ها، باید دید امروز طرح استیضاح رسما به جریان خواهد افتاد یا خیر.