مصادیق انحراف از خط امام(ره)

عکس: Leader.ir

اگر کسی دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست، ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است، نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیر پا له کنیم

در بیست و دومین سالروز فراق امت و امام، ملت مومن و قدرشناس ایران، روز شنبه حرم مطهر روح خدا را، به عرصه تجلی وفاداری عمیق ایرانیان به راه و مکتب امام تبدیل کرد و با ابراز پرشورترین احساسات، بار دیگر با جانشین خلف خمینی کبیر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیمان هوشیاری، بصیرت و استقامت بست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و نورانی قشرهای مختلف مردم سراسر کشور، با تبیین ویژگی‌های بیداری اسلامی ملت‌های منطقه به عنوان تحقق پیش‌بینی مبارک امام، معنای حقیقی ارادت عمیق و ستایش‌برانگیز ملت را به امام راحل عظیم‌الشان، پذیرش و پایبندی ملی به مکتب و راه آن بزرگوار خواندند و با تبیین «معنویت، عقلانیت و عدالت»، به عنوان ابعاد اصلی مکتب منسجم و چندبعدی امام تاکید کردند: به برکت وفاداری به این میراث گرانقدر امام خمینی، عزت، پیشرفت و تعالی همچون گذشته نصیب ملت ایران خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ خرداد هر سال را فرصتی برای تجدید خاطرات شیرین ملت با امام خمینی(ره) دانستند و با اشاره به تقارن مبارک این روز با آغاز ماه نورانی رجب خاطرنشان کردند: سالگرد رحلت امام امسال با حماسه بیداری اسلامی ملت‌های منطقه نیز همراه شده است و تفضل پروردگار، صحت پیش‌بینی آن مرد الهی را به اثبات رسانده است.

رهبر انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی را ذخیره گرانقدر ملت ایران برشمردند و افزودند: مردم ایران با تکیه بر همین سرمایه عظیم توانسته‌اند گذرگاه‌های دشوار ۳۲ سال اخیر را با موفقیت پشت‌سر گذارند و در آینده نیز چنین خواهد بود.

ایشان با اشاره به امواج پرطراوت احساسات و عواطف ملت نسبت به خمینی روح خدا، خاطرنشان کردند: ارادت عمیق مردم ایران به امام در این عواطف زیبای قلبی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه مفهوم این ارادت سرنوشت‌ساز، پذیرش و پایبندی به مکتب امام به عنوان راه و خط روشن حرکت همگانی ملت است.

رهبر انقلاب اسلامی، مکتب امام را، راهنمای نظری و عملی مردم و مسوولان دانستند و خاطرنشان کردند: مکتب امام یک بسته کامل و دارای ابعاد مختلفی است که باید این ابعاد را، باهم و به موازات هم، مورد توجه و عمل قرارداد تا در مسیر پیمودن راه امام، انحرافی و خطایی ایجاد نشود.

ایشان معنویت، عقلانیت و عدالت را ابعاد اصلی مکتب امام خواندند و با اشاره به توجه همزمان امام به این ابعاد در حرف و در عمل، خاطرنشان کردند: امام اهل سلوک معنوی و ذکر، خضوع و خشوع بود و اتکال و امید او به پروردگار، پایانی نداشت، اما در همه احوال «خرد، تدبیر، محاسبه و عقلانیت» را مورد ملاحظه کامل قرار می‌داد و عدالت را نیز همچون معنویت و عقلانیت از متن دین و قرآن پیگیری می‌کرد.

رهبر انقلاب اسلامی انتخاب مردمسالاری دینی را به عنوان بستر اصلی نظام سیاسی کشور، بارزترین نمونه عقلانیت امام دانستند و افزودند: تکیه بر آرای ملت و نهادینه کردن حضور و انتخاب ملت، آن هم در کشوری که قرن‌ها استبداد و دیکتاتوری بر آن حاکم بوده است، نشان می‌دهد عقلانیت در اداره کشور، از ابعاد اساسی مکتب حیات بخش و سعادت آفرین امام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شناخت دشمنان و هوشیاری و استقامت کامل در مقابل آنان را از دیگر مظاهر خرد و هوشمندی امام خمینی(ره) دانستند و افزودند: برخلاف کسانی که کوتاه آمدن در مقابل دشمنان را در برخی مواقع، اقتضای عقل می‌دانند، امام با تکیه بر خرد پخته خود، عقب‌نشینی و نرمش در قبال دشمنان را، دادن فرصت پیشروی به آنان می‌دانست و به همین علت، در تمام حیات پربرکت خود، همچون کوه در مقابل دشمنان ایستاد.

