رهگیری تهاجمی در دریای سرخ

«واشنگتن پست» ۱۷ مارس گزارش داد: آمریکا تلاش‌‌‌های خود را برای مبارزه با قاچاق تسلیحات ادعایی ایران به حوثی‌‌‌ها گسترش می‌‌‌دهد. به گفته یک مقام نظامی آمریکایی کشور‌‌‌هایی که از نظر اقتصادی تحت‌تاثیر حملات حوثی‌‌‌ها متضرر شده‌‌‌اند باید اقدامات بیشتری را برای مقابله با اقدامات این گروه مورد حمایت ایران انجام دهند. پس از افزایش سطح حملات جنبش حوثی به کشتی‌‌‌های حمل و نقل تجاری در دریای سرخ با تسلیحات، موشک‌‌‌ها و تجهیزاتی که ادعا می‌شود ساخت ایران است، مقامات آمریکایی مدعی شدند که دولت بایدن درصدد است تا اقدامات خود را برای رصد و رهگیری تسلیحات ایرانی که به این گروه مورد حمایت تهران در یمن قاچاق می‌‌‌شود، گسترش داده و تشدید کند.

این ابتکار واشنگتن به دنبال ترسیم نقشه‌‌‌ای از مسیرهای دریایی مورد استفاده تهران و توقیف محموله‌‌‌های تسلیحاتی ارسالی به حوثی‌‌‌ها و همچنین اذعان به این مسأله است که یمنی‌ها احتمالا در آینده‌‌‌ای قابل پیش‌بینی به چالش امنیتی بزرگ تبدیل خواهند شد. به گفته این منابع آگاه، این عملیات بخشی از یک استراتژی گسترده‌‌‌تر است که شامل تحریم‌‌‌ها و فشارهای دیپلماتیک نیز می‌‌‌شود، اما ممکن است به دلیل کمبود منابع اولیه نظامی با محدودیت‌‌‌هایی مواجه شود. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده این ماموریت پیشرفته را به عنوان «تلاشی دوباره برای درک بهتر این آبراه‌‌‌های بین‌‌‌المللی» توصیف کرد.

 اقدامات بسیار قوی

یکی دیگر از مقامات ارشد دفاعی نیز این تلاش را «بسیار تهاجمی» خواند و گفت که واشنگتن همچنین در حال بررسی این موضوع است که چگونه کشورهای شریک می‌‌‌توانند تمرکز خود را بر مختل کردن روند قاچاق تسلیحات ایران و به‌‌‌منظور کمک به جبران ذخایر محدود پهپادهای آمریکایی و سایر دارایی‌‌‌های نظارتی که ابزارهای کلیدی هستند، گسترش دهند. این مقام نظامی آمریکایی از ذکر نام کشورهای شرکت‌‌‌کننده در این مذاکرات خودداری کرد، اما در عین حال گفت که همه دولت‌‌‌هایی که از نظر اقتصادی تحت‌تاثیر حملات یمنی‌ها متضرر شده‌‌‌اند باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

 مساله بسیار مهم

در همین راستا، کنت فرانک مکنزی جونیور، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده را رهبری می‌‌‌کرد، گفت که قطع جریان ارسال سلاح‌‌‌های ادعایی از ایران به شبه‌‌‌نظامیان حوثی اقدامی بسیار مهم است. ژنرال مکنزی در ادامه گفت: «ما باید این را بپذیریم و باید منابع را در مقابله با این روند قاچاق تسلیحات، به‌کار گیریم. اساسا، این به منابع نظارتی نیاز دارد، اما برای انجام این کار باید با شرکای خود در ائتلاف همکاری کنیم.» وزارت دفاع ایالات متحده، از ماه نوامبر، دست‌‌‌کم ۱۰۵ حمله از جمله حدود ۴۰ حمله در هفته گذشته به کشتی‌‌‌های تجاری در سواحل یمن را ثبت کرده است. مقامات آمریکایی می‌‌‌گویند که تسلیحات ادعایی به  کار رفته ایران در حملات حوثی‌‌‌ها علیه کشتیرانی در آبراه‌‌‌های بین‌‌‌المللی شامل پهپادها، موشک‌‌‌های بالستیک و تجهیزات نظامی دریایی می‌‌‌شود.

