دعوت‌نامه ایران برای غول‌های نفتی چین

مخبر که روز یکشنبه به‌منظور شرکت و سخنرانی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن وارد شانگهای شده است، روز گذشته در همایش تجاری ایران و چین که در هتل پریموس و با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، اعلام کرد: مصمم هستیم موانع موجود در مسیر همکاری شرکت‌های ایرانی و چینی را برطرف کنیم و بستر لازم برای روابط با ثبات و پرمنفعت برای هر دو طرف را فراهم آوریم.

مخبر در ادامه سخنانش گفت: ما انتظار داریم که دولت چین شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای حضور و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های نفت و گاز ایران تشویق کند ضمن آنکه شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز برای صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به چین آمادگی کامل دارند. مخبر همچنین بر لزوم ایجاد خط سبز گمرکی برای توسعه تجارت با چین تاکید کرد. ‌

اراده ایران و چین بر تعمیق مناسبات

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، محمد مخبر اظهار کرد: سفر تاریخی جناب آقای دکتر رئیسی به جمهوری خلق چین در فوریه سال جاری و ملاقات ایشان با آقای شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور محترم کشور دوست، جمهوری خلق چین، به واقع فصل جدیدی از روابط رو به گسترش ایران و چین در غرب و شرق قاره آسیا را رقم زد. وی‌ افزود: بی‌تردید اراده و تاکید رهبران دو کشور بر تعمیق هرچه بیشتر مناسبات، ما را موظف ساخته است تا تمام تلاش خود را برای اجرا کردن این مهم، معمول داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نگاه استراتژیک و راهبردی دولت ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، هدف و گروه بریکس و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و به خصوص چین است، تصریح کرد: البته ضرورت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و هدف، بر مبنای شناخت دقیق از ظرفیت‌ها و مزیت‌های این کشورها استوار است. مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امروز دستاوردهای بسیار ارزشمند و بعضا منحصر‌به‌فردی را دارد و به عنوان یک قدرت بانفوذ و تعیین‌کننده منطقه‌ای برای دوست و دشمن شناخته شده است.

بخش‌های خصوصی دو کشور باید فعال‌تر شوند

معاون اول‌ رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش موقعیت سرزمینی و راهبردی ایران را از نظر کریدورهای شمال-جنوب و شرق‌-‌غرب، موقعیتی منحصربه‌فرد دانست و اظهار کرد: در صورت سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها، بسیاری از کشورهای جهان، از آسیای جنوب شرقی تا اروپا و کشورهای همسایه، از مزایای آن می‌توانند برخوردار شوند و با توجه به سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان و نگاه اقتصادی دریا محور، امکان خلق ثروت، اشتغال، تولید و واردات وجود دارد.

مخبر افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت صلح، ثبات، امنیت در منطقه و دستیابی به همگرایی پایدار، در تلاش است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی و موقعیت سرزمینی در مواصلات و ترانزیت، به تقویت مناسبات تجاری خود با کشورهای هدف به خصوص چین بپردازد.

قرار گرفتن بر سر چهارراه مسیرهای ترانزیتی، از جمله کریدورهای شمال-‌جنوب و مسیر ترانزیتی چابهار‌-‌آسیای میانه، کریدور شرق - غرب و ابتکار کمربند -راه چین، دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر و دارا بودن بندرهای کلیدی نظیر بندرعباس، چابهار، بندر امام، امیر‌آباد و کاسپین، این امکان را در اختیار ایران قرار داده است که بتواند شریک مناسب و پایداری برای همه کشورهای دوست خصوصا چین باشد. وی از آمادگی جمهوری اسلامی برای صادرات شیلات و محصولات کشاورزی به چین خبر داد و تصریح کرد: بخش‌های خصوصی دو کشور در این زمینه‌ها باید فعال‌تر شوند و همکاری‌های خود را ارتقا دهند.

لزوم ایجاد خط سبز گمرکی

مخبر همچنین با تاکید بر لزوم حضور جدی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی در چین، تدوین و تعریف سازوکار حقوقی حل اختلافات تجاری اظهار کرد: ایجاد خط سبز گمرکی برای توسعه تجارت با چین، توسعه صادرات محصولات برند حلال، توجه به استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیکی فرامرزی برای فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، به ویژه در چین - با توجه به صفر بودن تعرفه کالاها در بستر تجارت الکترونیک فرامرزی - باید در دستور کار مشترک طرفین قرار گیرد.

مشارکت سه‌جانبه در پروژه آی‌پی

مخبر در ادامه سخنانش با اشاره به ظرفیت قابل توجه همکاری شرکت‌های دو کشور در بخش نفت و گاز، بر مشارکت راهبردی سه‌جانبه ایران – چین - پاکستان در پروژه ‌آی‌پی (IP) و انتقال گاز، مشارکت راهبردی سه‌جانبه ایران - چین- ترکمنستان جهت سوآپ گاز از ترکمنستان به سواحل مکران، پروژه ایران در احداث مجتمع‌های گاز طبیعی با اولویت ال‌ان‌جی‌(LNG) و بسترسازی برای واردات LNG و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد‌. وی ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی مرکز توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان در چین در سال ۲۰۱۴، برگزاری نشست‌های تجاری- فناوری با هدف توسعه بسترهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه صادرات ۵۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های مواد پیشرفته، الکترونیک، دارو و تجهیزات پزشکی به چین، برگزاری نشست تجاری مشترک بین شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و شرکت‌های چینی توصیه می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی واردات چین CIIE نمایشگاهی تجاری است که از سال ۲۰۱۸ هر ساله در شانگهای چین برگزار می‌شود. این نمایشگاه نخستین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است.

امسال نیز ششمین دوره‌ نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE ۲۰۲۳) از ۱۴آبان آغاز شده و تا ۱۹آبان در شهر شانگهای ادامه خواهد داشت‌. در همین حال عصر روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور پس از حضور در ششمین اکسپو بین‌المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی، پایتخت چین را به مقصد تهران ترک کرد.