دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه که به دعوت دولت آفریقای جنوبی برای گسترش همکاری‌های حقوق بشری و قضایی در صدر یک هیات عالی‌رتبه قضایی به این کشور سفر کرده است، با رییس پارلمان و معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد و همچنین در جمع ایرانیان مقیم این کشور به ایراد سخن پرداخت. به گزارش پایگاه خبری دادایران محمدجواد لاریجانی در دیدار با معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی، ضمن تشریح سیستم قضایی کشور و نحوه تشکیل ستاد حقوق بشر، برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول سی سال گذشته را برای طرف آفریقایی برشمرد.

لاریجانی در این دیدار مبارزه با قاچاق مواد مخدر را یکی از بزرگ‌ترین عوامل بالا رفتن نرخ اعدام در ایران دانست و با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است، اظهار کرد: متاسفانه کشورهای غربی نه‌تنها هیچ کمکی به ایران در مبارزه با مواد مخدر نمی‌کنند، بلکه هر ساله ما را به خاطر این میزان از مجازات قاچاقچیان محکوم می‌کنند.

محمدجواد لاریجانی همچنین در دیدار با ماکس سیسیلو ـ رییس پارلمان آفریقای جنوبی ـ با اشاره به روابط مستحکم میان دو کشور بر جایگزینی منطق تعامل و همکاری به جای منطق تقابل تاکید کرد و گفت: ایران و آفریقای جنوبی مستعد ارتقای روابط خود در بالاترین سطوح ممکن هستند.

مشاور امور بین‌الملل رییس قوه‌قضائیه با اشاره به قیام‌های صورت گرفته در منطقه گفت: ایران نه‌تنها از هیچ انقلاب و قیامی در منطقه نگران نیست، بلکه از همه انقلاب‌ها که به روی کار آمدن نظام‌هایی برخاسته از رای مردم منجر می‌شود، استقبال می‌کند.