دنیای اقتصاد- دو فوریت طرح «محدودسازی عکاسان خبری در صحن علنی مجلس» در حالی با مخالفت نمایندگان مواجه شد که با ۱۴۰ امضا تقدیم هیات رییسه شده بود، اما با ۸۸ رای مخالف و ۸۶ رای موافق از دستور کار خارج شد. مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران که طراح این طرح بود، هدفش از این کار را «حفظ‌شان مجلس» خواند، اما گفت که «رسانه‌ها می‌گویند من نگران عکس‌های خودم هستم.» وی عکس گرفتن عکاسان خبری از لحظه‌های غفلت نمایندگان را خیانت به مجلس خواند. سلمان ذاکر، نماینده ارومیه نیز که از موافقان دو فوریت این طرح بود، معتقد بود «بر زمین نشستن یا چرت زدن نماینده در صحن علنی مجلس، نباید سوژه عکس شود.» اما مخالفان دوفوریت این طرح که نمایندگانی همچون محمدرضا خباز نماینده کاشمر و مصطفی کواکبیان نماینده سمنان بودند، نه تنها اعتقادی به دوفوریتی بودن این طرح نداشتند، بلکه عکاسان خبری را ناظران نمایندگان می‌دانستند و معتقد بودند این اقدام مغایر با آزادی مطبوعات است و مصداق این ضرب‌المثل است که «به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش نمی‌زنند.»

کوچک‌زاده: اجازه نمی‌دهیم از هر موضعی عکس بگیرند

مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران طراح این طرح روز گذشته در جلسه علنی مجلس، گفت: این طرح با ۱۴۰ امضا مورد موافقت هیات رییسه مجلس، فراکسیون روحانیون و تعداد زیادی از نمایندگان قرار گرفت. وی ادامه داد: براساس این طرح، به عکاسان خبری اجازه داده نخواهد شد از هر موضعی و در هر زمان عکاسی کرده و از میان تصاویر خود، تصاویر وهن آلود را در سایت‌های خبری قرار داده یا در اختیار خبرگزاری‌های خارجی برای توهین به نمایندگان قرار دهند.

نماینده تهران تصریح کرد: این عکس‌ها برای اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های نمایندگان در مجلس نیست، بلکه عکاسان فریم به فریم در یک لحظه ده‌ها عکس را از نمایندگان تهیه کرده و از میان آنها تصاویر وهن آلود را در سایت‌های خبری خود قرار می‌دهند. وی، با پخش تعدادی از اسلایدها و عکس‌های مربوط به موضوع، در صحن علنی مجلس اظهار کرد: این عکاسان خبری از لحظه‌های غفلت نمایندگان استفاده کرده و به مجلس خیانت می‌کنند و حرمت و شان مجلس را زیر سوال می‌برند؛ بنابراین نمایندگان با رای مثبت به این طرح به حفظ حرمت و شان مجلس که بر همگان واجب است، بپردازند تا جلوی توهین و افترا به نمایندگان گرفته شود. کوچک‌زاده همچنین گفت: بسیاری از سایت‌های خبری اعلام کردند من نگران عکس‌های خودم بودم که این طرح را ارائه کردم، اما من نگران عکس‌های خودم نیستم، بلکه من نگران وهن مجلس هستم.

مخالفان: کجایش فوریت دارد؟

در ادامه محمدرضا خباز به عنوان اولین مخالف این طرح گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس طرح‌های دو فوریتی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و فوت فرصت ارائه می‌شود، اما هیچ ضرورتی برای ارائه دو فوریتی این طرح وجود ندارد. نماینده کاشمر افزود: در طول ۸ دوره مجلس هیچ موقع هیچ گروهی از نمایندگان این پیشنهاد را ارائه نکردند چون ضرورت ندارد. مجلس طی ۳۱ سال خدمت خود همیشه عالی‌ترین خدمات را ارائه کرده اما هیچ وقت از حضور خبرنگاران و عکاسان ممانعت نشده است.

وی اظهار کرد: عکاسان خبری نیز یکی از ناظران نمایندگان هستند و هیچ اشکالی برای تهیه عکس و نظارت آنها بر فعالیت‌های نمایندگان وجود ندارد. نماینده کاشمر ادامه داد: به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشید. در ادامه مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان در اخطار قانون اساسی اظهارکرد: طبق قانون اساسی مطبوعات در اعلام مواضع آزادند مگر اینکه برخلاف قانون اساسی و اسلام باشد..

موافقان: مراقب آب‌خوردنمان هم باشیم؟

موسی غضنفرآبادی نماینده بم به عنوان موافق این طرح گفت: : جلسات مجلس علنی است و دوربین صداوسیما تا پایان جلسه باید باشد. اما این فرق می‌کند که یک نماینده بینی‌اش را بخاراند و عکاس عکس بگیرد یا پیچ صندلی را درست کند و از او در این حالت عکس بگیرند!

وی افزود: باید برای یک لیوان آب خوردن مراقب دوروبرمان باشیم.