تزریق «روح اعتماد به نفس در ملت» از دیگر نمودهای تکیه امام بر عقل و خرد بود که رهبر انقلاب به آن پرداختند.

ایشان با اشاره به تلاش بی‌وقفه مستکبران و عوامل داخلی آنها در دوران قاجار و پهلوی برای القای احساس حقارت و ناتوانی در اذهان ملت ایران افزودند: امام به چنین ملتی، روح اعتماد به نفس و خوداتکایی را تزریق کرد و شعار «ما می‌توانیم» را در اعماق جان آنها قرار داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه، پیشرفت خیره‌کننده جوانان دانشمند کشور را در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری و صنعتی، نتیجه ملموس تلاش‌های خردمندانه امام برای احیای «توانایی» در ملت ایران برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی، روند تدوین قانون اساسی را نمونه دیگری از فکر روشن و عقلانیت بارز بنیانگذار جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: امام با محاسبات دقیق، هم انتخاب تدوین‌کنندگان قانون اساسی را بر عهده رای مردم نهاد و هم قانون اساسی تدوین شده را به همه‌پرسی ملت گذاشت.

رهبر انقلاب اسلامی، مردم را در مکتب امام «صاحبان مملکت» خواندند و خاطرنشان کردند: امام با تکیه بر عقلانیت راهگشای خود، به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک کشورند نه دیکتاتورها و مستبدانی که در رژیم ستمشاهی،‌ خود را صاحب کشور می‌دانستند.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان افزودند: امام بزرگوار ما، با این گونه اقدامات خردمندانه، ابعاد حقوقی، اجتماعی و سیاسی کشور را آنچنان مستحکم، پایه‌گذاری کرد که می‌توان، تمدن عظیم اسلامی را بر این قاعده محکم بنانهاد.

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در سالگرد عروج امام راحل عظیم‌الشان با بررسی و تبیین «معنویت» به عنوان یکی از ابعاد اصلی مکتب امام ادامه یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «اخلاص» را مظهر معنویت مثال زدنی امام دانستند و خاطرنشان کردند امام از ابتدای مبارزه براساس احساس تکلیف عمل کرد و مسوولان را نیز به ادای تکلیف و کار برای خدا توصیه می‌کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، رعایت اخلاق را نمود برجسته معنویت در مکتب امام خواندند و تاکید کردند: دوری از «گناه، تهمت، غیبت، سوءظن، بددلی، غرور و اینگونه مسائل»، مظهر معنویتی است که امام به آن پایبند بود و مردم و مسوولان را نیز به آنها دعوت می‌کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امام همواره به مسوولان گوشزد می‌کرد، خود را بالاتر از مردم و عاری از عیب و انتقاد ندانید و آماده شنیدن انتقادات و بیان اشتباهات خود باشید.

رهبر انقلاب اسلامی، اشارات امام به برخی اشتباهات صورت گرفته را ناشی از عظمت روح آن عزیز عرش دانستند و افزودند؛ درس بزرگ معنویت امام به همه مسوولان این است که خود را از خطا و اشتباه مصون ندانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در تبیین «عدالت» به عنوان بعد دیگری از مکتب امام خمینی، به توجه ویژه امام به محرومین اشاره کردند و افزودند: امام، همواره بر رسیدگی به طبقات ضعیف، اصرار و تاکید داشتند و با تکرار تعابیری نظیر پابرهنگان و کوخ‌نشینان، مسوولان را به پرهیز از اشرافی‌گری و کمک به طبقات محروم فرا می‌خواندند که این درس‌های بزرگ، نباید در هیچ شرایطی فراموش شود.

رهبر انقلاب اسلامی، توجه مسوولان به رفاه شخصی و تلاش آنان برای جمع‌آوری ثروت را آفتی بسیار بزرگ برشمردند و خاطرنشان کردند؛ امام از این آفت به کلی برکنار بود و می‌خواست مسوولان با مردم سراسر کشور انس و ارتباط نزدیک داشته باشند.

ایشان با اشاره به اصرار امام مبنی بر انتخاب مسوولان از متن مردم افزودند: امام، وابستگی به فامیل و شخصیت‌ها را ملاک تصدی مسوولیت‌ها نمی‌دانست و با حساسیت ویژه درباره تسلط هزار فامیل در دوران قاجار و پهلوی، تکیه بر قدرت و ثروت را برای گرفتن مسوولیت، از خطرهای بزرگ می‌دانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایبندی به مکتب امام خمینی را موجب عزت ملی و شرافت بین‌المللی ملت خواندند و با تاکید مجدد بر ضرورت نگاه جامع و همزمان به ابعاد مختلف مکتب امام افزودند: اگر کسی یا جریانی بخواهد به‌نام عقل گرایی از ارزش‌ها عدول کند و با غفلت از خدعه و نقشه پیچیده دشمن، در مقابل او کوتاه بیاید، این عمل، انحراف و خیانت است.

