لاریجانی: اشتغالزایی ضعف دارد

دنیای اقتصاد- ساعاتی پس از به چالش کشیدن آمارهای دولتی درباره اشتغال در مجلس، رییس‌جمهور به شدت از این آمارها دفاع کرد و تردید کنندگان در ایجاد اشتغال ۶/۱ میلیونی را به باد انتقاد گرفت. احمدی‌نژاد در جلسه هیات دولت گفت:«کسانی که دستشان از تصرف در بیت‌المال قطع می‌شود، فریاد برمی‌آورند و مثلا مدعی می‌شوند آمار و گزارش‌های دولت درباره ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل درست نیست.» همزمان، رییس مجلس بار دیگر عملکرد دولت در ایجاد اشتغال را زیر سوال برد و گفت:«نمی شود رشد و توسعه پایین باشد و ما بگوییم یک و نیم میلیون اشتغال ایجاد کرده‌ایم.» واکنش احمدی‌نژاد به انتقادات آماری

کسانی که دستشان از تصرف در بیت‌المال قطع می‌شود، فریاد برمی‌آورند و مثلا مدعی می‌شوند آمار و گزارش‌های دولت درباره ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل درست نیست

دنیای اقتصاد- جلسه عصر یکشنبه هیات دولت فرصتی برای محمود احمدی‌نژاد شد تا در کمتر از یک نیم روز به انتقادهای نمایندگان شاخص مجلس درباره وضعیت اشتغال کشور پاسخ دهد. او از آمارهایی که وزیران کار،تعاون و رییس مرکز آمار در مورد نرخ بیکاری و میزان اشتغالزایی در جلسه علنی صبح یکشنبه به نمایندگان ارائه کرده بودند، حمایت کرد و گفت که «همواره کسانی که دستشان از تصرف در بیت‌المال قطع می‌شود، فریاد برمی‌آورند ودر عوض علیه دولت اخبار نادرست منتشر می‌کنند.» احمدی نژاد تلویحا از انتقادهای نمایندگان به گزارش وزیران درباره اشتغال به نام «بی انصافی و حرف‌های بی‌ربط» یاد کرد و از مسوولان خواست تا با طرح این موضوعات مانع تحقق ایجاد دومیلیون و ۵۰۰ هزار شغل در سال جاری نشوند.

پاسخ رییس‌جمهور، به انتقادهایی بود که صبح همان روز «سه دولتمرد» را در صحن علنی مجلس غافلگیر کرد و اعلام کاهش نرخ بیکاری از بهار ۸۹ تا بهار ۹۰ و تاکید بر ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل از سوی آنها صدای اکثر نمایندگان از جمله احمد توکلی را درآورد. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس آمار ارائه شده را غیر واقعی خوانده و گفته بود «هر کس در حد لیسانس هم اقتصاد خوانده باشد، این آمار را قبول نمی‌کند.» عدم اقناع نمایندگان درخصوص آمارهای اعلامی، در نهایت محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس را بر آن داشت تا حکم به تشکیل کمیته مشترک راستی‌آزمایی آمارهای اشتغال با حضور مجلس، دولت و سازمان بازرسی کل کشور دهد. این در حالی است که احمدی نژاد در سخنانش خطاب به اعضای هیات دولت متذکر شد هرکجا اخبار نادرست منتقل می شود، قاطعانه و سریع تکذیب کنند.

شاغلان می‌دانند چقدر اشتغال ایجاد شده است

به گزارش سایت ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در جلسه هیات دولت، بدون آنکه اشاره مستقیمی به اتفاقات صبح یکشنبه در مجلس داشته باشد، گفت: موضوع ایجاد اشتغال باید با همان قوت سابق به پیش برود و وزرا و مسوولان مربوطه بدون توجه به برخی بی‌انصافی‌ها و حرف‌های بی‌ربطی که زده می‌شود، ایجاد ۵/۲ میلیون شغل در سال ۹۰ را با قاطعیت پیگیری کنند و مطمئن باشند که این کار شدنی است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: همواره کسانی که دستشان از تصرف در بیت‌المال قطع می‌شود، فریاد برمی‌آورند؛ اما نمی‌گویند که فریادشان ناشی از کوتاه شدن دستشان از بیت‌المال است و در عوض علیه دولت اخبار نادرست منتشر می‌کنند و مثلا مدعی می‌شوند آمار و گزارش‌های دولت درباره ایجاد یک میلیون و۶۰۰ هزار شغل درست نیست؛ ولی بالاخره آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که صاحب شغل شدند، می‌دانند که در کشور چقدر اشتغال ایجاد شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید ضوابط اجرایی بودجه خیلی دقیق رعایت شود، ادامه داد: دولت نشان داده است که اهل ولخرجی نیست و دولت مدیریت درست منابع، جلوگیری از اسراف، تبذیر و دست‌اندازی‌ها است.

