پاسخ ایران به نامه آژانس

در نامه عباسی به آمانو، بر بی‌اساس بودن اتهامات وارد شده به ایران در چارچوب «مطالعات ادعایی» تاکید شده است

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی از ارسال نامه رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به نامه یوکیا آمانو به مدیرکل این آژانس خبر داد. سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پاسخ آقای فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی به نامه یوکیا آمانو به طور رسمی به مدیرکل آژانس تحویل داده شد و روز پنج‌شنبه این نامه در جلسه توجیهی آژانس که به بررسی و ارائه گزارش‌های مدیرکل درباره ایران و سوریه می‌پردازد در میان کشورهای غیر متعهد عضو آژانس و دیگر کشورها توزیع شد. وی درباره محتوای نامه رییس سازمان انرژی اتمی به آمانو تاکید کرد: در این نامه بر بی‌اساس بودن اتهامات وارد شده به ایران در چارچوب «مطالعات ادعایی» تاکید شده است. همچنین در این نامه آمده است که آژانس باید به تعهد خود مبنی بر بستن موضوع مدالیته هسته‌ای میان آژانس و ایران عمل کند؛ چرا که این موضوع خاتمه یافته است. آقای عباسی در این نامه تاکید کرده‌اند چنانچه این مساله مختومه اعلام شود و در صورتی که سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای ایران وجود داشته باشد ایران حاضر است به آنها پاسخ دهد، اما در رابطه با مطالعات ادعایی این مساله خاتمه یافته است.

وی درباره جلسه توجیهی آژانس درباره گزارش‌های ایران و سوریه اظهار کرد: در این جلسه دو ساعته درباره‌ گزارش‌های ایران و سوریه بحث و گفت‌وگو شد و اینجانب توضیحات مفصل خود درباره گزارش مدیرکل را ارائه کردم و همچنین به سوالات مختلف درباره گزارش پاسخ دادم.

سلطانیه تاکید کرد:‌ اما در این جلسه تمرکز اعضای آژانس به ویژه آمریکا و متحدانش بر مساله سوریه بود؛ چرا که آمریکا در تلاش‌هایی سعی دارد موضوع سوریه را از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. این درحالی است که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در آژانس این تلاش‌ها را غیرحقوقی دانسته و آن را موجب کاهش سطح حقوقی و فنی آژانس می‌دانند.

بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در گزارش ۹ صفحه‌ای جدید خود که پیش از نشست ماه آینده شورای حکام (چهارشنبه دو هفته پیش) در میان کشورهای عضو آژانس به گردش درآمد، مدعی شد که «اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام نشده به دست آورده است که در حال حاضر در دست بررسی و ارزیابی قرار دارد». در این گزارش ادعا شده است که نشانه‌هایی حاکی از اینکه برخی از این فعالیت‌ها ممکن است ادامه فعالیت‌های مربوط به سال ۲۰۰۴ باشد، وجود دارد. موضوع نامه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در بند ۳۴ گزارش فصلی جدید آژانس اتمی ذکر شده است. بر اساس این بند از گزارش، آمانو در نامه‌ای به عباسی «نگرانی‌های خود را تکرار کرده و اهمیت اینکه ایران این مسائل را شفاف‌سازی کند ابراز داشته است».

لاوروف: آژانس دلیلی برای «نظامی بودن» فعالیت اتمی ایران ندارد

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرد که آژانس اتمی دلیلی بر نظامی بودن برنامه اتمی ایران ندارد. به گزارش خبرآنلاین، لاوروف در این مصاحبه در پاسخ به اینکه ارزیابی روسیه از زمان دستیابی ایران به بمب هسته‌ای چیست؟ گفت: هیچ دلیلی در دست نداریم که نشان دهد ایران تصمیمی سیاسی برای تولید بمب گرفته باشد و اطلاعات آژانس بین‌المللی، از این نتیجه‌گیری حمایت نمی‌کند که ایران هم‌اکنون در حال تولید بمب است. آژانس به تمامی سایت‌های هسته‌ای که باید به بازرسان نشان داده شود، دسترسی دارد.

وی افزود: ایران قانون اصلاح شده ۱/۳ و پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند، مواردی که اجباری هم نیستند، اما تصور می‌کنم بسیار مهم هستند، به‌ویژه برای ایران؛ چراکه جدا از حقوق «پیمان منع گسترش»، ایران الزامات بسیار مهمی دارد، تعهدات در زمینه ضرورت اعتمادسازی در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای و پرسش‌هایی که جامعه بین‌المللی خواهان روشن شدن آنها است. وی ادامه داد: هدف قطعنامه آژانس و شورای امنیت دقیقا همین است و آنها باید محقق شوند، اما ایران نیز باید نوری در انتهای تونل ببیند و امیدی داشته باشد. جمع‌بندی‌های آژانس مقوله‌ای ضروری است. تاکنون، چنانکه گفته‌ام، آنها به صورت انحصاری نتوانسته‌اند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کنند، اما نتوانستند به این جمع‌بندی برسند که برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد؛ بنابراین اگر ما تنها روی کاربرد تحریم‌ها و تهدیدها حساب نکنیم و مانند سایر شرایط در جهان به مذاکره هم بپردازیم، این روندی است که می‌تواند موفق باشد.