به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه این مطلب آمده است: با درگرفتن جنگ، هیچ یک از این کشورها به صورت رسمی از افزایش هزینه‌‌‌های نظامی خود سخن نگفته‌‌‌اند اما ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌دهد که چنین تصمیمی در کنار تلاش برای متنوع کردن منابع واردات سلاح گرفته شده است. به گفته این کارشناسان، این وضعیت به‌خصوص در مورد عربستان و امارات صادق است. عربستان در رتبه اول کشورهای عربی و دوم جهان (بعد از هند) در خرید سلاح است و بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۶.۴‌درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۶۹ میلیارد دلار رسید. این مبلغ معادل ۳۰‌درصد بودجه عربستان است. این کشور ۶۱‌درصد سلاح خود را از آمریکا و ۲۳‌درصد را از انگلستان وارد می‌کند. امارات دومین کشور خاورمیانه به لحاظ هزینه‌‌‌های نظامی بعد از عربستان است و ۵.۷‌درصد تولید ناخالص داخلی خود را به تامین سلاح اختصاص داده است.

امارات ۳۵‌درصد سلاح خود را از آمریکا و ۲۸‌درصد را از فرانسه وارد می‌کند. نبیل الخوری، کارشناس اقتصاد سیاسی و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، درباره معنای این اعداد و ارقام می‌‌‌گوید: تهدیدها، کشورهای شورای همکاری را واداشت که در پی حل اختلافاتشان با کشورهای جهان برآیند و به دنبال برقراری روابط متوازن با نیروهای موثر در سطح منطقه و جهان باشند و در کنار آن منابع تامین سلاح خود را متنوع کنند. الخوری تاکید می‌کند که جنگ در غزه باعث می‌شود که کشورهای شورای همکاری رویکرد متفاوتی را درباره تامین سلاح و هزینه‌های امنیتی و نظامی پیش گیرند. به نظر این کارشناس اقتصاد سیاسی، در این رویکرد تازه هزینه‌‌‌های جدید و بازنگری در برخی مواد قراردادها و توافقات امنیتی به‌خصوص در بخش هوش مصنوعی رخ خواهد داد چون حمله حماس به اسرائیل به همگان ثابت کرد که وابستگی کامل به هوشمندسازی کامل تمهیدات امنیتی کارساز نیست و با اختلالات شدید همراه است.

وی می‌‌‌افزاید که یکی از پیامدهای احتمالی جنگ کنونی پیش رفتن جهان به سمت افزایش تسلیحات باشد و اگر چنین شود کشورهای شورای همکاری هم برای حفظ سهم خود از موازنه امنیت منطقه‌‌‌ای و فرامنطقه‌‌‌ای همین مسیر را پیش خواهند گرفت. پیش از این مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در گزارشی تاکید کرده بود که کشورهای شورای همکاری با چالش‌‌‌های امنیتی متعدد و متغیر مواجهند که شامل سیاست‌‌‌های ایران، نزاع‌‌‌های داخلی و منطقه‌‌‌ای، و تنش‌‌‌های برآمده از مناقشه فلسطین و اسرائیل می‌شود. این مرکز در گزارش خود پیش‌بینی کرد که با توجه به چالش‌‌‌ها، کشورهای منطقه در مرحله پیش رو در پی تقویت توان نظامی و امنیتی خود برخواهند آمد.