قاطعانه و سریع تکذیب کنید

وی همچنین با اشاره به انتشار برخی گزارش‌ها و اخبار نادرست درباره عملکرد دولت، خطاب به اعضای هیات دولت گفت: این مسائل جزء سختی‌های کار است و هنر شما این بوده که در سخت‌ترین شرایط داخلی و خارجی کارهای بزرگ انجام داده‌اید.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: امروز وقت آن است که کارهای انجام شده را تشریح کنید و اگر جایی بی‌انصافی شده و اخبار دروغ بیان می‌شود، قاطعانه و سریع تکذیب کرده و اخبار درست را ارائه کنید.

وزیران گزارش‌های ساختگی را آشکار کنند

رییس‌جمهور از وزرا خواست ارائه گزارش از کارهای انجام شده را جدی بگیرند و حتی اگر لازم شد خودشان وارد صحنه شده و اخبار درست را بیان کرده و خبرها و گزارش‌های خلاف و ساختگی را که ارایه می‌شود برای مردم آشکار سازند. احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی قصد دارند مردم را در فضایی مبهم قرار دهند، تصریح کرد: امروز فصل کار است و تاکید مجدد دولت همچنان بر کار است و کار و کار.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید مراقب بود تا مطلقا سر سوزنی از پیگیری مسائل اساسی مردم منحرف نشویم، گفت: رسیدگی به مسائل کشور به‌طور اصولی و عالمانه در دستور کار دولت قرار دارد و دولت در حد توان به خدمت‌رسانی ادامه خواهد داد و اگر چه پنج برابر دولت‌های قبل کار کرده است، اما آن را کافی ندانسته و معتقد است باید حتی از ثانیه‌های فرصت خدمتگزاری استفاده کرد و این امر شدنی است.

سختی‌ها و موانع شیرینی کار است

رییس‌جمهور با اشاره به تاخیر در عملیاتی شدن بودجه سال ۹۰ اظهار کرد: این طور نبوده که دولت در مدت طی شده از سال بیکار بوده باشد؛ ولی به هرحال تا عملیاتی شدن بودجه، کارها با سرعت کمتری انجام می‌شود و لذا ما باید جبران سه ماه گذشته را در مدت باقیمانده سال بکنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه و دستورالعمل تعیین حقوق کارکنان دولت تصریح کرد: حقوق همه کارکنان دولت ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. دولت کارکنان دستگاه‌های اجرایی را جزو عائله خود و بخشی از بیت‌المال می‌داند و به دنبال آن است تا زندگی آنها خوب اداره شده و همواره امیدوار و بانشاط باشند.

رییس‌جمهور ادامه داد: کارهایی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها و تشکیل ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه و کمیسیون‌های دولت با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت؛ چرا که شیاطین به دنبال آن هستند تا هیچ خدمتی در کشور انجام نشود و بعد آن را دستاویزی برای جشن قرار دهند. احمدی‌نژاد سختی‌ها و موانع را شیرینی کار توصیف و خاطرنشان کرد: کار در شرایط سخت ارزش پیدا می‌کند؛ اگر نه کار کردن در زمانی که همه امکانات فراهم است، هنر زیادی نیست.

رییس‌جمهور همچنین اعضای هیات دولت را به اتخاذ تدابیر ویژه برای ایام ماه مبارک رمضان توصیه و خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان باید زیباترین و شیرین‌ترین ماه‌ها باشد و اگر چه مطمئنم پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است؛ اما لازم است که مسائل مربوط به این ماه با توجه ویژه‌ای مورد پیگیری قرار گیرد.

ماهواره‌های بعدی ایران در ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیروز طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از سدهای «گلاور» و «کینه‌ورس» با اشاره به ارسال ماهواره رصد به آسمان طی روزهای گذشته اظهار کرد: همه فناوری‌هایی که برای فرستادن یک ماهواره بزرگ نیاز داریم، در کشور ساخته‌ایم و تجربه کرده‌ایم و شاهد بودیم که ماهواره رصد در اولین پرتاب در مدار قرار گرفت و امسال گام‌های بعدی را برمی‌داریم و در آینده نه چندان دور ماهواره‌های بزرگی به فضا خواهیم فرستاد که در ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری قرار می‌گیرد. رییس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش به بحث اجرای موفق هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها یک عده دشمنان ما بودند که هم انتظار داشتند و هم تنظیم می‌کردند که ملت ایران در اجرای این طرح زمین بخورد و یک عده هم کسانی بودند که با دانش غلط خود فکر می‌کردند ملت ایران زمین خواهد خورد و عده‌ای دیگر در داخل با هر نیت و فهمی هم مخالفت کرده و هم تنظیم می‌کردند و انتظار داشتند در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها زمین بخوریم. احمدی‌نژاد افزود: بعضی‌ها نمی‌خواستند هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا شود و الان هم از اینکه اجرا شده خوشحال نیستند.