وعده انتقام ایران

شهید سیدرضی‌موسوی در نبردهای صحرا و حومه دمشق شرکت داشت و از افراد ثابت‌قدمی بود که حمله غرب حلب را دفع کرد. براساس این گزارش پشتیبانی ۱۱ ساله شهید سیدرضی در نبرد سوریه با تکفیری‌ها، در تمام مراحل و نبردهای حلب و دمشق او را به چهره‌ای مهم در منطقه تبدیل کرده بود. او همچنین نقش ویژه‌ای در نبردهای آزادسازی سوریه از چنگ تروریست‌های داعش داشت. او پیش از این هم چند بار مورد سوء‌قصد رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.تسنیم نیز در گزارشی در مورد شخصیت شهید سردار سرتیپ پاسدار سید‌رضی موسوی نوشته است: او از سال ۶۶ مستقیما در پشتیبانی مقاومت حضور داشته و از کسانی بود که تقریبا تمام ساعات روز قبل از شهادت حاج قاسم در ۱۳ دی ۹۸ در سوریه را با او بوده و دست‌خط معروف حاجی را هم او نخستین بار دیده بود.

سردار سید‌رضی چگونه شهید شد؟

براساس آنچه ‌حسین اکبری، سفیر کشورمان در سوریه در گفت‌وگو با مهر، در مورد نحوه شهادت ‌سید‌رضی موسوی روایت کرده است: ایشان روز دوشنبه ساعت ١۴ در سفارت کشورمان بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس در بعد‌از‌ظهر، به محل اقامت و منزل‌شان در محله «زینبیه» رفتند. وی افزود: با توجه به اینکه همسر این شهید، معلم هستند، در آن ساعت در منزل حضور نداشتند و در ساعت ۱۶:۲۰ بعد‌از‌ظهر، منزل ایشان ظاهرا با سه موشک از طرف رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد و ساختمان تخریب و پیکر این شهید به حیاط پرتاب می‌شود.

وی در ادامه به سوابق شهید موسوی اشاره کرد و افزود: ایشان، دیپلمات و رایزن دوم در سفارت کشورمان بودند که گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک در اینجا داشتند و در واقع بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۱ و ۱۹۷۳ این حمله به عنوان جنایت از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است. اکبری افزود: صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شدند، به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کردند، زیرا تامین امنیت دیپلمات‌ها به عهده کشور میزبان است. سفیر کشورمان در سوریه ادامه داد: ایشان در مدت زمان حضورشان در سوریه، فعالیت مستشاری داشتند.

سردار جعفر اسدی، فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه و معاون بازرسی قرارگاه خاتم‌الانبیا‌(ص) نیز با اشاره به شهادت سردار سید‌رضی موسوی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی، هفته‌های گذشته هم همین مکان را به گمان اینکه شهید سید‌رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود، ولی او در آن مکان نبود؛ ولی این‌بار به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند. به گزارش تسنیم، معاون قرارگاه خاتم‌الانبیا تصریح کرد: شهید سیدرضی کارهای زیادی را در سوریه انجام داده است و امین و مورد اعتماد حاج قاسم بود و مدیر توانمندی بود که کارهای خوبی در سوریه انجام داده است. وی گفت: همه افراد در سوریه این شهید بزرگوار را می‌شناختند از بشار اسد گرفته تا دیگر افراد، با فعالیت‌ها و خدمات سیدرضی آشنا بودند.

واکنش مقامات ارشد کشور

شهادت سردار سرتیپ پاسدار سید‌رضی موسوی از عصر روز دوشنبه واکنش‌های بسیاری را در کشور برانگیخت‌. از تجمع شماری از دانشجویان و مردم تهران مقابل شورای عالی امنیت ملی گرفته تا واکنش مقامات بلند‌پایه کشور که همگی بر تاوان  این جنایت و بی‌پاسخ نماندن آن تاکید کرده‌اند‌. در همین راستا، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری در پیام تسلیت شهادت سردار سید‌رضی موسوی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به دمشق تصریح کرد: این اقدام خباثت‌بار نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.همچنین محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با تسلیت شهادت شهید سیدرضی موسوی در سوریه تاکید کرد که بی‌تردید رژیم‌ سفاک صهیونیستی تاوان سنگین این جنایت را پرداخت خواهد کرد.

