رایزنی هسته‌ای احمدی نژاد با مدودف

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در جریان سفر دو روزه خود به قزاقستان، ضمن سخنرانی در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و تشریح مواضع تهران درباره همکاری‌های منطقه‌ای در دیدارهای جداگانه‌ای با روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، پاکستان و افغانستان راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد. احمدی نژاد همچنین در نشست سه‌جانبه‌ای با حضور دیمیتری مدودف رییس‌جمهور روسیه و نور سلطان نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در دیدار دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه ایران و روسیه در معادلات منطقه‌ای و جهانی بر تقویت و تحکیم همکاری‌های دو کشور در سطوح مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.وی با تاکید مجدد بر حق همه کشورها به ویژه ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: ایران همواره مواضع اصولی خود را در خصوص موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای به طور شفاف اعلام کرده و بر مطالبات بر حق و منطقی خود برای بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پافشاری کرده و می‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی و دفاعی کشورمان ندارد، اظهار کرد: ایران بنابر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام و نامشروع می‌داند.رییس‌جمهور روسیه نیز با مهم توصیف کردن جایگاه و نقش ایران در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: دو کشور با همکاری‌های نزدیک و مشترک خود می‌توانند گام‌های موثری در جهت صلح و امنیت جهانی بردارند.

آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات با ۱+۵

رییس‌جمهور همچنین عصر سه شنبه در حاشیه این اجلاس با هوجینتائو، رییس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان و با قدردانی از مواضع شفاف چین در این خصوص گفت: ملت ایران همواره اهل تعامل، گفت‌وگو و منطق بوده است و امروز نیز برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوهای سازنده و مثبت آمادگی دارد و معتقدیم اگر طرف‌های مذاکره تعامل و گفت‌وگو را به‌جای تقابل در پیش بگیرند، دو طرف سود خواهند برد.وی در ادامه به دعوت همتای چینی خود برای سفر به این کشور پاسخ مثبت داد و پیشنهاد کرد به مناسبت چهلمین سال برقراری روابط دو کشور، جشن مشترکی برگزار شود.

رییس‌جمهور چین نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت احقاق حقوق هسته‌ای ایران اظهار کرد: چین از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و معتقد است مذاکره و گفت‌وگو بهترین راه حل برای حل این مساله است.

دعوت عام ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با موفقیت‌آمیز خواندن اجلاس شانگهای، در موضوع هسته‌ای بر دعوت عام ایران به ویژه کشورهای ۱+۵ برای بازدید متخصصان آنها از تاسیسات هسته‌ای کشورمان تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، صالحی در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث‌های مطرح شده در نشست سه جانبه گفت: در این نشست مساله خلع سلاح و عدم اشاعه مطرح شد و اتفاق نظر این بود که بهترین راه برای حل موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو است و درباره ایران هم آقای احمدی‌نژاد بر این نکته که ایران بنابر دستور حکومتی و دینی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، تاکید کرد.

وی افزود: همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره خوب بوده است و از نظر شفاف سازی، شاید ایران جزو نادر کشوری‌هایی است که فعالیت‌های هسته‌اش به این میزان زیر نظر آژانس است.

صالحی تصریح کرد: ما حتی در کارنامه فعالیت‌های هسته‌ای خود دعوت عام به ویژه از ۱+۵ را داریم که با متخصصان خود از مجموعه تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند، در حالی که ما سراغ نداریم کشوری را که چنین اجازه‌ای را داده باشد، چرا که ما از صلح آمیز بودن فعالیت‌های خود اطمینان داریم.

احمدی‌نژاد: در ایران کسی محتاج نان شب نیست

رییس‌جمهور همچنین در دیدار ایرانیان مقیم قزاقستان با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون کشورمان در بخش‌های گوناگون از جمله اقتصادی گفت: امروز می‌توان ادعا کرد که در تمام ایران حتی یک نفر وجود ندارد که محتاج نان شب باشد و به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد که در سرتاسر ایران فقیری وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد بهترین راه ‌حل برای سلطه‌گران و کسانی که به دنبال مقابله با ملت ایران هستند را دوستی با ملت بزرگ ایران عنوان کرد و گفت: بدون شک هیچ‌کس از دوستی با ملت ایران زیان نخواهد دید، اما اگر کسی این دوستی را نپذیرد و بخواهد با ملت ایران دشمنی کند، ملت ایران نشان داده که ریشه همه دشمنان خود را خواهد کند.

وی همچنین عشق به ایران را حلقه‌ای دانست که همه ایرانیان در جهان را به هم متصل کرده است. وی افزود:‌ ایران عزیز یک عشق ابدی است و فاصله مکانی نمی‌تواند این عشق را کمرنگ و یا از دل‌ها بیرون کند. ایرانی‌ها در هر کجای دنیا که باشند قلب‌شان به عشق ایران می‌تپد.

احمدی‌نژاد همچنین در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با طرح سوالاتی درباره دلایل ایجاد دوره سیاه و ضد انسانی برده‌داری و استعمار، اشغالگری، تحمیل جنگ و بی‌سوادی و فقر بر آفریقا و دیکتاتوری بر آمریکای لاتین، گسترش افراط‌گرایی و تروریسم و مواد مخدر، افزایش ناامنی و کشتار ملت‌های بی‌گناه و بحران اقتصاد جهانی اظهار کرد: با افتخار باید اعلام کرد که هیچ یک از ملت‌ها و دولت‌های منطقه در این زشتی‌های تاریخی نقشی نداشته‌اند و عامل اصلی همه این نابسامانی‌ها مدیریت همان برده‌داران و استعمارگران گذشته در جهان است.

تاکید روسیه و چین بر حق هسته‌ای ایران

روسای جمهور روسیه و چین با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که ایران حق دارد از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز بهره‌مند شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مسکو، دیمیتری مدودف رییس‌جمهور روسیه و هو جینتائو همتای چینی وی روز پنجشنبه توافق کردند که ایران حق دارد به شکل صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده کند. همچنین آنها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که آماده‌اند با دیگر شرکا برای یافتن راه‌های از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی همکاری کنند. مدودف و جینتائو در این بیانیه مشترک که در کرملین به امضا رسید، همچنین بر لزوم حل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی تاکید کردند.