جنگ خاورمیانه در حال گسترش است

 ارتش اسرائیل هنوز رهبران ارشد حماس یا بسیاری از گروگان‌‌‌های اسرائیلی را که هنوز در اختیار دارند، پیدا نکرده است. مقامات امنیتی اسرائیل نگران هستند که چانه زنی باعث تضعیف دستاورد‌‌‌های نظامی آنها شود. از ۷ اکتبر، سه قدرت قوی خاورمیانه، همگی باید دکترین‌‌‌های امنیتی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌‌‌دادند. اولویت نظامی اسرائیل متزلزل شد. آمریکا به منطقه‌‌‌ای که می‌‌‌خواست آن را ترک کند، دوباره کشیده شده است. هیچ کس مطمئن نیست که چگونه ادامه دهد. با طولانی شدن جنگ غزه، درگیری منطقه‌‌‌ای همچنان گسترش می‌‌‌یابد. حتی شبه‌نظامیان اخیرا به سمت پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در غرب عراق شلیک کردند. اکثر آنها توسط سامانه‌‌‌های‌های پدافند هوایی پاتریوت رهگیری شدند، اما برخی از آنها به پایگاه اصابت کردند و آمریکایی‌‌‌ها و عراقی‌‌‌ها را مجروح کردند.

این رگبار موشکی پس از چند روز حملات ایران در سراسر منطقه صورت گرفت، از جمله، حمله به تروریست‌‌‌ها در سوریه و پاکستان، و یک پایگاه احتمالی جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق. ایران در تلاش است تا شبه‌نظامیان همسو با خود را مستقر کند و در عین حال خود را از درگیری دور نگه دارد. ایران برای اینکه مبادا آمریکا یا اسرائیل مستقیما به ایران ضربه بزنند، حزب الله را وارد نکرده است. حملات ارتش یمن به کشتی‌‌‌های تجاری، ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا را به دریای سرخ آورده است. ایران مایل است اسرائیل را مجبور به آتش بس در غزه کند و نیرو‌‌‌های آمریکایی را از منطقه بیرون کند. نیرو‌‌‌های نیابتی ایران تاکنون برعکس این را به بار آورده‌اند.

با این حال آمریکا نیز در تلاش برای یافتن تعادل است. جو بایدن محتاط بوده است: او نمی‌‌‌خواهد وارد جنگ دیگری در خاورمیانه شود، آن‌ هم در سال انتخابات. بیشترین امید او این است که اسرائیل به زودی جنگ خود در غزه را که بسیاری از متحدانش ماه‌هاست خواستار آن بوده‌اند، خاتمه دهد. در همین حال، کشور‌‌‌های عربی بی‌سر و صدا در حال ترویج طرح خود برای پایان دادن به جنگ هستند. عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ازای تعهد به تشکیل کشور فلسطین موافقت خواهد کرد. کشور‌‌‌های حاشیه خلیج‌فارس مایل نیستند که مسوولیت غزه ویران شده را برعهده بگیرند، اما مایلند از تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش‌‌‌هایی از کرانه باختری را اداره می‌‌‌کند، در صورت از سرگیری کنترل در غزه، حمایت کنند.

این طرح دور از دسترس است، به‌ویژه به این دلیل که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از مخالفان دیرینه تشکیل دولت فلسطین است. پس از اینکه بایدن در اوایل ماه جاری با او صحبت کرد، رئیس‌جمهور سعی کرد که نتانیاهو را متمایل به ایجاد یک فلسطین غیرنظامی کند. بایدن می‌گوید «من فکر می‌‌‌کنم ما بتوانیم کاری انجام دهیم. » نتانیاهو عجله کرد تا طرح را رد کند و اصرار داشت که اسرائیل باید همه چیز را در غرب رود اردن کنترل کند و تاکید کرد که چنین موضعی «در تضاد با یک کشور فلسطینی» است. نتانیاهو، طبق معمول، در حالی که سعی می‌‌‌کند هر دو بخش از دولت خود را حفظ کند، مخالفت می‌‌‌کند. نتانیاهو باید به زودی تصمیمی بگیرد. اعتراضات در شهر‌‌‌های اسرائیل در حال افزایش است. یک عنصر امنیتی اسرائیلی می‌‌‌گوید: «تا آن زمان، کار به بن‌بست رسیده است. رهبری سیاسی تصمیمی نمی‌گیرد و اگر این کار را نکند، بسیاری از دستاورد‌‌‌هایی که با هزینه‌‌‌های گزاف به دست آورده‌ایم، از بین می‌‌‌رود.