اسرائیل و آمریکا در آماده‌باش حداکثری

روز جمعه مقامات آمریکایی در واشنگتن و خاورمیانه گفتند که ایران برای تلافی حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به دمشق آماده می‌شود. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در حالت آماده‌باش شدید قرار گرفته‌اند. به گفته یک مقام صهیونیستی، اسرائیل نیز ارتش خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است، مرخصی یگان‌های رزمی را لغو کرده، برخی از نیروهای ذخیره را به واحدهای پدافند هوایی فراخوانده و سیگنال‌های سیستم موقعیت‌‌‌یاب جهانی GPS  را مسدود کرده است.

دو مقام ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایران تمام نیروهای مسلح خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است و تصمیم گرفته شده که باید مستقیما به حمله دمشق پاسخ دهد تا بازدارندگی ایجاد شود. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع جمعیت حاضر در تهران که در مراسم تشییع جنازه افسران شهید شده در دمشق شرکت داشت، گفت: دلاورمردان ما رژیم صهیونیستی را مجازات خواهند کرد. هشدار می‌دهیم هیچ اقدامی از سوی هیچ دشمنی علیه نظام مقدس ما بی‌پاسخ نخواهد ماند و هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراتوری‌هاست. در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی که بخشی از مجموعه سفارت ایران در دمشق بود، سه ژنرال و چهار افسر نیروی قدس شهید شدند. این نیرو، بازوی عملیات نظامی و اطلاعاتی سپاه پاسداران در خارج است که اغلب با متحدان مخالف اسرائیل و ایالات متحده از جمله سوریه، حزب‌الله لبنان و حماس همکاری نزدیک دارد.

امیر‌سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه گفت که «پس از پاسخ ایران به اسرائیل» با خبرگزاری‌های آمریکا مصاحبه خواهد کرد. پیشینه‌هایی برای پاسخ قاطعانه ایران وجود دارد. چهار سال پیش، پس از ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط آمریکا، ایران با موشک به پایگاه‌‌‌های آمریکایی در عراق شلیک کرد و بیش از ۱۰۰ سرباز را مجروح کرد.

اگرچه از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، گروه‌های نیابتی نزدیک به ایران در سراسر خاورمیانه حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده‌‌‌اند اما تهران از درگیری مستقیم که می‌تواند منجر به جنگ تمام‌عیار شود، خودداری کرده است. سید‌حسن نصرالله رهبر حزب‌‌‌الله، در جریان مراسم تشییع پیکر شهدا در ایران و لبنان یک سخنرانی ویدئویی ارائه کرد و گفت که ایران هر لحظه ممکن است پاسخ دهد و ما باید برای همه احتمالات آماده باشیم.

نصرالله گفت: «مطمئن باشید که پاسخ ایران به هدف قرار دادن کنسولگری‌اش در دمشق حتمی است.» به گزارش رسانه‌‌‌های ایران، اسرائیل در چند ماه گذشته دست‌‌‌کم ۱۸ نفر از نیروهای قدس را ترور کرده است، از جمله چهار فرمانده ارشد که از جمله جانبازان جنگ‌‌‌های خاورمیانه بودند.

