تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اکونومیست از افزایش هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری مازاد تجاری ایران در سال جاری خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در گزارش ماه آوریل ۲۰۱۱ واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست میزان واردات ایران در سال گذشته ۵۹ میلیارد دلار برآورد و پیش‌بینی شده است که با ۳۰۰ میلیون دلار افزایش این شاخص در سال جاری به ۵۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد. بنا بر اعلام اکونومیست در سال آینده واردات ایران ۱۰۰ میلیون دلار کاهش داشته و به ۵۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.

به اعتقاد اکونومیست، از سال ۹۱ به بعد واردات ایران روند صعودی در پیش خواهد گرفت؛ به‌طوری که در سال ۱۳۹۲ واردات ۶۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری و در سال ۱۳۹۳ واردات ۶۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری برای کشور به ثبت خواهد رسید که با تداوم روند صعودی این شاخص در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص صادرات و واردات ایران طی سال جاری و سال‌های آتی، متوجه می‌شویم که مازاد تراز تجاری ایران که در سال گذشته معادل ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده در سال جاری افزایشی هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری خواهد داشت و انتظار می‌رود که مازاد تجاری کشور طی این سال به ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

همچنین در سال ۱۳۹۱ مازاد تجاری ایران کاهش زیاد ۱۳ میلیارد دلاری داشته و معادل ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود که با شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش در سال ۱۳۹۲ به ۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی شده است که طی سال ۱۳۹۳ مازاد تراز تجاری ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برای کشور به ثبت برسد و انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۴ مازاد تجاری ایران با کاهش سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری به شش میلیارد دلار بالغ شود.