تحلیل سخنگوی اقتصادی دولت از رشد تورم

حسینی: بخشی از تورم وارداتی است

سخنگوی اقتصاد دولت از عزم دولت برا ی مقابله با هرج و مرج قیمت‌ها در بازار خبر داد و گفت در تمام دنیا انعطاف در قیمت‌ها پذیرفتنی است؛ اما هرج و مرج در بازارها و اعمال انحصار مورد مقابله از سوی دولت‌ها قرار می‌گیرد. به گفته وی، وزارت بازرگانی با همکاری سایر دستگاه‌ها سیاستی را که از سال قبل دنبال می‌شد در سال‌جاری ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه بازدید از اسناد وزارت اقتصاد در ساختمان اسناد کتابخانه ملی درباره برنامه دولت درخصوص کنترل بازار در راستای افزایش قیمت کالاها طی ماه‌های جاری گفت: در این خصوص باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ اول اینکه قیمت برخی از حامل‌ها توسط دولت افزایش یافت. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به عنوان مثال ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت سوخت قیمتی را برای گاز مایع تعیین کرد؛ اما پس از مدتی متوجه شدیم که در برخی از موارد قیمت‌ها بالاتر از آنچه که تعیین شده به فروش می‌رسد؛ بنابراین بازار آن را کنترل کردیم.

تورم وارداتی

وی با بیان اینکه اما از سوی دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است که در پی آن قیمت برخی اقلام و کالاهای وارداتی نیز افزایش یافته است، افزود: در سال ۸۸ متوسط قیمت نفت ۶۰ دلار بود، اما هم‌اکنون به بیش از ۱۱۰ دلار افزایش یافته است که این امر در بازارهای جهانی اتفاق افتاده؛ اما هیچ گاه قیمت‌ها در بازارهای جهانی دو برابر نشده و قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت نفت افزایش نیافته است.

حسینی دلیل این امر را جایگزین کردن سایر عوامل، کمک تکنولوژی‌ها و صرفه جویی اعلام کرد و افزود: اما از سوی دیگر با میزانی از تورم وارداتی مواجه هستیم. وی با بیان اینکه ساز‌و‌کار قیمت‌ها ساز‌و‌کار انعطاف‌پذیری است و در یک حد متعارف انعطاف‌ها پذیرفتنی است، افزود: اما آنچه دولت بر آن مصمم است مقابله با هرج و مرج در قیمت‌ها است.