ایشان بی توجهی به بعد معنوی و اخلاقی امام خمینی را زیر «پوشش عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری»، انحراف دیگری از مکتب امام خواندند و خاطرنشان کردند: اگر برادران مومن و کسانی را که به اصل نظام و اسلام معتقدند، اما از لحاظ فکری با ما مخالفند مورد اهانت و ایذاء و آزار قرار دهیم از خط امام منحرف شده‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: اگر به اسم انقلابی‌گری، امنیت را از بخشی از مردم سلب کنیم، این هم از مصادیق انحراف از خط امام عزیزمان است.

رهبر انقلاب با اشاره به وجود آرا و عقاید مختلف در جامعه افزودند: اگر عنوان مجرمانه‌ای بر حرکتی منطبق شود دستگاه‌های مسوول موظف به پیگیری هستند، اما اگر کسی دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست، ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است، نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیر پا له کنیم؛ چرا که به فرموده قرآن مخالفت با یک قوم، نباید موجب بی تقوایی و بی عدالتی شود و همه باید در این زمینه‌ها هوشیار و مراقب باشند.

رهبر انقلاب اسلامی، ملت ایران را اهل معنویت و توسل و ارتباط با خدا دانستند و در عین حال افزودند: این معنویت، همواره با احساس مسوولیت انقلابی و اجتماعی همراه بوده است و اگر کسانی با عنوان کردن دین و معنویت، دنبال سیاست زدایی از جوانان و مردم هستند دچار انحراف و خطا شده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر وفاداری کامل ملت عزیز ایران بر راه و خط امام و استقامت و ادای مسوولیت ملت در حفظ و تقویت ارزش‌ها افزودند: دشمن تصور می‌کرد با رحلت امام فروپاشی نظام اسلامی آغاز می‌شود اما حضور یکپارچه ملت در تشییع پیکر امام و احساسات عظیم مردم در حمایت از تصمیم خبرگان، آنها را مایوس کرد و به فکر برنامه‌ریزی‌های ده ساله انداخت.

ایشان حوادث سال ۱۳۷۸، یعنی ده سال پس از رحلت امام را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آحاد مردم در ۲۳ تیر ۷۸ توطئه‌ای را که دشمن ده سال برای آن برنامه‌ریزی کرده بود باطل کردند.

حضرت ‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای به دومین برنامه‌ریزی ۱۰ ساله دشمن اشاره کردند و افزودند: آنها تصور می‌کردند در سال ۸۸ برخی زمینه‌ها آماده شده و با توجه به مطالباتی که «مردم وفادار به نظام» دارند می‌توانند نقشه خود را عملی سازند، اما بعد از دو، سه ماه تلاطم در تهران، مردم در روز قدس و روز عاشورا باطن و عمق خواسته‌های اصلی آنان را فهمیدند و در حماسه نهم دی ماه به آن غائله پایان دادند و در آینده نیز به توفیق الهی ملت با همین هوشیاری، عزم و ایمان و اراده به راه نورانی خود ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه‌ها را موجب امنیت کشور و خنثی شدن توطئه‌ها دانستند و با اشاره به کارهای زیربنایی فراوانی که در کشور انجام شده است، افزودند: ان‌شاء‌الله مردم ثمرات این کارها را در کوتاه‌مدت و بلندمدت احساس خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور جوانان دانشمند ایران در رده‌های برتر رشته‌های پیشرفته علمی جهان را یکی از ثمرات همدلی و اعتماد متقابل مردم و مسوولان دانستند و افزودند: هر چقدر حضور تعیین‌کننده ملت و اعتماد مردم و مسوولان ادامه یابد تحقق آرمان‌های امام خمینی و پیشرفت کشور، سرعت خواهد گرفت.

بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع ملت وفادار در بیست و دومین سالگرد ارتحال امام به بررسی مسایل منطقه اختصاص یافت.

ایشان بیداری عظیم اسلامی در شمال آفریقا و منطقه را حوادثی بسیار مهم و تاریخ ساز خواندند و افزودند: حوادث مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین هر کدام حکم و تحلیل خود را دارد، اما وقتی ملتی بیدار شد و احساس قدرت و توانایی یافت هیچ چیز مانع پیروزی او نخواهد شد.

ایشان افزودند: نظام سلطه، شیطان بزرگ و صهیونیست‌های خونخوار، تلاش می‌کنند پیروزی نهایی ملت‌ها تحقق نیابد، اما اگر ملت‌های بیدار شده به ندای قرآنی صبر و استقامت پایبند و به وعده‌های الهی مطمئن باشند، بدون تردید پیروز خواهند شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سیاست غرب در لیبی را ایجاد کشوری ضعیف و بی‌رمق دانستند و افزودند: لیبی کشوری مهم و دارای منابع سرشار نفت است و در یک قدمی اروپا قرار دارد و غرب می‌خواهد با ایجاد جنگ داخلی، آن را ضعیف کند تا بعد بطور مستقیم یا غیرمستقیم کنترل آن را بدست گیرد.

ایشان اوضاع یمن را هم مشابه لیبی دانستند و درباره بحرین افزودند: مردم بحرین در مظلومیت مطلق به‌سر می‌برند و غرب و همدستانش می‌خواهند با اطلاق حرکت شیعی، حرکت مردم بحرین را طائفه‌ای جلوه دهند، البته اکثریت مردم بحرین در طول تاریخ شیعه بوده‌اند، اما مساله بحرین، مساله شیعه و سنی نیست، بلکه این ملت مظلوم خواهان حقوق اولیه خود یعنی حق رای و نقش‌آفرینی در تشکیل دولت و حکومت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آمریکایی‌های دروغگو و خدعه گر با همه ادعای طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، در سرکوب مردم بحرین فعال هستند، البته آنها می‌گویند سعودی‌ها به بحرین رفته‌اند، اما همه می‌دانند که سعودی‌ها بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌توانستند این کار را بکنند به همین علت آمریکایی‌ها هم در قضایای بحرین مسوولند.

رهبر انقلاب اسلامی، اسلامی بودن، «ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی» و مردمی بودن را سه شاخص عمده حرکت‌های مردمی در منطقه خواندند و افزودند: این ویژگی‌ها، به‌خصوص در انقلاب درخشان ملت مصر کاملا آشکار است.

ایشان تاکید کردند: جمهوری اسلامی هر جا حرکتی را با این شاخص‌ها مشاهده کند با آن همراه خواهد بود، اما اگر ببینیم که تحریک آمریکا و صهیونیست‌ها در کارست با آن حرکت همراهی نمی‌کنیم؛ چراکه مطمئنیم شیطان بزرگ و همدستانش به نفع ملت‌ها، کار نخواهند کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ملت‌های منطقه و شمال آفریقا را به هوشیاری در مقابل تحرکات غرب فراخواندند و افزودند: کمک‌های به ظاهر دوستانه آمریکا از راه‌های تسلط بر ملت‌ها است و مردم منطقه به‌خصوص ملت مصر با آن میراث غنی اسلامی - فرهنگی باید مراقب باشند که دشمنی که از در بیرون رفته است از پنجره بازنگردد.

ایشان حرکت عظیم مردم مصر در مساله فلسطین و غزه و گذرگاه رفح را بسیار با ارزش خواندند و افزودند: لازم است اینگونه حرکات ادامه یابد تا به فضل الهی، اهداف انقلاب مصر، کاملا تحقق یابد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل تلاش نظام سلطه برای ایجاد فاصله میان ملت‌های منطقه و ملت ایران افزودند: در برخی کشورها از جمله مصر، تکفیری‌ها و وهابی‌ها در تلاشند میان مردم نیز اختلاف بیاندازند که باید هوشیار بود.

ایشان در پایان سخنانشان درباره مساله فلسطین تاکید کردند: فلسطین تجزیه پذیر نیست و یکپارچه متعلق به مسلمانان است و بدون تردید به آغوش اسلام بازخواهد گشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: راه حل‌های آمریکایی در قضیه فلسطین به نتیجه نخواهد رسید و راه حل این مساله همان پیشنهادی است که جمهوری اسلامی ایران چند سال قبل ارائه کرد و براساس آن، نوع رژیمی که بر کل فلسطین حکومت خواهد کرد، براساس

همه پرسی از مردم این سرزمین مشخص خواهد شد. ایشان افزودند: پس از برقراری حکومت مورد نظر ملت فلسطین در کل این سرزمین، مردم فلسطین درباره صهیونیست‌هایی که از خارج به این کشور آمده‌اند تصمیم گیری خواهند کرد.