رتبه 16 ایران در میان 18 کشور

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست با مقایسه ۱۸ اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد ایران به عنوان دومین اقتصاد منطقه از نظر رشد اقتصادی رتبه ۱۶و از نظر تورم رتبه ۴ را به خود اختصاص داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارشی به مقایسه وضعیت اقتصادی ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۰ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ایران در این سال همچنان جایگاه دومین اقتصاد بزرگ منطقه را به خود اختصاص داده است. عربستان با تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۴۶۰ میلیارد دلار بزرگترین اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته شده و ایران با ۴۱۱ میلیارد دلار در جایگاه دوم از این نظر قرار گرفته است.

امارات با ۲۶۵ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است. کشورهای مصر، الجزایر، کویت، قطر، مراکش، عراق، لیبی، سودان، سوریه، عمان، لبنان، تونس، یمن، اردن و بحرین در رتبه‌های چهارم تا هجدهم قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، اگرچه ایران از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی خود در رتبه دوم منطقه دارد، اما از نظر رشد اقتصادی در رده‌های پایین منطقه طی سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است.

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ به ۹/۲ درصد رسید. ایران به همراه کویت و امارات کمترین رشد اقتصادی را طی این سال داشته است. رشد اقتصادی امارات ۲ درصد اعلام شده است که این رقم کمترین نرخ رشد در منطقه بوده است. کویت نیز با رشد ۷/۲ درصدی رتبه ۱۷ و ایران نیز با رشد ۹/۲ درصدی رتبه ۱۶ منطقه را داشته‌اند.

قطر بالاترین رشد اقتصادی را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال ۲۰۱۰ داشته است. رشد اقتصادی قطر طی این سال ۱۴ درصد اعلام شده است. لبنان با ۵/۷ درصد و یمن با ۲/۶ درصد به ترتیب رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای دیگر از نظر رشد اقتصادی به ترتیب عبارتند از: عراق، سودان، مصر، سوریه، عمان، بحرین، الجزایر، عربستان، تونس، لیبی، مراکش، اردن، ایران، کویت و امارات.

ایران از نظر تورم نیز رتبه چهارم منطقه را به خود اختصاص داده است. سودان با تورم ۱۳ درصدی بالاترین نرخ تورم در منطقه را به خود اختصاص داده است و پس از این کشور یمن با ۱۱ درصد و مصر با ۹/۱۰ درصد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر داشته‌اند. ایران نیز با تورم ۱/۱۰ درصدی در جایگاه چهارم منطقه قرار گرفته است.

عربستان سعودی با تورم ۵/۵ درصدی پس از ایران قرار گرفته است. کشورهای اردن، تونس، سوریه، کویت، لبنان، الجزایر، عمان، لیبی، عراق، بحرین، مراکش، امارات و قطر نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. قطر به عنوان تنها کشور منطقه در سال ۲۰۱۰ تورم منفی داشته است. نرخ تورم این کشور در این سال منفی ۲ درصد اعلام شده است.