1402050711231247228068404 copy

لایحه برنامه هفتم توسعه ۲۸ خرداد ماه شامل ۲۴ فصل، ۵۸ زیر فصل، ۱۱۸ ماده، ۴۰۸ بند، ۸۶ جزء و ۵۵ تبصره تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. از ابتدای تیرماه بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم شروع و در نهایت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از سوم مهر ماه در صحن علنی مجلس آغاز شد. مجلس شورای اسلامی بعد از برگزاری جلسات متعدد در نهایت این لایحه را بعد از حدود دو ماه بررسی در صحن علنی در تاریخ یکم آذرماه به شورای نگهبان ارسال کرد. اما پیش از ارسال رسمی این لایحه به شورای نگهبان، این شورا جلساتی را برای بررسی لایحه برنامه هفتم برگزار کرده بود. حالا بعد از گذشت بیش از 45 روز هنوز ایرادات لایحه برنامه هفتم به مجلس ارسال نشده و آن‌طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس اعلام کرد تا اواخر هفته جاری ایرادات وارده به لایحه برنامه هفتم که متنوع است، از سوی شورای نگهبان به مجلس اعلام خواهد شد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تشریح آخرین روند بررسی مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و گفت: همزمان با شورای نگهبان، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص و کمیسیون مشترک زیر‌مجموعه آن هم از لحاظ انطباق و عدم انطباق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین مغایرت‌های برخی از بندها با سیاست‌ها کار را پیگیری می‌کند و ما هر روز جلسات متعددی را با هیات عالی داریم. او ادامه داد: بر اساس مهلتی که توسط شورای نگهبان تمدید شد؛ ان‌‌شاءالله تا آخر هفته جاری یعنی چهارشنبه یا پنج‌شنبه ایرادات لایحه برنامه هفتم جمع‌بندی و به مجلس ابلاغ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت ایرادات وارد به لایحه برنامه هفتم را به شورای نگهبان می‌دهد و در نهایت شورای نگهبان مجموع ایرادات مجمع و ابهاماتی را که خودش از لایحه برنامه هفتم توسعه گرفته، به مجلس ابلاغ خواهد کرد. زنگنه در خصوص زمان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: با توجه به تنوع ایرادات، ابهامات، مغایرت‌ها و عدم تطابق با سیاست‌های کلی به نظر می‌رسد بعد از اینکه ایرادات به مجلس ارسال شود، کمیسیون تلفیق برنامه هفتم حداقل 10 روز تا 2 هفته نیاز دارد که ایرادات را بررسی کند و بعد از آن گزارش را به صحن بیاورد.

او در مورد تعداد ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص به لایحه برنامه هفتم، گفت: نمی‌توانم تعداد ایرادات را بگویم چون نمی‌دانم چه تعداد است. اما کاری که مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده این بود که سیاست‌ها را احصا کرده و در برخی از موارد عدم تطبیق با سیاست‌ها را نپذیرفته و تطابق را تایید کرده است. برخی از حوزه‌ها هم وجود دارد که عدم تطبیق یا مغایرت دارد که منتظریم به‌طور رسمی به مجلس اعلام کنند. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را که به لایحه برنامه هفتم وارد می‌داند، به شورای نگهبان می‌دهد و در مجموع ایرادات را شورای نگهبان به مجلس اعلام می‌کند.