وزیر امور خارجه علت سرگردانی دو ساعته هواپیمای صدر اعظم آلمان برای عبور از حریم هوایی ایران را اشتباه خلبان این هواپیما اعلام کرد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی صبح دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در ارتباط با احضار یکی از مقامات سفارت ایران در آلمان به وزارت خارجه این کشور در رابطه با تاخیر ایجاد شده در پرواز هواپیمای حامل آنگلا مرکل گفت: هواپیما مجوز پرواز عبور از فضای هوایی ایران را داشت؛ اما ظاهرا خلبان کد پرواز را اشتباه اعلام کرده بود که این مساله رفع شد. روز سه‌شنبه گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان گفته بود وزارتخانه متبوعش سفیر ایران را برای توضیح درباره آنچه «اقدام ایران در بستن حریم هوایی خود به روی هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که در مسیر هند قرار داشت» خواند، احضار کرده است. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌ بودند: مرکل و هیات عالی رتبه همراهش مجبور شدند به مدت دو ساعت در آسمان ترکیه بچرخند تا اجازه عبور از حریم هوایی ایران را پیدا کنند؛ در حالی که هواپیمای اولی که حامل چهار وزیر مرکل و دیگر اعضای هیات بود برای عبور از فراز ایران با این تاخیر روبه‌رو نشد. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز سه‌شنبه شب در واکنش به خبر مربوط به عبور هواپیمای حامل صدر اعظم آلمان گفت: مجوزهای لازم برای عبور هواپیمای حامل مرکل، صدر اعظم آلمان برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران از قبل و به موقع صادر و به اطلاع سفارت آلمان در تهران رسیده بود.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست افزود: مشکل به وجود آمده در مورد ایجاد وقفه در پرواز مذکور برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران تنها ناشی از یک مشکل فنی بوده که بلافاصله مرتفع شده و پرواز مذکور توانسته است به مسیر خود ادامه دهد.

دعوت اروپایی‌ها از صالحی

اما وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه دیروز دولت همچنین با تکذیب خبر سفرش به عربستان، در مورد سفرش به برخی از کشورهای اروپایی گفت: برخی از کشورهای اروپایی جهت سفر دعوتی به عمل آورده‌اند که اسم آنها را در آینده بیان می‌کنم.

وی در مورد وضعیت دیپلمات ایرانی که در مصر دستگیر شده بود نیز با بیان اینکه این اتفاق یک سوءتفاهم بود که رفع شد، گفت: این دیپلمات آزاد شد و با ۴۵ میهمان مصری به ایران آمد. وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به این سوال که آیا این سوءتفاهم در روابط ایران و مصر تاثیر خواهد داشت، گفت: این موضوع تاثیری در روندی که ایجاد شده نخواهد داشت. وی در پاسخ به سوالی که برخی رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند که بولیوی به درخواست آرژانتین قصد دارد وزیر دفاع کشورمان را که به این کشور سفر کرده است، برگرداند، گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام.