تعطیلات آخر هفته ؛ یکشنبه در بهارستان؟

دولت هم در این میان بارها تاکید کرده بود که همان‌طور که در لایحه خودش آمده با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه موافق است.  در نهایت در آذر ماه امسال لایحه افزایش تعطیلات بار دیگر در کمیسیون اجتماعی اصلاح شد و بر این اساس تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته بر عهده دولت گذاشته شد. اگرچه برخی نمایندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کنند که علت این تغییر نظر، موانع موجود بر سر راه افزایش تعطیلات آخر هفته بود، اما هنوز پشت پرده این تصمیم کمیسیون اجتماعی و چرایی مخالفت با تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه مشخص نیست.

 تعطیلات آخر هفته برای کارکنان دولت؟

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به تغییرات ایجاد شده در لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی روزهای کاری هفته از ۶ روز به ۵ روز تقلیل پیدا می‌کند و تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین ساعت کاری در طول هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا می‌کند. او ادامه داد: افزایش تعطیلات آخر هفته برای کارکنان دولت البته به جز کارکنان عملیاتی همچون آتش‌نشانی است.  این تعطیلات در تقویم نمی‌آید. بخش خصوصی تابع قانون دولت نیست و قانون خاص خودش را دارد. ما به بازار نمی‌توانیم بگوییم که دو روز تعطیل کنید. اما به نظر می‌رسد بخش خصوصی هم از افزایش تعطیلات آخر هفته تبعیت کند.  این نماینده مجلس تصریح کرد: در ماده ۲۹ قانون خدمات کشوری نام سازمان‌های دولتی و شرکت‌های عمومی غیر‌دولتی آمده است.

بر این اساس به جز بخش خصوصی افزایش تعطیلات آخر هفته شامل همه سازمان‌ها و نهادهای عمومی می‌شود.  گودرزی در خصوص زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس اظهار کرد: هیات رئیسه قول داده‌اند که یکشنبه هفته آینده لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس مطرح و بررسی شود.  او همچنین در خصوص چرایی اصلاح لایحه افزایش تعطیلات در کمیسیون اجتماعی با وجود اینکه پیش از این، لایحه مذکور به صحن ارجاع و در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس بود، گفت: ما می‌خواستیم افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز تصویب شود و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند. دولت با فراغ بال مدیریت می‌کند که دومین روز تعطیلات آخر هفته شنبه باشد یا پنج‌شنبه. اصل افزایش تعطیلات آخر هفته برای ما مهم‌تر از فرع آن بود.  سخنگوی کمیسیون اجتماعی، در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی در مجلس مخالف تعطیلی شنبه بودند، تاکید کرد: در هر حال موافق و مخالف وجود دارد. پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها از سوی نمایندگان ثبت شده است و اگر در صحن علنی مجلس رای بیاورد قابل اجرا است. اما در مصوبه کمیسیون روز دوم تعطیلات آخر هفته مشخص نشده است. ما می‌خواستیم اگر مانعی هست اصل را فدای فرع نکنیم.

 قبل از بررسی بودجه؛ لایحه افزایش تعطیلات بیاید

همچنین سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی با اظهار بی‌اطلاعی از اصلاح لایحه افزایش تعطیلات در کمیسیون متبوعش، گفت: تاجایی که اطلاع دارم کمیسیون اجتماعی به دلیل مسائل اقتصادی و بین‌المللی با تعطیلی شنبه و جمعه موافقت کرد و بعد از آن این لایحه به هیات رئیسه ارجاع شد تا در دستور کار قرار بگیرد. او در خصوص زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات در صحن مجلس اظهار کرد: تلاش می‌کنیم بررسی این لایحه در اولویت قرار بگیرد چون مطالبه مردم است. از سوی دیگر تبعیض است که در تهران کارکنان دولت پنج‌شنبه و جمعه تعطیل باشند در حالی‌که در شهرستان کارکنان دولت تنها یک روز تعطیل هستند. بنابراین قبل از بررسی بودجه باید لایحه افزایش تعطیلات در دستور کار قرار بگیرد.