آخرین تصمیمات دولت برای یارانه‌ها

پرداخت تسهیلات نوسازی صنعت از خرداد

محمدرضا فرزین چهارشنبه شب پس از پایان جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص مصوبات این ستاد توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، وی گفت: تعداد افرادی که هم‌اکنون یارانه دریافت می‌کنند، ۷۲ میلیون و پانصد هزار نفر است. اما پس از مرحله جدید که سامانه مرکز آمار و سازمان هدفمندی باز شد، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت یارانه نقدی در کل کشور به ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. فرزین با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت اجرای خوب هدفمندی یارانه‌ها است، اظهار کرد: در جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، رییس‌جمهوری تاکید داشت که مهم‌ترین موضوع دولت در سال جاری موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها است و تمام تلاش دولت این خواهد بود که قانون هدفمندی در کشور در سال جاری به خوبی اجرا شود. فرزین تصریح کرد: رییس‌جمهوری همچنین بر تقویت فرهنگ‌سازی در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها تاکید داشت و اینکه باید در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود.

افزایش تولید محصولات کشاورزی

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع دومی را که در جلسه ستاد مطرح شد کشاورزی ذکر کرد و گفت: در ابتدای جلسه وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت تولید محصولات کشاورزی ارائه و پیش‌بینی کرد که تولید محصولات کشاورزی در سال جاری افزایش یافته و به رقم ۱۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

فرزین گفت: به همین دلیل قرار شد که اقدامات خاصی در زمینه صادرات و یارانه صادراتی و تقویت تعاونی‌ها انجام شود. به گفته وی، همچنین قرار است اقداماتی در زمینه تنظیم بازار محصولات کشاورزی انجام شود تا این محصولات به خوبی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

تداوم پرداخت یارانه شیر

فرزین با اشاره به اینکه بحث شیر نیز از دیگر موضوعاتی که بود که در جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی شد، گفت: برای ماه آینده یارانه شیر پرداخت می‌شود و وزارت آموزش و پرورش نیز نسبت به افزایش شیر یارانه‌ای اقدام کرده و مقدار بیشتری را بین مدارس توزیع خواهد کرد. وی با بیان اینکه بابت علوفه به دامداران یارانه پرداخت می‌شود،گفت: قرار است رقم ۱۰۰ میلیارد تومان برای یارانه علوفه اختصاص داده شود.

بررسی افزایش غیرمنطقی قیمت برخی اقلام در بازار

فرزین با اشاره به موضوع تقویت تنظیم بازار گفت: در این خصوص نیز گزارش‌هایی ارائه شد که حاکی از افزایش قیمت غیرمنطقی برخی اقلام بود که قرار شد در این زمینه بررسی‌های لازم انجام و در جلسه هفته آینده به ستاد ارائه شود.

پرداخت تسهیلات نوسازی صنعت از خرداد

فرزین به گزارش وزیر صنایع و معادن از اجرای بسته حمایتی صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: مقرر شد به تولیدکنندگانی که برای اصلاح خط تولید و بهبود و نوسازی تجهیزات‌شان در سامانه وزارت صنایع ثبت‌نام کرده‌اند، از ماه آینده تسهیلات پرداخت شود.

عدم تغییر در پرداخت یارانه‌ها

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین اظهار کرد: در میزان و نحوه پرداخت یارانه‌ها تغییر ایجاد نشده و میزان آن به ازای هر نفر تا پایان سال جاری ۴۵ هزار و پانصد تومان به صورت ماهانه است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. فرزین همچنین درباره اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها گفت: بخشی از این موارد مانند تولد، ازدواج، فوت و طلاق به طور خودکار اصلاح می‌شود. فرزین اضافه کرد: زمان پرداخت یارانه‌ها آخر هر ماه برای ماه آینده است. بدین معنا که آخر اردیبهشت، یارانه خرداد پرداخت می‌شود.

بررسی پرداخت یارانه به ۲ میلیون خارج ‌نشین

وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت یارانه به دو میلیون ایرانی خارج از کشور نیز گفت: این موضوع از طریق دو وب‌سایت مرکز آمار ایران و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در دست بررسی است.

۵۴ هزار میلیارد تومان منابع ناشی از هدفمند کردن

وی درباره رقمی که پیش‌بینی شده از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۰ کسب شود، گفت: این رقم حداقل ۳۶ هزار میلیارد تومان است و ۴ هزار میلیارد تومانی هم که در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، برای سهم مالیات و عوارض شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ‌دولت پیش‌بینی کرده است در سال ۱۳۹۰ از محل حامل‌های انرژی رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان از نان و ۴ هزار میلیارد تومان از برق و ۲۰ درصد هم مجلس به دولت اجازه افزایش قیمت داده است که در همین چارچوب در کمیسیون تلفیق بررسی و جمع‌بندی شد و رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.