او همچنین با بیان اینکه شهید سیدرضی این توفیق را داشت که بیش از سه دهه در مجاهدت مداوم و بی‌وقفه از نزدیک‌ترین همرزمان شهید سلیمانی بود، گفت: آنهایی که با شهید سیدرضی از نزدیک آشنا بودند، می‌دانند که او حلال هر مشکلی بود و گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد. محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه نیز با صدور پیامی شهادت «سردار سرتیپ پاسدار سید‌رضی موسوی» از مستشاران نظامی با سابقه سپاه در سوریه را تبریک و تسلیت گفت. همچنین آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت سردار سید‌رضی موسوی که در حین انجام وظیفه، در حمله موشکی جنایتکارانه مزدوران صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید پیام تسلیتی صادر کرد. او در این پیام تاکید کرد: رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی هم بداند با ادامه این قبیل جنایات هرگز نمی‌تواند روی آرامش به خود ببیند و تاوان این قبیل جنایات را به سختی خواهد داد.

مقامات سیاسی چه گفتند؟

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور هم در پیامی شهادت سید‌رضی موسوی از مستشاران ارشد نظامی ایران در سوریه را تسلیت گفت. مخبر تصریح کرد: ایشان در طول ماموریت خویش تلاش‌های موثری در جهت مقابله با نقشه‌های شیطانی و تفرقه‌افکنانه علیه امت اسلامی داشت و سرانجام نیز با حمله متجاوزانه صهیونیست‌ها به مقام رفیع شهادت نائل شد. در واکنشی دیگر در دولت، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «سیدرضی موسوی» نوشت: «تاوان سختی خواهید داد.» سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی و ترور سیدرضی موسوی از مستشاران ارشد نظامی ایران در سوریه نیز گفت: حتما در زمان و مکان مناسب پاسخ مناسب داده خواهد شد.

در ادامه واکنش‌ها علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب هم در پیامی در پی شهادت سردار رضی موسوی، نوشت: فداکاری او در این راه مقدس، میراث ارزشمند سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی بود که او به‌شایستگی آن را به سر منزل مقصود رساند. سید‌حسن خمینی نیز در پیام تسلیتی نوشت: امروز هم این وظیفه همه ما و همه مردم مسلمان است که در مقابل این رژیم غاصب صهیونیستی بایستند و انتقام شهیدان غزه و لبنان و ایران اسلامی را از سردمداران جنایتکار آن بگیرند. همچنین محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران در واکنش به شهادت سردار سیدرضی موسوی در سوریه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که اقدام تروریستی ارتش صهیونیستی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان نیز در واکنش به این حمله تروریستی گفت: ارتکاب این جنایت بزرگ ناشی از‎ اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی است، برابر قوانین بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران زمان و شیوه پاسخ نسبت به این اقدام تروریستی را انتخاب خواهد کرد. در کنار مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشور، نهادها و سازمان‌ها نیز ضمن محکومیت به شهادت رسیدن سردار سیدرضی موسوی، بر گرفتن انتقام از عاملان این حمله تروریستی تاکید کردند‌. از جمله دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در پیامی با اشاره به ترور سردار سیدرضی موسوی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بداند شیشه عمرش که با طوفان‌الاقصی شکسته شد؛ هرگز و هرگز با این عملیات‌های بزدلانه ترمیم نخواهد شد.

