مجریان نباید در انتخابات دخالت کنند

عکس: خبرگزاری مهر

ده‌ها مورد پرونده تجاوز رسانه‌ای نشده، در حال رسیدگی است

معاون اول قوه قضائیه از سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده تجاوز در کاشمر و خمینی‌ شهر و نظارت دقیق بر انتخابات مجلس خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضائیه دیروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه درباره نظارت بر صحت انتخابات و عملکرد مسوولان اجرایی در برگزاری انتخابات نیز گفت: در بخشی از قانون انتخابات تاکید شده قوه قضائیه باید در چارچوب قانون به تخلفات احتمالی رسیدگی کند. مجریان این امر هم باید بدانند که نباید در امر انتخابات دخالت داشته باشند، البته در صورت تخلف به سرعت و خارج از نوبت به آن رسیدگی می‌شود. وی درباره پرونده خمینی شهر و کاشمر نیز گفت: در این دو پرونده تاکید شده که با سرعت و دقت رسیدگی شوند زیرا در پرونده‌های امنیتی خاص که قلوب مردم را جریحه‌دار می‌کند دستگاه قضا به سرعت رسیدگی می‌کند که در این پرونده‌ها موارد با پیک مخصوص به دیوان منتقل شده و در شعبه خاصی با سرعت رسیدگی می‌شود و مطمئن باشید که در زمان بسیار کوتاهی احکام آن اجرا می‌شود. معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این که چرا در جامعه ما با توجه به حوادث اخیر ناامنی برای زنان موج می‌زند، گفت: امروز در جامعه ما امنیت زنان بسیار قویتر از جامعه غرب است و ما امن‌ترین وضعیت را در دنیا داریم، ولی این، با اینکه افرادی فاسد کار خلاف شرع انجام دهند منافاتی ندارد که در این موارد به سرعت پیگیری می‌شود. رئیسی در پاسخ به این که «حتما باید تعرض به زنان رسانه‌ای شود تا قوه قضائیه آن را پیگیری کند؟» نیز گفت: دستگاه قضائی وظیفه‌اش رسیدگی است شما که این سوال را مطرح می‌کنید یک سری به دادگاه کیفری همان شهری که پرونده تجاوزش رسانه‌ای شده بزنید می‌بینید که ده‌ها مورد از این پرونده‌ها که رسانه‌ای نشده در حال رسیدگی است. وی درباره این که برخی از دستگیرشدگان و وکلای پارتی شبانه در خمینی شهر ادعاهایی را مبنی بر بی‌گناه بودن افراد داخل پارتی عنوان کردند، گفت: این مهم وظیفه بازپرس پرونده است تا صحت گفته‌ها را تایید کند. برخی از مجرمین و وکلا به دنبال فراری دادن خود از دست قانون هستند.

در پرونده بیمه اغماض نمی‌کنیم

رییسی در پاسخ به سوالی درباره تعلل دستگاه قضا در اتمام رسیدگی به پرونده بیمه ایران گفت: این پرونده در دست رسیدگی است و دو هفته یک بار نتایج رسیدگی به مسوولان عالی قضایی اعلام می‌شود و رسانه‌ها و مردم مطمئن باشند که دستگاه قضا در این پرونده اغماض نمی‌کند. وی در پاسخ به سوالی دیگر که چرا دستگاه قضا در برخی از پرونده‌های اقتصادی اغماض می‌‌کند، گفت: اغماضی وجود ندارد و ما تبعیضی قائل نیستیم. من فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی مشکل دارد زیرا ما همه را به یک چشم نگاه می‌کنیم.

رییسی، رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری، جرائم اقتصادی و امنیت اخلاقی را مهم‌ترین اولویت دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: باید همکاران قضایی با سرعت و دقت بیشتری به این پرونده‌ها رسیدگی کنند و طبق قانون مردم را در جریان رسیدگی قرار دهند.