دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: کام نمایندگان مجلس در آخرین روزهای بررسی بودجه ۹۰ کشور بر سر چند ردیف بودجه محلی تلخ شد.صحن علنی مجلس روز گذشته در حالی شاهد اختلاف چند تن از نمایندگان، به ویژه حجت‌الله رحمانی نماینده الیگودرز بود که کامران نماینده اصفهان به‌رغم اصرار لاریجانی مبنی بر مطرح نکردن پیشنهادش، خواستار حذف و بازگشت به لایحه دولت برای ۱۱ ردیف محلی در بودجه شد و‌این پیشنهاد رای آورد. اما فریادهای انتقادی نماینده الیگودرز صحن علنی مجلس را به هم ریخت که در نتیجه آن لاریجانی گفت: «نباید در آخر بررسی بودجه بر سر چهار ردیف خلق همکارانتان را تنگ می‌کردید، حالا اگر‌این چهار ردیف پس و پیش نمی‌شد چه حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد؟»

تغییر ردیف‌ها به نفع حوزه‌های انتخابیه؟

جلسه علنی روز گذشته مجلس با دو ساعت تاخیر آغاز شد؛ چرا که کمیسیون تلفیق بودجه همزمان جلسه داشت و مجلس به نصاب لازم برای شروع جلسه نرسیده بود.‌این جلسه که ساعت ۱۰ آغاز شد تنها یک ساعت به طول انجامید؛ اما یکساعتی که به خاطر تذکرات، اخطارها، پیشنهادهای حذف ردیف‌های بودجه و درگیری برای ‌این موضوعات تب و تاب را برای نمایندگان به همراه داشت.

در ابتدای جلسه، عیسی جعفری نماینده بهار و کبودر آهنگ که به ردیف‌های بودجه اعتراض داشت با مطرح کردن پیشنهادی که ۷۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده بودند، خواستار رای‌گیری در خصوص ردیف‌های بودجه‌ای شد و گفت: متاسفانه انتظاری که از کمیته تلفیق می‌رفت، برآورده نشده و سهم بودجه‌ای استانی همچون زنجان نسبت به سال قبل ۶۶ درصد افزایش یافته و استانی دیگر همچون تهران و قم به ترتیب ۴ و ۱۱ درصد افزایش اعتبارات بودجه‌ای داشته است.

جعفری افزود: متاسفانه برخی اعضای کمیسیون تلفیق برای حوزه‌های انتخابیه خود نظر داده‌اند و حتی یکی از نمایندگان در جلسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پیشنهاد یک همکار برای این بوده که مورد توجه حوزه انتخابیه آن قرار گیرد و در ادامه ۲۰ میلیارد تومان به بودجه حوزه انتخابیه همین فرد اضافه شد.

وی با طرح این سوال که «آیا بودجه برای خوشایند افراد است؟» گفت: بهتر است تمامی ردیف‌ها و موارد خوانده شود تا نمایندگان بدانند که این اعتبارات از کجا کم و به کجا اضافه می‌شود، اما علی لاریجانی در برابر مطرح شدن ‌این پیشنهاد مقاومت کرد؛ چرا که معتقد بود اگر قرار باشد دوباره وارد بحث ردیف‌ها شوند بررسی بودجه دو ماه دیگر طول می‌کشد.

پیش از ‌این نیز محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان نیز در جلسه علنی پنج‌شنبه گذشته مجلس گفته بود برخی نمایندگان مجلس به دلیل نزدیکی انتخابات مجلس در سال‌جاری برای گرفتن رای مردم در حوزه‌های انتخابیه به مصالح کشور فکر نمی‌کنند.

در ادامه حسن کامران نماینده مردم اصفهان نیز نسبت به تغییر ریف‌های بودجه‌ای به نفع برخی حوزه‌های انتخابیه در کمیسیون تلفیق مخالفت کرد و گفت: کمیسیون تلفیق روش جدیدی آورده است. بنده در کمیسیون تلفیق هم اعلام کردم که اعضا‌ حق ندارند برای خودشان امتیاز قائل شوند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبق رای‌گیری کمیسیون تلفیق تنها اعتبارات مربوط به آستارا و ازنا مصوب شد و بقیه پیشنهادها رای نیاورد؛ بنابراین پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت و حذف‌این ردیف‌های اعتباری محلی را دارم.

