دفتر کاترین اشتون تایید کرد که نامه سعید جلیلی به نامه اشتون که اوایل فوریه برای ایران ارسال شده بود را دریافت کرده است. به گزارش ایسنا، یک سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران با تایید اینکه دفتر اشتون پاسخ سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به نامه وی را دریافت کرده است، گفت: ما در حال مطالعه آن هستیم. وی اظهار کرد که اشتون به شکلی مقتضی پاسخ این نامه را خواهد داد. با این حال، خبرگزاری مهر نوشت که یک سخنگوی دیگر اشتون مدعی شده است که نامه ایران هیچ مطلب جدیدی برای از سرگیری مذاکرات ندارد. جلیلی در این نامه گفته است که رویدادهای ماه‌های اخیر نشان داد که بسته پیشنهادی ایران که سه سال قبل ارائه شد مبتنی بر درک صحیح واقعیات بوده است.

جلیلی افزوده است: «احترام به حقوق کشورها و خودداری از فشار، دو قطب مهم همکاری است.» به گزارش ایسنا، نامه اشتون که اوایل فوریه (اواسط بهمن ۱۳۸۹) و پس از مذاکرات استانبول برای ایران ارسال شده بود، بر موضع این گروه (گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان)‌ در خصوص مساله هسته‌ای تاکید می‌کند. به گفته سخنگوی اشتون، قدرت‌های جهانی مشتاق به تداوم گفت‌وگوها با ایران بدون هرگونه پیش شرط هستند.

پس از نشست استانبول که ماه ژانویه (اول و دوم بهمن) برگزار شد، اشتون به خبرنگاران گفت: همچنان ضروری است که ایران نشان دهد برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در عین حال

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ۱+۵ در حال بررسی نامه جلیلی و گام‌های احتمالی بعدی است، اما بر دیدگاه این گروه مبنی بر اینکه ایران باید درهرگونه گفت‌وگوهای جدید به طور جدی درباره برنامه هسته‌ای‌اش مذاکره کند، تاکید کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: بر این باوریم که ایران باید برای مذاکراتی جدی- اگر چنین مذاکراتی برگزار شود- آماده باشد.

تونر به خبرنگاران گفت که معتقد است نامه ایران گفت‌وگوهایی جدید را پیشنهاد می‌دهد. در پاریس، وزارت خارجه فرانسه از تهران خواست به شکلی سازنده به اشتون پاسخ دهد. رویترز افزوده است:‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته است که مذاکرات بعدی باید بدون فشار برگزار شود. تحلیلگران این تاکید را نشانگر آن می‌دانند که تهران به خودداری از پرداختن به برنامه غنی‌سازی در طول مذاکرات پایبند است. بر اساس این گزارش، نامه جلیلی بر تمایل ایران برای مذاکره درباره مسائل گسترده‌تر اقتصادی و امنیتی تاکید می‌کند. جلیلی گفته است که گفت‌وگوها باید به عنوان مثال «دلایل ریشه‌ای تروریسم، قاچاق مواد مخدر، دزدی دریایی در آب‌های آزاد، همکاری تقویت شده در حوزه تامین و امنیت انرژی و نیز خلع سلاح هسته‌ای» که اشاره‌ای است به زرادخانه‌های قدرت‌های بزرگ را شامل شود.