معاون پارلمانی رییس‌جمهور از ارائه لایحه مربوط به وظایف وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری با عنوان «وزارت امور زیر بنایی» به مجلس در این هفته خبر داد. محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اصل موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، گفت: اصل ادغام‌ها یک ه دف بسیار عالی و مشترک و مورد توافق مجلس و دولت است که آن هدف کوچک‌سازی دولت و کاهش تعداد وزارتخانه‌ها است که در ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است.

معاون رییس‌جمهور در امور مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس و دولت در زمینه ادغام وزارتخانه‌ها با توافق و تفاهم پیش روند تا به آن هدف اصلی که کوچک‌سازی دولت است، برسند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور بر همین اساس متذکر شد: دولت این هفته لایحه شرح وظایف وزارتخانه‌های مسکن و راه را به عنوان «وزارت امور زیربنایی» با قید فوریت به مجلس ارائه می‌دهد و هر زمان که مجلس کار خود را شروع کرد، می‌تواند بررسی این لایحه را در اولویت کار خود قرار دهد.

به گفته وی، با توجه به محدودیت‌ زمان در موضوع وزارت راه، به همین دلیل ابتدا این لایحه از وزارتخانه‌های ادغام شده به مجلس ارائه می‌شود و وزارتخانه‌هایی نیز که موضوع ادغام آنها مطرح است، طی ۳ ماه آتی اقدامات لازم برای آنها انجام می‌شود.

وی در خصوص ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو نیز گفت: موضوع تشکیل «وزارت انرژی» در کشور همواره مطرح بوده و این طرحی است که کارشناسان از گذشته روی آن نظر داشتند و حتی کمیسیون انرژی مجلس هم دنبال آن بوده است. وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های نیرو و نفت در وزارتخانه‌ای به نام «وزارت انرژی» متمرکز می‌شوند، عنوان کرد: بسیاری از کارهای وزارت نفت و نیرو در امور تصدی‌گری است و بر اساس اصل ۴۴ واگذار شده‌اند یا می‌شوند، بنابراین کارهای این دو وزارتخانه که در وزارتخانه واحدی متمرکز می‌شوند، عمدتا مربوط به امور حاکمیتی در بخش نفت و نیرو خواهد بود و به عنوان مثال پالایشگاه‌‌ها و پتروشیمی‌ها در چارچوب اصل ۴۴ از وزارت نفت منفک می‌شوند، بنابراین این یک کار کارشناسی شده از گذشته است که وزارت نیرو و نفت در هم ادغام شوند تا «وزارت انرژی» تشکیل شود.