پاسخ هوشمندانه به ترور

شهادت این سردار سپاه واکنش مقام‌های نظامی کشور را نیز برانگیخت‌. سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جنایت رژیم صهیونیستی در شهادت سردار سید‌رضی موسوی را خطای راهبردی دانست و تاکید کرد: تحولات اخیر، این رژیم را به مرحله‌ای رسانده که هرگونه اقدام تروریستی و جنون‌آمیز، نه تنها به ترمیم پایه‌های متزلزل آنها کمک نخواهد کرد، بلکه محاصره محور مقاومت علیه خود را تنگ‌تر از گذشته خواهد کرد. به گزارش «ایرنا»، در ادامه این پیام آمده است: سردار سرتیپ پاسدار موسوی که به دعوت رسمی دولت قانونی سوریه به عنوان مستشار نظامی در این کشور حضور پیدا کرده بود؛ سابقه‌ای طولانی در مقابله با تروریسم داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی شهادت سردار سید رضی موسوی را تسلیت گفت. همچنین سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به شهادت سردار سید رضی گفت: آنان باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند و انتظار پرداخت تاوان این عملیات، این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد. وی تصریح کرد: پاسخ این عملیات در زمان و مکانی اجرا خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی از این‌گونه عملیات‌ را محقق نکند. به گزارش «ایسنا»، وی همچنین اظهار کرد: این اقدام نشان‌دهنده خصلت تروریستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه و همچنین ایجاد ناامنی و تلاش برای جنگ‌افروزی‌های این رژیم اشغالگر است و به‌طور حتم این جنایت مستحق مجازات است. سخنگوی وزارت دفاع گفت: پاسخ هوشمندانه و مقتدرانه به ترور شهید سید رضی موسوی خواهیم داد.

کمیسیون امنیت ملی مجلس ورود می‌کند

به گفته ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شهادت ‌سیدرضی موسوی هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد‌. عمویی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: این کمیسیون هفته آینده موضوع اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه شهید سیدرضی موسوی را با حضور مقامات مربوطه مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به شهادت سردار بلندپایه سپاه توسط اسرائیل، گفت: رژیم صهیونیستی بداند که آنها را راحت نخواهیم گذاشت و بعد از طوفان‌الاقصی ضربات بعدی که توسط جبهه مقاومت انجام می‌شود، قطعا سنگین‌تر و بسیار اثرگذارتر بر پیکره صهیونیسم و استکبار خواهد بود.

موضع‌گیری گروه‌های مقاومت

واکنش‌ها به شهادت سردارسید‌رضی موسوی، تنها به داخل کشور اختصاص نداشت. بسیاری از گروه‌های مقاومت در منطقه به این اقدام رژیم صهیونیستی نیز واکنش نشان دادند. جنبش النجباء شهادت «سید‌رضی موسوی» در سوریه را به تمام مقاومت که از حرم حضرت زینب (س) دفاع کردند، تسلیت گفت و این شهادت را مسیری برای پایان اشغالگری و رسیدن به آزادی نهایی توصیف کرد و انتقام گرفتن مقاومت را قطعی دانست. به گزارش «ایرنا»، حزب‌الله لبنان نیز ترور سردار سرتیپ موسوی مستشار نظامی ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را «جنایتی آشکار و بی‌شرمانه و فراتر از حد و مرز‌» توصیف کرد.

کتائب حزب‌الله عراق نیز در بیانیه‌ای شهادت فرمانده موسوی را اقدام جنایتکارانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها در سوریه اعلام کرد و گفت: فرمانده موسوی نقش عمده‌ای در مقابله با نیروهای تکفیری مانند القاعده و داعش داشت که عراق و مردم آن را نابود کردند. دشمنان در توهم هستند که سیاست‌های جنایتکارانه آنها مردان را از مبارزه با آنها و دفع توطئه‌های آنها باز می‌دارد. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در بیانیه‌ای ترور سردار «سید‌رضی موسوی» از مستشاران برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه را نشانه‌ای از شکست رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد. همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین‌(حماس) ترور سردار «سید رضی موسوی» از مستشاران برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را محکوم و آن را جنایتی بزدلانه توصیف کرد.