تشکیل کمیسیون عالی اقتصادی ایران و عراق

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های هفته گذشته خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دیروز به عراق سفر کرد و با نخست‌وزیر و همتای عراقی خود به گفت‌وگو نشست.

صالحی در دیدار نوری المالکی، نخست وزیر عراق خروج فوری نیروهای نظامی خارجی از بحرین را خواستار شد و گفت: مذاکره در سایه توجه به مطالبات مردم مناسب ترین راهکار مشکلات بحرین است. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: مساله بحرین راه‌حل نظامی ندارد. مطالبات مردم بحرین به روش مسالمت‌آمیز و دموکراتیک دنبال شده است و می‌بایست با روش مناسب مورد توجه قرار گیرد.

صالحی در این دیدار حضور نیروهای نظامی و تداوم وضعیت موجود در قبال مردم این کشور را نامناسب خواند و افزود: ورود نیروهای خارجی نه تنها کمکی به حل موضوع نکرده است، بلکه اوضاع را پیچیده تر کرده است.

وزیر خارجه با تاکید بر لزوم خروج فوری نیروهای نظامی از بحرین گفت: مذاکره در سایه توجه به مطالبات مردم مهم‌ترین راهکار برای حل مشکلات مردم بحرین است.

نوری المالکی نیز در این دیدار با ابراز رضایت از روند همکاری‌های دو جانبه با توجه به تحولات منطقه، خواستار توجه به خواسته‌های مردم و مقابله با اهداف دشمنان شد.

مالکی بر مذاکره و توجه به مطالبات مشروع بحرین برای حل بحران این کشور تاکید کرد.

وی همچنین از اینکه خواسته‌های مردم بحرین که همانند مردم سایر کشورهای منطقه کاملا مسالمت آمیز دنبال می‌شود و برخی تلاش می‌کنند آن را به موضوع ساختگی شیعه و سنی تبدیل کنند، ابراز تعجب کرد.

نخست وزیر عراق افزود: اگر اوضاع بحرین با حکمت و درایت مدیریت نشود می‌تواند سرانجام نامعلوم و ناخوشایندی داشته باشد.

در دیدار نوری المالکی و صالحی موضوعات مختلف دو جانبه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

مالکی با ابراز رضایت از همکاری‌های دو جانبه و تداوم سفرهای مقامات دو کشور و اقدامات مشترک در زمینه میله‌گذاری مرزی، همکاری‌های زیست محیطی و نقش سازنده ایران در کمک به بازسازی عراق را مورد تقدیر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دومین سفر صالحی به عراق بعد از تصدی وزارت امور خارجه است.

وی در بدو تصدی پست وزارت خارجه برای تبریک تشکیل دولت جدید عراق به این کشور سفر کرده بود.

کمیسیون عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق به ریاست نخست‌وزیر عراق و معاون اول رییس‌جمهور اسلامی ایران به زودی تشکیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صالحی با اعلام این خبر گفت: هدف از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف است. زیباری افزود: امیدواریم در اسرع وقت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق تشکیل شود و در این زمینه مذاکرات خوبی با آقای صالحی داشته‌ایم.

وزیر خارجه عراق همچنین از برنامه سفر خود به ایران در آینده نزدیک خبر داد.