پزشکیان copy

 شیرین جمشیدیان : استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هنوز مشخص نیست. در همین زمینه با مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس که سابقه نایب رئیسی در مجلس دهم را هم در کارنامه خود دارد، به گفت‌وگو نشستیم. او که نامش در میان رد صلاحیت‌شدگان از سوی هیات اجرایی است و در روزهای اخیر اعلام شد که رهبری از رد صلاحیت او انتقاد کردند، می‌گوید: در رسانه‌ها شنیدم مقام معظم رهبری در جلسه‌ای سوال کرده که چرا برخی را رد صلاحیت کردید و حتی می‌گویند اسم بنده را آوردند. کاری که اینها کردند ضد سیاست و توصیه رهبری است. رهبری فرمودند کاری کنید که مردم پای صندوق‌های رای بیایند؛ اما اینها کاری می‌کنند که مردم پای صندوق‌های رای نیایند.

برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر 30نفر در شهرستان‌ها تایید صلاحیت شوند، می‌توانند لیست بدهند در عین حال برخی دیگر از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد. به نظر شما استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات چه خواهد بود؟

مشکلی که در انتخابات وجود دارد بر خلاف توصیه‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌هایی‌است که اعلام کردند. دولت در عمل کاری کرده است که نگذارد تفکرات و سلایق مختلف و جناح‌های مختلف در صحنه حضور پیدا کنند و این دقیقا برخلاف آن چیزی است که مقام معظم رهبری یک سال پیش توصیه کردند و اخیرا هم در این مورد توصیه‌هایی داشتند و گفتند بگذارید در مجلس سلایق و نظرات مختلف حضور داشته باشند. اگر من به جای دولت و مجریان بودم از برخی افراد خواهش می‌کردم که در انتخابات ثبت‌نام کنند تا مردم پای صندوق‌های رای بیایند. اما با روندی که تاکنون این افراد ایجاد کرده‌اند، حضور مردم را در پای صندوق‌های رای کمرنگ‌تر می‌کنند و حتی ممکن است حضور مردم پای صندوق‌های رای کمرنگ‌تر از دوره قبل باشد و این برخلاف توصیه مقام معظم رهبری است.

از سوی دیگر این افراد مدعی هستند که هر آنچه را آقا گفت، عمل می‌کنند؛ اما این عملکرد ضد سیاست رهبری است. در نتیجه در حال حاضر افراد برجسته سلایق مختلف نیامدند و آنهایی هم که آمدند، در مرحله اول حذف کردند و این به نفع مملکت، حضور مردم در انتخابات و پشتیبانی از حاکمیت و دولت نیست. اینها به اسم پایبندی به دولت در حال تضعیف پایه‌های دولت هستند؛ چون زمانی که دولت پشتوانه مردمی نداشته باشد، دیگر مقبولیت پیدا نمی‌کند و اگر دولت مقبولیت نداشته باشد، نمی‌تواند سیاست‌هایش را اجرا کند و حرف‌هایش را گوش نخواهند داد. در نتیجه تناقضی میان دولت و جامعه به‌وجود می‌آید و این به نفع کشور، باور و اعتقاد ما نیست و در جهت خلاف سیاست‌های مقام معظم رهبری است.

در این شرایط استراتژی اصلاح‌طلبان درباره انتخابات چیست؟

دیگر استراتژی وجود ندارد. زمانی که تو را حذف کردند، چه استراتژی می‌خواهی بدهی؟

برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر 30 تا 35 نفر هم تایید صلاحیت شوند، لیست می‌دهیم.

نمی‌دانم آنهایی که این را می‌گویند چه کسانی هستند؛ چون من در جریانات حزبی نیستم؛ اما با 30 تا 35 نفر چه لیستی می‌خواهند بدهند و می‌خواهند چه کار کنند؟

یعنی نمی‌توان با 35-30 نفر لیست داد؟

اصلا قاعده بازی این نیست. مثلا یک تیم را بگذارید بهترین‌هایشان بیاید و یک تیم را نگذارید بیاید. معلوم است که تیم مقابل قبل از اینکه به میدان بیاید باخته است و اصلا نیازی به بحث و گفت‌وگو نیست. رقابت زمانی امکان‌پذیر است که هر تیمی بتواند آدم‌های مورد نظرش را در صحنه داشته باشد و رقابت سالمی هم داشته باشند و رقابت کنند.

در این شرایط مردم هم بر اساس آن رقابت و آن حضور پای صندوق‌های رای می‌آیند و رای می‌دهند. زمانی که نمی‌گذارند یک تیمی با بازیکنان اصلی و حتی با بازیکنان ذخیره‌اش به میدان بیاید، آن وقت چگونه در این قاعده می‌خواهید بازی کنید؟

با توجه به اینکه به زودی هیات نظارت درخصوص نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اظهار نظر می‌کند، به نظر شما چه میزان از افرادی که از سوی هیات اجرایی رد شدند، توسط هیات نظارت تایید صلاحیت می‌شوند؟

این را نمی‌دانم. اما به‌طور کل هیات اجرایی در این دوره از انتخابات خوب عمل نکرد و در اجرا خلاف سیاست‌های رهبری کار کردند. رهبری یک هفته یا یک‌ماه مانده به انتخابات می‌گفتند که مردم پای صندوق‌های رای بیایید. اما در حال حاضر از ابتدای سال رهبری بارها گفتند که کاری کنید مردم پای صندوق‌های رای بیایند؛ اما اقدامات هیات اجرایی مردم را از صندوق‌های رای دور کرد. اما اینکه اینها چگونه ادعا دارند سیاست‌های رهبری را اجرا می‌کنند، نمی‌فهمم. پایبندی به حاکمیت با پشتوانه مردمی می‌تواند کار کند؛ مخصوصا در کشور ما که دنیا با ما مشکل دارد و شاید هم ما با دنیا مشکل داشته باشیم و این را نمی‌دانم؛ در این شرایط نباید بگذاریم پشتوانه مردمی از دستمان برود. اینها با کاری که می‌کنند پشتوانه مردمی را تضعیف می‌کنند.

به نظر شما شورای نگهبان رویه کنونی را که در تایید صلاحیت‌ها ایجاد شده است، اصلاح می‌کند؟

با توجه به رویه ابتدایی یکسری‌ها اصلا در انتخابات شرکت نکردند. من اگر به جای دولت بودم در زمان ثبت‌نام می‌رفتم با تعدادی از افراد شاخص صحبت می‌کردم تا بیایند در انتخابات ثبت‌نام کنند و می‌گفتم ما هم کمک می‌کنیم تا به صحنه بیایند؛ نه آنکه بایستیم برخی بیایند و ما آنها را رد صلاحیت کنیم! این دیگر بازی نشد.

فکر نمی کنید شورای نگهبان این رویه را اصلاح کند؟

یک تعدادی اصلا نیامدند. در نتیجه اگر شورای نگهبان هم بخواهد این رویه را اصلاح کند، رقابت به‌وجود نمی‌آید؛ چون خیلی از آنهایی که باید می‌آمدند، نیامدند و خیلی از آنهایی را که آمدند، اینها رد کردند. شما فکر کن مرا رد صلاحیت کردند. جرم من هم این بود که می‌گفتند عدم التزام عملی به نظام! این در حالی است که تا به حال زندگی‌ام و همه چیزم برای این نظام بوده و برای این نظام کار کردم و کاری غیر از این نظام نداشتم. یک‌بار گفتم؛ صد بار دیگر هم می‌گویم آن آدم‌هایی که آنجا نشسته‌اند شاخص بگذارند و نتیجه عملکرد و خیری را که آنها به نظام رساندند، جمعا دربیاورند و برای من هم به تنهایی در بیاورند؛ اگر صد برابر آنها من برای نظام موثر نبوده باشم، بیایند و مرا اعدام کنند.

این حرف سنگین است و بیایند شاخص بگذارند. آن آدم‌ها نشسته‌اند و به من می‌گویند التزام عملی به نظام ندارم؛ زمانی که اینها افراد مثل ما را حذف می‌کنند، در واقع به سیاست رهبری عمل کرده‌اند؟ اینها ضد سیاست‌های رهبری عمل می‌کنند.

اگر مردم هم پای صندوق‌های رای نیامدند، خیال می‌کنند که مردم با انقلاب و این مملکت مشکل دارند. اما رفتار اینها مردم را مساله‌دار می‌کند. مردم همان مردمی هستند که 98درصد به این نظام و این جمهوری رای دادند و رفتار ما باعث شده مردم رفته‌رفته از ما دور شوند. چهارتا آدم فکر می‌کنند اینها دلسوزند و بقیه دلسوز نیستند.

