معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مجددا از گفت‌وگو حمایت می‌کنیم

کاخ سفید اعلام کرد که ایران موضوع گفت‌وگوی روز دوشنبه رییس‌جمهور آمریکا با یک هیات چینی بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور‌ آمریکا عصر روز دوشنبه با ونگ شیشان، معاون نخست‌وزیر چین و دای بینگوئو، مشاور کابینه این کشور ـ که نمایندگان ویژه چین در مذاکرات استراتژیک و اقتصادی آمریکا ـ چین هستند در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری کویت، در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد آمده است که دو طرف درباره اقتصاد، امنیت و دیگر مسائل مهم برای دو کشور از جمله ایران و کره شمالی گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: هر دو طرف بار دیگر بر تعهد خود برای ایجاد شراکت مبتنی بر همکاری که دامنه‌ای جامع داشته باشد و دستاوردهایی مثبت به همراه داشته باشد که به نفع مردم دو کشور است، تاکید کردند. آنها علاوه بر آن موافقت کردند که برای ایجاد چنین رابطه‌ای به اقدامات ملموس دو طرف نیاز است.

در بخش دیگری از این بیانیه با تکرار اتهامات غرب مبنی‌بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران آمده است: آنها علاوه بر آن بر راه‌های پیشبرد اهداف مشترک‌ در زمینه منع اشاعه، از جمله همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌اش و عمل به وظایف بین‌المللی‌اش گفت‌وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که یک راه‌حل دیپلماتیک را برای رفع هر دو چالش ترجیح می‌دهد.

اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران

همچنین خبرگزاری فارس گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای اعلام کرد؛ اما به زمان احتمالی دیدار با مقامات ایرانی و مکان برگزاری آن اشاره‌ نکرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، «مارک تونر»، معاون سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد مبنی بر ازسرگیری مذاکرات کمیته ۱+۵ با ایران در استانبول در آینده‌ نزدیک گفت: نمی‌توانم چیزی را در این خصوص تایید کنم.

تونر افزود: بالطبع از دور اخیر مذاکرات ۱+۵ با ایران زمان گذشته است و ما اهداف خود را توضیح دادیم اما مجددا از گفت‌وگو حمایت می‌‌کنیم.

این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران ادامه داد: همان گونه که پیشتر هم گفته بودیم در به روی مذاکره همچنان باز است و اگر خبر تایید شده‌ای درباره زمان مذاکره با ایران در اختیارم قرار گرفت آن را به اطلاع خواهم رساند.