تایید مصوبه کاهش ساعات کار اداری

جلسه هیات عمومی‌دیوان عالی کشور به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی رییس دیوان عالی کشور و با حضور غلام‌حسین‌محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان برگزار شد. به گزارش ایسنا، رییس دیوان عالی کشور در ابتدای جلسه و با اشاره به تایید مصوبه هیات دولت مبنی بر کاهش ساعت کار ادارات در دیوان عدالت اداری گفت: با وجود اختلاف نظر بین قضات دیوان عدالت اداری، درخواست ابطال مصوبه کاهش ساعت‌کاری کارمندان رای لازم را نیاورد و این مصوبه تایید شد.

وی در ادامه افزود: اگر ایمان به کار، وجدان کاری و نشاط به کار حاکم باشد، ادارات ما می‌توانند با ۶ نیم‌ساعت کار روزانه در خدمت‌رسانی کامل به مردم موفق باشند. همه ما می‌دانیم که در مقابل انجام کار، اجرت مطرح است. در کتاب مفردات راغب نیز در مورد اجرت آمده است که «والاجره ما یعود من ثواب‌العمل» اگر عمل و کار نباشد و یا ناقص باشد اجرت هم سرنوشت عمل ناقص را پیدا می‌کند.

رییس دیوان عالی کشور با اشاره با حدیث «الا من ظلم اجیرا اجرته فلعنه الله علیه» بیان کرد: از طرف دیگر ما در برابر حقوق مردم و خواسته‌های مردم قرار داریم. اسلام نیز اعطا حق به «من له الحق» را یکی از مقدسات می‌شمارد و از وظایف مهم اجتماعی می‌داند. اگر این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود که هر کس در هر جایگاهی قرار دارد پا را از حد و مرز و حق خود فراتر ننهند و همه ما به حق خود قانع باشیم و برای حقوق مردم و آزادی‌های اجتماعی احترام قائل شویم کشور ما به یک کشور نمونه و الگو برای تمام کشورهای دیگر تبدیل می‌شود.

محسنی گرکانی خاطرنشان کرد: انسان، غرایز گوناگونی مانند حرص، غضب، خود برتربینی و تجاوز به حقوق دیگران دارد و در برابراین غرایز، عقل، وجدان و فطرت قرار دارد. این صفات برجسته می‌خواهند طوری انسان را تربیت کنند که بنده شهوت، خشم و غضب نباشند و اگر انسان بنده خشم و غضب شد دیگر مالک خودش نیست و حقوق مظلومان را پایمال می‌کند.