حمله هوایی در دمشق بسیار غیرعادی بود، چه در ترور تعداد زیادی از شخصیت‌‌‌های ارشد به طور همزمان و چه در حمله به یک ساختمان دیپلماتیک، که معمولا در درگیری‌‌‌ها به عنوان محدودیت در نظر گرفته می‌شود. مقامات اسرائیلی مدعی شدند که این ساختمان به عنوان پایگاه سپاه پاسداران عمل می‌کرده و بنابراین هدف مشروع بوده است. این ساختمان محل اقامت رسمی سفیر ایران در سوریه بود که در تلویزیون دولتی ایران گفت که او و خانواده‌‌‌اش ساختمان را ترک کرده‌‌‌اند. تصمیم نهایی در مورد موضوع مهمی مانند حمله به اسرائیل بر عهده رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران است که فرمانده کل نیروهای مسلح است و دستور حمله ۲۰۲۰ را به انتقام ترور سردار سلیمانی صادر کردند. تحلیلگران نظامی آمریکا ارزیابی می‌کنند که این احتمال بیشتر است که ایران به خود اسرائیل حمله کند تا اینکه نیروهای نیابتی‌‌‌اش به نیروهای آمریکایی در منطقه، از جمله در عراق و سوریه حمله کنند، همان‌طور که بیش از ۱۷۰ حمله در چهار ماه پس از ۷ اکتبر انجام دادند. این حملات علیه اهداف آمریکایی در اوایل ماه فوریه متوقف شد، اما مقامات پنتاگون گفتند که اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارند. یک مقام نظامی اسرائیل گفت که تحلیلگران اسرائیلی به همین نتیجه رسیده‌‌‌اند که ایران خود حمله خواهد کرد و از طریق حزب‌‌‌الله، نزدیک‌‌‌ترین متحد‌‌‌ش، که از زمان آغاز جنگ در حال تبادل آتش با نیروهای اسرائیلی بوده، اقدام نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌‌‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه پیش از جلسه کابینه امنیتی درباره حمله احتمالی ایران، مدعی شد: «ما می‌‌‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و طبق این اصل ساده عمل خواهیم کرد که هر کسی به ما آسیب برساند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد، به آنها آسیب خواهیم رساند.»

سپهبد الکسوس جی. گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه، این هفته به گروه نویسندگان دفاعی در واشنگتن گفت: «از دیدگاه نظامی، بزرگ‌ترین نگرانی من این است که آیا پاسخ ایران به نوعی به تشدید تنش منطقه‌ای منجر می‌شود؟ ما با دقت نظارت می‌‌‌کنیم و به آنچه ایرانی‌‌‌ها از نظر نحوه واکنش می‌‌‌گویند گوش می‌‌‌دهیم.» وی افزود: «به ارزیابی من ایرانی‌‌‌ها علاقه‌‌‌ای به درگیری منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر ندارند. آنها می‌‌‌خواهند از بحران موجود بهره ببرند، اما در حال حاضر علاقه‌‌‌ای به جنگ با اسرائیل، جنگ با ایالات متحده یا جنگ با هیچ‌‌‌کس دیگری ندارند.» مراسم تشییع روز جمعه در تهران همزمان با راهپیمایی سالانه روز قدس، روز همبستگی با فلسطینیان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای مسلمان برگزار شد. جمعیت شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. در ویدئوهایی که در رسانه‌های خبری منتشر شد، جمعیت خشمگین ماکت نتانیاهو را لگدمال می‌کنند.

راهپیمایی امسال روز قدس که در بسیاری از شهرهای ایران برگزار ‌‌‌شد، به نظر می‌‌‌رسید که تحت‌الشعاع مراسم تشییع پیکر شهدا، تشدید تنش‌‌‌ها با اسرائیل و موضوع پاسخ ایران و آغاز جنگ قرار داشت. رسانه‌های دولتی ایران نشان دادند که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و سرلشکر اسماعیل قاآنی فرمانده کل سپاه قدس که به جای یونیفورم، لباس مشکی غیرنظامی به تن داشت، همراه با جمعیت عزاداران در تهران راهپیمایی کردند. همچنین زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین و ابو فدک المحمداوی، رئیس نیروهای حشد الشعبی عراق نیز در این مراسم  حضور داشتند. تابوت‌‌‌های افسران شهیدشده سپاه قدس که با پرچم ایران پوشانده شده بود و بر پشت کامیون‌‌‌های مزین به گل و برگ‌‌‌های سبز گذاشته شده بود، به آرامی در جاده‌‌‌ای طولانی در مرکز شهر تهران که هزاران نفر بر گرد آن تجمع کرده بودند، حرکت می‌کرد.