ایالات متحده و بریتانیا به منظور ایجاد بازدارندگی حملات مکرر هوایی مشترک خود به پایگاه‌‌‌های ارتش را با هدف مختل کردن و تضعیف توانایی این گروه در یمن که آزادی دریانوردی و کشتیرانی بین‌‌‌المللی و تجارت جهانی را تهدید می‌‌‌کند، ادامه می‌‌‌دهند. فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد که جنبش حوثی‌‌‌ها روز جمعه سه موشک ضد‌کشتی به سمت دریای سرخ شلیک کرد. سنتکام با انتشار بیانیه‌‌‌ای گفته این حمله که بین ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲:۵۰ شامگاه جمعه (به وقت صنعا) از مناطق تحت کنترل حوثی‌‌‌ها انجام شده آسیبی به کشتی‌‌‌های آمریکایی، کشتی‌‌‌های ائتلاف یا کشتی‌‌‌های تجاری وارد نکرد. پیش‌تر، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، شامگاه جمعه اعلام کرده بود که گزارشی مبنی بر وقوع انفجار در نزدیکی یک کشتی تجاری که در حال حرکت در فاصله ۶۵ مایل دریایی از غرب سواحل حدیده در یمن بود، دریافت کرده است.

کاپیتان این کشتی به این سازمان وابسته به نیروی دریایی بریتانیا گفته که این حمله آسیبی وارد نکرده و کشتی همچنان درحال حرکت به مقصد خود است. این درحالی است که یمنی‌ها روز جمعه از حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌‌‌های اسرائیلی و آمریکایی در دریای سرخ و اقیانوس هند خبر دادند. از ۱۹ نوامبر سال گذشته تاکنون یمنی‌های مورد حمایت ایران، حدود ۷۳ حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌‌‌های تجاری در دریای سرخ را به دلیل تداوم حملات اسرائیل و در حمایت از نوار غزه، انجام دادند. حملات تقریبا روزانه در دریای سرخ بسیاری از شرکت‌‌‌ها را مجبور کرد به طی مسیری طولانی‌‌‌تر و گران‌‌‌تر در اطراف آفریقا روی آورند.

 اقدامات فوری‌تر

دان سالیوان، سناتور جمهوری‌‌‌خواه جمعه ۲۵ اسفند در اظهاراتی مدعی شد که ایالات متحده باید در صورت ادامه حمله حوثی‌‌‌ها به نیروهای آمریکایی در دریای سرخ، کشتی‌‌‌های ایرانی را غرق کند. این سناتور جمهوری‌‌‌خواه طی پیامی خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که حملات متعدد آمریکا برای مقابله با توانمندی‌‌‌های این گروه مورد حمایت ایران که ایالات متحده آن را به‌‌‌عنوان گروهی تروریستی طبقه‌بندی کرده، نتوانسته بازدارندگی لازم را ایجاد کند و جلوی هدف قرار دادن کشتی‌‌‌های تجاری را بگیرد.  به ادعای سالیوان، تنها راه متوقف‌‌‌کردن حملات حوثی‌‌‌ها، این است که ایران دریابد با عواقب مستقیم حمایت از آنها مواجه خواهد شد.

سالیوان در این پیام ادعا کرد که تهران باید بداند، موشک یا پهپادی که یمنی‌ها به سمت هر کشتی آمریکایی پرتاب خواهند کرد، غرق‌‌‌شدن کشتی‌‌‌های ایران را در پی خواهد داشت.  به گفته او تهران باید دریابد که بهای این‌‌‌گونه اقدامات را خواهد پرداخت. ادعای واشنگتن پست درباره کارزار آمریکا در حالی است که پیشتر روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقامات ایرانی و آمریکایی با تایید خبر مذاکرات محرمانه و غیرمستقیم ایران و آمریکا در مسقط، گزارش داد که مذاکره‌‌‌کنندگان درباره تهدیدات فزاینده یمنی‌ها در دریای سرخ، به علاوه حملات شبه‌‌‌نظامی‌‌‌ تحت حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی و تحولات جنگ غزه گفت‌وگو کردند.

به گفته نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی گفته‌‌‌اند که پیشنهاد انجام این مذاکرات از سوی ایران بوده و عمانی‌‌‌ها قویا توصیه کردند که ایالات متحده این پیشنهاد را بپذیرد. در این گزارش آمده است که در این مذاکرات طرف آمریکایی خواستار توقف حملات گروه‌های مورد حمایت ایران به دریای سرخ و پایگاه‌‌‌های آمریکایی شده و در مقابل، طرف ایرانی نیز خواستار آتش‌‌‌بس در غزه شده است.  فایننشال تایمز در تاریخ ۲۴ اسفند، برای اولین بار پرده از انجام این مذاکرات مخفیانه برداشت و اعلام کرد که این اولین مذاکرات میان تهران و واشنگتن در طول  ۱۰ ماه گذشته است.