بلومبرگ  در تحلیلی با اشاره به این موضوع نوشت، با وجود این  بعید است که تهران خواهان رویارویی مستقیم باشد - ناوچه قدیمی‌‌‌‌‌ ایران با نیروی عملیات دریایی به رهبری ایالات متحده که در آب‌‌‌‌‌های یمن گشت زنی می‌‌‌‌‌کند، برابر نیست - اما این طرح، قدرت ایران در منطقه را به سطح دیگری می‌‌‌‌‌برد. پس از آنکه ارتش یمن حمله به کشتی‌‌‌‌‌ها را در تلاش برای پایان دادن به حمله نظامی در غزه آغاز کرد، تنش‌‌‌‌‌ها در این منطقه افزایش یافت.

ایران درخواست قدرت‌‌‌‌‌های غربی برای فشار بر ارتش یمن با هدف پایان دادن به حملات خود در دریای سرخ را رد کرده است. به گفته کوجن لیم، تحلیلگر مستقر در تل‌‌‌‌آویو در S&P Global Market Intelligence، برخی از آخرین کشتی‌‌‌‌‌هایی که توسط ارتش یمن هدف قرار گرفته‌‌‌‌‌اند، ارتباط واضحی با اسرائیل ندارند. اخیرا پس از اینکه دانمارک اعلام کرد در حال پیوستن به گروه ضربت است، ارتش یمن به یک کشتی کانتینری AP Moller-Maersk A/S حمله کرد. لیم گفت: «آنها تمایلی برای کاهش تنش نشان نمی‌‌‌‌‌دهند، بنابراین ما احتمالا شاهد هدف‌‌‌‌‌گیری بیشتر دارایی‌‌‌‌‌های تجاری و کشتی‌‌‌‌‌های دریایی آمریکا در آینده خواهیم بود.»

در پاسخ به حملات ارتش یمن، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان از عبور از کانال سوئز خودداری کرده‌‌‌‌‌اند و برخی کشتی‌‌‌‌‌ها مجبور هستند مسیر پرهزینه‌‌‌‌‌تری را در اطراف دماغه امید نیک طی کنند. مرسک مستقر در کپنهاگ و شرکت آلمانی Hapag-Lloyd AG  سه‌شنبه هفته گذشته گفتند که توقف عبور کشتی‌‌‌‌‌هایشان را از دریای سرخ تمدید می‌‌‌‌‌کنند. در انعکاس وخامت اوضاع، شورای امنیت سازمان ملل برنامه‌‌‌‌‌هایی برای برگزاری نشست اضطراری در مورد تنش‌‌‌‌‌های دریای سرخ در روز چهارشنبه اعلام کرد. نیت ایوانز، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌‌‌‌‌ای گفت که این حملات«تهدید جدی برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی» است.

فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده در پستی در شبکه ایکس«توییتر سابق» اعلام کرد که حوثی‌‌‌‌‌ها شامگاه سه‌‌‌‌‌شنبه دو موشک بالستیک ضد کشتی از یمن به سمت جنوب دریای سرخ شلیک کردند. ایالات متحده گفت که چند کشتی تجاری اصابت موشک‌‌‌‌‌ها به آب‌‌‌‌‌های اطراف را گزارش کرده‌‌‌‌اند، اگرچه هیچ یک خسارتی گزارش نکردند. این بیست و چهارمین حمله در جنوب دریای سرخ از ۱۹ نوامبر بوده است. دینا اسفندیاری، مشاور ارشد خاورمیانه در گروه بین‌المللی بحران، مستقر در لندن، با اشاره به کشته شدن ۱۰ نیروی یمنی در درگیری با نیروی دریایی ایالات متحده در روز یکشنبه هفته گذشته گفت: «در اینجا خطر واقعی تشدید تنش وجود دارد و ما قبلا شاهد برخی از آنها در چند روز گذشته بوده‌‌‌‌‌ایم. حوثی‌‌‌‌‌ها به صراحت اعلام کرده‌‌‌‌‌اند که از پیگیری تهدیدهای خود نمی‌‌‌‌‌ترسند.»

