پایان ماراتن 15000 نفری

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز گذشته از ساعت ۸ صبح برای انتخاب ۲۹۰نماینده مجلس و ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری در هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان آغاز شد.

 وزارت کشور مدت زمان رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری را تا ساعت ۲۰ جمعه تمدید کرد.بر اساس آمار ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند.

همچنین ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند که روز گذشته این نامزدها برای ورود به پارلمان و مجلس خبرگان رهبری به رقابت با یکدیگر پرداختند‌. مطابق اعلام وزارت کشور، در مجموع ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۳۰میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر را مردان و ۳۰میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. با این حال اینکه از این تعداد چه میزان روز گذشته در انتخابات مشارکت داشته‌اند طی روزهای آینده مشخص خواهد شد‌.

 با این وجود روز گذشته محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور از حضور با‌شکوه مردم نسبت به دوره‌های گذشته خبرداد. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: طبق شواهد میدانی به دست آمده از ناظرین درصد مشارکت خوب بوده است و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم این مشارکت بهتر بوده است. وی در عین حال گفت که آمار نهایی و تکمیلی پس از اتمام فرآیند اعلام می‌شود‌.در این بین روز گذشته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات‌ اعلام کرد که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، قم، لرستان، چهار محال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، ایلام و کرمان تا (ظهر روزگذشته) از استان‌های پیشرو در انتخابات بودند‌.

تعداد کرسی‌های استان تهران

اما استان تهران با ۳۵ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه و ۱۶ کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور است. در انتخابات سال جاری حدود ۴۴ هزار شعبه ثابت و ۱۵ هزار شعبه سیار برای اخذ رأی از مردم در سراسر کشور در نظر گرفته شده است. همچنین شش هزار و ۸۱۱ شعبه اخذ رای در سطح استان تهران در نظر گرفته شد که پنج هزار شعبه مربوط به شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز شعب اخذ رأی در کل کشور است‌. در این بین هزار و ۸۱۱ شعبه نیز به شهرستان‌های استان تهران مربوط است. بنابه گفته عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، در این استان ۱۰میلیون و ۳۰ هزار و ۱۹۱ نفر واجد شرایط رای دادن و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستند.

انتخابات الکترونیک در ۴حوزه

از ویژگی‌های انتخابات این دوره عدم الزام به داشتن شناسنامه برای ممهور شدن شناسنامه فرد رأی‌دهنده بود. از همین‌رو بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌دهندگان می‌توانستند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند. همچنین امسال انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه (قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر) به صورت الکترونیک برگزار‌ شد‌. این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه دارند که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شده است.

بازدید رئیس‌جمهور از ستاد انتخابات کشور

در همین حال همزمان با برگزاری انتخابات، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با حضور در محل ستاد انتخابات کشور از بخش‌های مختلف ستاد بازدید کرد و با توضیحات وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات از جزئیات روند اخذ رای هموطنان‌مان در سراسر کشور مطلع شد. رئیسی در جریان این بازدید گفت: تفاوت انتخابات در کشور ما با دیگر نظامات سیاسی این است که هم کسی که خود را عرضه می‌کند و هم کسی که رای می‌دهد، هر دو براساس تکلیف عمل می‌کنند. به گزارش «ایرنا» وی گفت: رای مردم برای دولت حق‌الناس است و همه مجریان و ناظران دولت وظیفه دارند آنچه مردم به صندوق انداختند، بررسی و اعلام کنند و در انجام این وظیفه اهتمام داشته باشند. سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات هم با حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان روند برگزاری انتخابات و فرآیند اخذ رأی قرار گرفت.

امنیت کامل انتخابات

از سوی دیگر سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از برقراری امنیت کامل در جریان انتخابات خبرداد و گفت: هیچ‌گونه مشکل امنیتی در هیچ یک از شعب در سراسر کشور وجود نداشته است‌.