زمزمه تعطیلی پایتخت به دلیل ریزگردها

تهران بعد از ظهر دیروز/ عکس: آکو سالمی

دنیای اقتصاد- «بسیار ناسالم و اضطراری» کلماتی بود که مسوولان روز گذشته در توصیف شرایط آب و هوایی تهران به لحاظ وجود ریزگرد‌ها به کار بردند. شرایطی که از هفته گذشته بر هوای پایتخت حاکم است، اما استمرار و تقویت آن ظرف یکی دو روز گذشته باعث شده تا زمزمه‌های تعطیلی به دلیل گرد و غبار به گوش برسد. البته این ریزگردهای عربی نه تنها تهران، بلکه بیشتر نقاط کشور و به ویژه غرب و شمال غرب را متاثر ساخته است. ایلام و آذربایجان غربی به عنوان نمونه همواره با این پدیده دست و پنجه نرم کرده‌اند. این بار اما دامنه فعالیت این ریزگردها تا شرق کشور هم امتداد یافته و هوای مشهد را هم درگیر کرده است. هجوم ریزگردها از کشورهای عراق، عربستان و بعضا سوریه چند سالی است که از اواسط فصل بهارآغاز می‌شود و در مردادماه هم به اوج خود می‌رسد. علت این هجوم هم عدم مالچ‌پاشی صحراها و بیابان‌های کشور‌های مذکور است، هرچند رییس سازمان محیط زیست گفته است که توافقاتی را در

این باره با کشور عراق داشته، اما ماحصل این نشست‌ها تاکنون جز تعطیلی به دلیل افزایش گرد و غبار و دست کشیدن از فعالیت‌ها نبوده است. موضوعی که زمستان‌ها به دلیل افزایش آلودگی هوا و بروز «اینوژن یا وارونگی» به عنوان تنها راهکار مقابله با بروز آن به کار می‌رود. باید دید گرد و غبار چند روز گذشته که دامنه آن در حال گسترش است باز هم شهر و قسمت‌های مختلف کشور را به تعطیلی خواهد کشاند یا خیر؟

هوای تهران در شرایط اضطرار

اما به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت و در تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش فراتر از حد مجاز قرار داشت.

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه روز گذشته غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون با ۲۱۴ PSI و ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون با ۲۰۳ PSI در شرایط «اضطرار» قرار داشت، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه(امروز) کمی از غلظت آلاینده ذرات معلق کاسته شود ولی قطعا این آلاینده از نیمه شرایط هشدار فراتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کنترل گرد و غبار خیلی راحت‌تر از آلودگی هوای تهران است، گفت: پارامترهای مختلفی در آلودگی هوای تهران اعم از منابع ساکن و متحرک دخیلند که برای رفع آلودگی باید تمامی آنها را به حد مجاز و استاندارد کاهش داد. این در حالی است که گرد و غبار موجود در پایتخت دارای کانون‌های مشخصی است که می‌توان با مالچ‌پاشی یا درختکاری از بلندشدن گرد و خاک در آنها پیشگیری کرد و به نظر نمی‌رسد تکنولوژی و پیچیدگی خاصی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امسال هیچ روز «پاکی» در پایتخت نداشتیم، گفت: تعداد روزهای «سالم» امسال ۳۵ روز، «ناسالم» ۴۷ روز و «بسیار ناسالم» سه روز بوده است که این آمار نشان می‌دهد تعداد روزهای «ناسالم» ما از روزهای «پاک و سالم» در پایتخت فراتر رفته است.

غلظت ریزگردها رو به کاهش؟

البته مهندس محسن جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی به ایسنا گفت: پیک غلظت ریزگردها در تهران در روز یکشنبه بوده و از دیروز از غلظت گرد و غبار کاسته شده است. وی با اشاره به اینکه بررسی‌های انجام شده روی کانون‌های گرد و غبار نشان می‌دهد که حداقل این کانون‌ها تا ۴۸ ساعت آینده فعالیتی نخواهند داشت، گفت: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود از غلظت ریزگردها تا روز سه‌شنبه (امروز) به مرور کاسته شود.

معضلی به دلیل رفتارهای نادرست فرهنگی

اما مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، «پرویز رضازاده» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به درگیر بودن استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: گرد و غبار این مناطق منشاء داخلی داشته و از بیابان‌های داخل کشور سرچشمه می‌گیرد، در حالی که آنچه در ایام اخیر اغلب مناطق غربی و برخی از مناطق مرکزی را تحت تاثیر قرار داده ، منشاء بیرونی داشته است و از بیابان‌های عراق و عربستان به کشور وارد می‌شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه ریشه این مشکلات که امروز همه ما را درگیر کرده، رفتارهای نادرست فرهنگی است، اظهار کرد: برای مثال استفاده نادرست از آب، تبخیر آن، عدم کنترل آب‌های سطحی و زیرسطحی، پایین آمدن رطوبت خاک، در نهایت بروز پدیده گرد و غبار را به همراه دارد.

آلودگی؛ مصداق بارز حق‌الناس

مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران و نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا نیز با اشاره به اینکه گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده است به ایسنا گفت: بیش از پنج سال است که آقایان می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند تا مشکل آلودگی هوا و گرد وغبار حل شود اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا در تهران به هیچ عنوان مساعد نیست و جان مردم، کودکان و بیماران قلبی و ریوی در خطر است، تصریح کرد: باید دست از طرح‌هایی مانند استفاده از کولر آبی، آب‌پاشی تهران و … برداریم و به سرعت با روش‌های علمی و دقیق نسبت به رفع آلودگی هوای پایتخت اقدام کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه پرداختن به مقوله آلودگی هوا، سیاه‌نمایی نیست، گفت: نمی‌توان بر سر جان و سلامت شهروندان کوتاه آمد و با شبهه سیاه‌نمایی سکوت کرد. این امر مصداق بارز حق‌الناس است و وظیفه داریم در خصوص آن حرف بزنیم و هشدارهای لازم را بدهیم.

سفر ریزگردها تا شرقی‌ترین شهرها

در این میان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد: وضعیت آلودگی هوای دیروز مشهد از لحاظ غلظت ذرات معلق کمتر از ۲۵ میکرون در حالت اضطرار قرار داشت .

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام این اداره کل، افزایش غلظت ذرات معلق در هوای مشهد از ساعت ۵ صبح روز دوشنبه شروع شده و اطلاعات حاصل از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر نشان داد که وضعیت آلودگی با توجه به وضعیت جوی هوای مشهد، بهتر نشد و در برخی ایستگاه‌ها با افزایش میزان آلودگی نیز روبه‌رو بوده است.