روز دوشنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، آنچه را که استانداردهای دوگانه غرب در قبال غزه خواند، مورد انتقاد قرار داد و آمریکا و متحدانش را متهم کرد که بیش از کشته شدن غیرنظامیان در بمباران غزه توسط اسرائیل، به اخلال در تجارت جهانی اهمیت می‌‌‌‌‌دهند. اسرائیل می‌‌‌‌‌گوید هدفش از بین بردن حماس است که در ۷ اکتبر حمله خود را عملیاتی کرد و البته حماس از سوی آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

اظهارات امیرعبداللهیان پس از دیدار با محمد عبدالسلام، یکی از برجسته‌‌‌‌‌ترین شخصیت‌‌‌‌‌های جنبش حوثی و گفت‌‌‌‌‌وگو با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در روز یکشنبه اعلام شد.کامرون به او گفته بود که تهران باید حوثی‌‌‌‌‌ها را مهار کند. امیرعبداللهیان هم در مقابل تاکید کرد: «ایران به حمایت از اراده و خواست مردم یمن ادامه خواهد داد.» جوئل ریبورن، دیپلمات و فرمانده نظامی سابق آمریکا، گفت که ایران تصمیم گرفته است تا گام‌‌‌‌‌های جسورانه‌‌‌‌‌ای علیه اسرائیل و ایالات متحده، از جمله در دریای سرخ، به عنوان بخشی از یک استراتژی برای نمایش قدرت خود در منطقه بردارد. با این حال، ایران ممکن است تمایلی به وارد شدن به یک جنگ مستقیم با ایالات متحده نداشته باشد، به‌‌‌‌ویژه پس از اجرای سست تحریم‌‌‌‌‌های واشنگتن که به تهران اجازه داد صادرات نفت را افزایش دهد.

ریاض کحوجی، رئیس موسسه خاور نزدیک و مستقر در دبی گفت: «این ناوشکن ایرانی مخاطبان داخلی و منطقه‌‌‌‌‌ای را هدف قرار می‌‌‌‌‌دهد و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌‌‌‌‌ای که قادر به استقرار تجهیزات دریایی برای به چالش کشیدن آمریکاست، نشان می‌‌‌‌‌دهد؛ اما بعید است که این ناوشکن با کشتی‌‌‌‌‌های جنگی غربی در منطقه مقابله کند زیرا تهران نمی‌‌‌‌‌خواهد وارد جنگ با آمریکا شود.» تحرکات ایران در دریای سرخ یادآور نقطه حیاتی دیگری است که تهران مدت‌هاست تهدید کرده است در صورت به خطر افتادن منافعش، آن را مختل خواهد کرد: تنگه هرمز که خلیج فارس را به بازارهای بین‌المللی نفت متصل می‌‌‌‌کند. معامله گران می‌‌‌‌گویند که این یک تهدید بزرگ‌تر خواهد بود.

به گفته کالوم بروس، تحلیلگر لندنی در Goldman Sachs Group Inc، بسته شدن فرضی هرمز می‌تواند قیمت نفت خام را طی یک ماه ۲۰‌‌‌‌درصد افزایش دهد. زیرا احتمالا پاسخ جهانی قوی‌‌‌‌‌تری را به دنبال خواهد داشت. به گفته اسفندیاری، با وجود این ، ارتش یمن احساس جسارت می‌‌‌‌‌کند و از حمایت مردمی بیشتر اعراب از زمان حملات اسرائیل به غزه بهره می‌‌‌‌‌برد. او گفت: «اگر تلاقی‌‌‌‌‌ها از کنترل خارج شود و هر یک از طرفین از رعایت خطوط قرمز طرف مقابل خودداری کند، در این صورت ما یک انبار باروت واقعی داریم.»