سیدمهدی صادق نماینده مردم آستانه اشرفیه نیز یکی دیگر از نمایندگانی بود که به تغییر ردیف‌های بودجه به نفع نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق اعتراض داشت و گفت: در لایحه بودجه چند ردیف مربوط به پروژه‌هایی است که برخی از نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برای خودشان مورد نظر قرار داده‌اند که این مساله باید پیگیری شود.صادق ادامه داد: بنده از نمایندگانی که این ردیف‌ها را برای خودشان در نظر نگرفتند، تقدیر و تشکر می‌کنم و از رییس‌مجلس می‌خواهم که دستور حذف ردیف‌های خاص برای برخی حوزه‌های خاص را صادر کند.

این ۱۱ ردیف بودجه‌ای که گفته می‌شد مربوط به حوزه‌های انتخابیه برخی از نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق است، ردیف‌هایی همچون ردیف اعتبارات شبکه آبرسانی سیمینه‌رود به مبلغ ۲ میلیارد ریال، ردیف اعتباری ساختمان سد سیمینه‌رود به مبلغ ۲۰۰ میلیاردریال، ردیف اعتباری طرح مطالعه و اجرای راه‌آهن اصفهان- ازنا به مبلغ ۳۰میلیارد ریال، اعتبار طرح آبرسانی از سد کلان به ملایر به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال و اجرای کنار گذر غربی و شرقی همدان و ردیف افزایش اعتبار طرح آبرسانی به سرخس به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال می‌شد.

لاریجانی: می‌دانستم‌ این طور می‌شود

علی لاریجانی رییس‌مجلس در جلسه روز گذشته پیاپی از نمایندگان می‌خواست وارد بحث بر سر ردیف‌های بودجه‌ای نشوند؛ اما اصرار نمایندگان بر مقاومت لاریجانی چیره شد و او نیز پیشنهاد کامران برای حذف ردیف‌های بودجه‌ای محلی را مطرح کرد و ‌این ۱۱ ردیف با رای پیاپی نمایندگان حذف شد؛ ۱۱ردیفی که به اعتقاد لاریجانی اوقات نمایندگان را تلخ و خلق آنان را تنگ کرد.

اما با آغاز حذف‌این ردیف‌ها، حجت‌الله رحمانی نماینده الیگودرز که به‌ این موضوع انتقاد داشت به جایگاه هیات رییسه رفت تا با لاریجانی در‌ این باره صحبت کند؛ اما رییس مجلس بی‌توجه به ‌این موضوع ردیف‌های بودجه‌ای محلی را یکی پس از دیگری می‌خواند و رای‌گیری می‌کرد و نماینده الیگودرز نیز هر لحظه عصبانی‌تر تلاش می‌کرد تا از حلقه حدود ۷ یا ۸ نفره نمایندگانی که تلاش می‌کردند او را آرام کنند، خودش را به لاریجانی برساند.

در نهایت رحمانی با هجوم بردن به سمت هیات رییسه فریاد زد: «خون به پا می‌کنم، «این کار خیانت به مردم است» و لاریجانی نیز به وی گفت:‌ این کار شما درست نیست.‌ این جریان حدود ۲۰ دقیقه ادامه داشت تا‌ اینکه لاریجانی پس از گذشت یک ساعت از آغاز جلسه، ساعت ۱۱ صبح زنگ پایان جلسه را زد و مجلس را تعطیل کرد.

وی دقایقی قبل از پایان جلسه با اشاره به حاشیه‌های اتفاق افتاده گفت: بنده به شما گفتم که وارد ردیف‌ها نشوید، وقتی وارد ردیف‌ها می‌شوید، این مسائل به وجود می‌آید.

وی خطاب به حسن کامران که پیشنهاد حذف ردیف‌های بودجه‌ای محلی را داده بود و در‌این زمان هم می‌خواست سخنی بگوید، گفت: بس است دیگر؛ به اندازه کافی مساله‌‌ ایجاد کردید.

لاریجانی ادامه داد: در روز آخر بررسی بودجه بر سر ۴ ردیف اوقات خودتان را تلخ نکنید و خلق همکاران را تنگ نکنید، حالا مثلا این ۴ ‌‌ردیف پس و پیش نمی‌شد، چه حادثه‌ای پیش می‌آمد؟

وی با بیان اینکه برای بررسی ردیف‌های بودجه‌ای هم سایر نمایندگان ناراحت شدند و هم ‌سر و صداهای زیادی در مورد ردیف بودجه‌های ازنا و سایر ردیف‌ها در مجلس به‌وجود آمد، ‌از نمایندگان خواست ‌بحث‌های حاشیه‌ای را ‌‌ادامه ندهند.

رییس‌مجلس خطاب به سایر نمایندگان اظهارکرد: بنده می‌خواستم به شما نشان دهم که دلیل مقاومتم برای عدم ورود به بحث ردیف‌ها چه بود، یک نمونه از این مسائل را هم‌اکنون در مجلس مشاهده کردیم که چه اتفاقی رخ داد.