آمادگی ایران برای میزبانی نشست کشورهای اسلامی

 چرایی دعوت نشدن ایران به مونیخ

کنعانی درباره دعوت نشدن وزیر خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ما نگران این کنفرانس و اهدافی که بنیان‌گذاران آن برای آن تعریف کرده‌‌‌اند، هستیم. متاسفانه مجریان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیان‌گذاران آن در مسیر غلط حرکت می‌‌‌کنند و چارچوب آن را به یک جایگاهی تبدیل کرده‌‌‌اند که دیدگاه غیرسازنده در آن مطرح شود. انتخاب گزینشی کشورها و محروم کردن برخی کشورها که اتفاقا نقش مهمی در امنیت منطقه دارند و این نقش اثبات شده است و از سویی دعوت از کشورها و مقامات جنایت‌‌‌کاری که سابقه جنایات آنها در مقابل دیدگان ملت‌‌‌های جهان است، نشان می‌‌‌دهد مجریان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند. به جای اینکه نگران حضور خود در این کنفرانس باشیم، نگران این کنفرانس و سرنوشت آن هستیم. این کنفرانس تریبونی برای بیان و اعلام مواضع غیرعادلانه و غیرمنصفانه و غیرصادقانه علیه کشورهای مستقل شده است.

وی افزود: ‌ای کاش مسوولان این کنفرانس در یک رویکرد مسوولانه این نشست را فرصتی قرار می‌‌‌دادند که همه آنها که نسبت به امنیت بین‌الملل نگاه صادقانه دارند، حضور پیدا کنند و به جای دعوت از مقامات جنایتکار صهیونیستی که در دادگاه کیفری بین‌المللی متهم هستند، از نمایندگان فلسطین دعوت می‌‌‌کردند، آنچه مخل صلح و امنیت منطقه‌‌‌ای است، اشغالگری است نه مقاومت مردم فلسطین و کشورهایی که از حقوق فلسطین دفاع می‌‌‌کنند. ما نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.

 برجام همچنان در دستور کار است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: این مساله همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و بارها اعلام شده است که خنثی‌سازی تحریم‌‌‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت و دستگاه دیپلماسی است اما رفع تحریم‌‌‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسوولانه دیگر طرف‌‌‌های برجامی هم مدنظر دستگاه دیپلماسی است. تلاش‌های دیپلماتیک متوقف نشده و گفت‌‌‌وگوهایی هم در این زمینه انجام شده و کانال‌‌‌های ارتباطی تبادل پیام در این زمینه برقرار است و برای تامین حقوق ملت فرصتی را از دست نمی‌‌‌دهیم و به مذاکره برای رفع تحریم‌‌‌ها پایبند هستیم.

 حقابه هیرمند مطالبه جدی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات با طرف طالبان برای حقابه رود هیرمند تصریح کرد: حقابه هیرمند مطالبه جدی ایران است و حقوق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه بحق را در گفت‌‌‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و می‌‌‌کنیم، معتقدیم در این رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهارنظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

 توصیه به مدیرکل آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت‌‌‌وگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌‌‌های صلح‌‌‌آمیز خود را در چارچوب حقوق و تعهداتش انجام می‌‌‌دهد، تصریح کرد: اساسا دستیابی به سلاح هسته‌‌‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است. کنعانی ادامه داد: ما به مدیرکل آژانس توصیه می‌‌‌کنیم که از اظهارنظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌‌‌ای خود پرهیز کند و اجازه ندهد که آژانس تبدیل به عرصه‌‌‌ای برای طرح مباحث سیاسی، غیرحرفه‌ای و غیر‌فنی شود.

 پیشنهاد به کویت درباره میدان آرش

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت کویت در طول مدت اخیر برای چندمین بار اعلام کرده است که ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد و آیا تهران نمی‌‌‌خواهد اقدام جامعی در ارتباط با این‌‌‌گونه اظهارنظرها داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و حمایت از حقوق ملت ایران اهتمام جدی دارد و طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در مورد میدان آرش هیچ‌گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌‌‌کند. کنعانی گفت: ایران بهترین راهکار را در مورد این موضوع حقوقی و فنی، استمرار مذاکرات تیم‌‌‌های حقوقی و فنی دو کشور می‌داند و طرح این مباحث را در فضای رسانه‌‌‌ای کشور کمک کننده نمی‌داند. وی تاکید کرد: ما در راستای استمرار و تلاش‌‌‌های حقوقی خود در این زمینه در راستای صیانت و حفاظت از حقوق ملت ایران ذره‌‌‌ای تعلل نمی‌‌‌کنیم.

 روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه، در پاسخ به  سوالی تاکید کرد: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد و در زمینه‌های متنوع و گسترده توسعه پیدا کرده است. وی با بیان اینکه دو دولت ایران و عراق برای انجام تلاش‌های مشترک برای ارتقای مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و همکاری‌های امنیتی و مقابله با زمینه‌های بی‌ثباتی و تروریسم عزم و اراده مشترک دارند، ادامه داد: سند توافق امنیتی که بین ایران و عراق به امضا رسیده یکی از توافقات دو کشور است. گام‌های بزرگی در راستای اجرای این سند برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

کنعانی تاکید کرد: ما اجرای کامل مفاد این سند را در مسیر تحقق منافع دو کشور و تحکیم امنیت برای دو کشور قلمداد می‌کنیم و تفاهم خوبی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد ‌. وی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ما حضور نیروهای خارجی در عراق را  کمک کننده به ثبات در این کشور نمی‌دانیم.