هیات اجرایی افرادی همچون شما را رد صلاحیت کردند، فکر نمی‌کنید شورای نگهبان، شما و افرادی همچون شما را تایید صلاحیت کند؟

در رسانه‌ها شنیدم مقام معظم رهبری هم در جلسه‌ای سوال کرده که چرا برخی را رد صلاحیت کردید و حتی می‌گویند اسم بنده را آوردند. دفتر رهبری هم این موضوع را تکذیب نکرده‌اند. خیلی ساده است اینها به چه دلیلی می‌آیند و این‌گونه رد صلاحیت می‌کنند. اینها سوالاتی از کاندیداها می‌پرسند که آدم خنده‌اش می‌گیرد.

همان‌طور که شما هم اشاره کردید، گفته می‌شود رهبری اسم شما را در جلسه آورده‌اند و نسبت به رد صلاحیت شما انتقاد کردند.

می‌گویند در جلسه‌ای که دو سه ماه پیش برگزار شده، رهبری اسم مرا برده‌اند. این موضوع را عده‌ای به من گفتند؛ اما چون جلسه غیر علنی بوده من نمی‌خواهم بگویم ایشان اسم مرا برده‌اند یا نبرده‌اند. اما ایشان اعتراض کردند که چرا اینها را رد صلاحیت کردید.

به اعضای شورای نگهبان گفتند؟

می‌گویند آقا به افرادی که در جلسه‌ای حضور داشتند، اعتراض کرده‌اند که چرا این رد صلاحیت‌ها را انجام دادید؛ اما من در آن جلسه نبودم که بدانم چه کسانی در جلسه حضور داشتند.

فکر می‌کنید چه شد که رهبری به رد صلاحیت افرادی همچون شما اشاره و از این موضوع انتقاد کردند؟

همان‌طور که گفتم، کاری که اینها کردند ضد سیاست و توصیه رهبری است. رهبری فرمودند کاری کنید که مردم پای صندوق‌های رای بیایند؛ اما اینها کاری می‌کنند که مردم پای صندوق‌های رای نیایند. بالاخره خیلی جای سوال است. برای من نماینده شدن مهم نیست و حتی نمی‌خواستم بروم و نسبت به رد صلاحیتم اعتراض کنم. می‌خواستم بروم طبابتم را بکنم مانند بسیاری از پزشکان راحت زندگی‌ام را کنم که بچه‌هایشان خارج از کشور هستند و خودشان هم از نظر دنیایی کلی کیف می‌کنند. من نمی‌توانستم این کارها را انجام دهم و پول دربیاورم و کاری هم به کار اینها نداشته باشم؟

من برای اینکه 4 تا آدم بیشتر پای صندوق‌های رای بیایند آمدم و کاندیدا شدم. اینها می‌خواهند ما را رد صلاحیت کنند؟ من در نمایندگی برای خودم، خانواده‌ام، قوم و خویش و‌دار و دسته‌ام هیچ کاری از نظر دنیایی نکردم، بلکه ضرر هم کرده‌ام. بروند و پیدا کنند که اگر کاری کرده باشم، بیایند و هر کاری دلشان خواست با من بکنند.

نمایندگی برای شما مهم نیست؟

خیر، اگر بخواهند می‌آییم و اگر نخواهند عطایشان را به لقایشان می‌بخشیم. نمایندگی برای من چه چیزی دارد؟

اما جواب روشنی به این سوالم ندادید که فکر می‌کنید شورای نگهبان کاندیداهایی را که از سوی هیات اجرایی رد صلاحیت شده‌اند، تایید صلاحیت می‌کند؟

نمی‌دانم. بستگی دارد اگر حرف آقا را گوش بدهند باید تایید صلاحیت کنند و اگر گوش ندهند و بخواهند کار خودشان را بکنند، اینها هم یک عده دیگر را قلع و قمع خواهند کرد و مردم کمتر پای صندوق‌ها خواهند آمد. هرقدر حضور کاندیداها را کمتر کنند، خود به خود حضور مردم را در پای صندوق‌های رای کمتر می‌کنند و این دقیقا ضد سیاست و توصیه‌ای است که رهبری دارند. بعد اینها ادعا می‌کنند که حرف‌های رهبری را اجرا می‌کنند. رهبری گفتند در چشم‌انداز باید کجا باشیم؛ اما اینها یک عده آدم را سرکار گذاشته‌اند که اگر یک تعدادی از آنها را رها کنی خودشان را نمی‌توانند اداره کنند. رقبا را به اسم ضد ولایت بودن و ضد انقلاب بودن و با انگ زدن می‌خواهند کنار بزنند تا خودشان بالا بیایند. دعوا دعوای دنیاست. دعوای خدمت به مردم و اسلام و اعتقاد نیست. در غیر این صورت کار برای خدا دعوا ندارد.