آتش سوزی در بازار بین الحرمین تهران

دنیای اقتصاد- ساعت ۹ و ۹ دقیقه صبح دیروز بازار بین‌الحرمین که مرکز بزرگ فروش لوازم‌التحریر در بازار بزرگ تهران است، دچار حریق شد. این حادثه تلفات جانی نداشت و تنها سه باب مغازه در آتش سوخت و با تلاش حدود دو ساعت و سی دقیقه ای ماموران آتش‌نشانی، از سرایت آتش به دیگر مغازه‌ها و بخش‌های بازار جلوگیری شد . علت آتش‌سوزی هنوز معلوم نیست و به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران علت حادثه در دست بررسی است. شفیعی، مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: وقوع یک آتش‌سوزی در بازار تهران در ساعت ۹:۰۹ صبح دیروز به سامانه ۱۲۵ گزارش شد و آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۹۷ ، یک، ۶۷، ۴ و ۳ عازم محل حادثه شدند.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان پس از حضور در محل مشاهده کردند که آتش‌سوزی ابتدا در یک نوشت ابزارفروشی در طبقه سوم پاساژ مجید واقع در انتهای بازار بین‌الحرمین آغاز شده و به دو فروشگاه دیگر هم سرایت کرد به طوری که سقف شیروانی محل نیز طعمه آتش شده است.

شفیعی افزود: آتش‌نشانان با آغاز عملیات اطفا از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری کردند و حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه این آتش‌سوزی به صورت کامل اطفا شد.

وی همچنین تصریح کرد: حادثه هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است و تنها یک آتش‌نشان در حین عملیات مصدوم شد، خاطرنشان کرد: میزان خسارت و علت وقوع این حادثه از سوی کارشناسان آتش‌نشانی در حال بررسی است.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه علت بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در بازار تهران اتصالی برق به دلیل فرسودگی سیم بوده است، گفت: علت وقوع آتش‌سوزی بازار تهران و میزان خسارت‌های وارد شده در حال بررسی است.

مهم‌ترین آتش‌سوزی اخیر بازار تهران مربوط به مهر سال ۸۸ می‌شود. شامگاه دوشنبه ۱۳ مهر سال ۸۸ در سرای حاج حسن بازار بزرگ تهران حریقی رخ داد که به دلیل بار اشتغال بالا در این منطقه به سرعت گسترش یافت و بیش از ۱۲۰ مغازه بازار را درگیر کرد. این حادثه یکی از مهیب‌ترین آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر بازار تهران به شمار رفت. وسعت حریق درآن حادثه به حدی بود که سازمان آتش‌نشانی ناگزیر شد برای اطفای حریق در این منطقه از ۱۵۰ آتش نشان و ۱۰ ایستگاه کمک بگیرد و البته تعدادی از نیروهای آتش‌نشان مصدوم شدند.

کارشناسان سازمان آتش‌نشانی آتش‌سوزی آن سال را عمدی دانسته و رییس سازمان آتش‌نشانی گفته بود که دو مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده در آستانه ورشکستگی قرار داشتند. تقریبا یک سال و چند ماه پس از آن، پاساژ علاءالدین در خیابان جمهوری تهران بامداد یکشنبه سوم بهمن ۸۹، دچار حریق شد و نیمی از مغازه‌های طبقه چهارم آن در آتش سوخت.

این آتش سوزی حدود ۲۵ درصد از فروشگاه‌های طبقه چهارم این مجتمع را تحت تاثیر قرار داده بود.