وی با اشاره به تفاوت فقیر و مسکین گفت: فقیر آن کسی است که در عین نیاز شدیدی که دارد، هیچ‌وقت ابراز نمی‌کند و هیچ‌وقت دستش را به سمت کسی برای کمک دراز نمی‌کند و نمی‌توان او را شناخت، اما مسکین کسی است که نیازمندی شدیدتری داشته و خانه‌نشین شده است. رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انقلاب اسلامی گفت: عامل اصلی سقوط رژیم پهلوی فساد خاندان آنها بود؛ در زمان رژیم پهلوی خیلی‌ها نمی‌دانستند اتوبان یعنی چی ولی در شرایط فعلی بنیاد مستضعفان اتوبان‌سازی می‌کند؛ حلبی‌آبادها در زمان رژیم پهلوی زیاد بود.

فتاح: کم‌فروشی نکرده‌ام

در ابتدای این مراسم پرویز فتاح، رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: آنچه تلاش شده و به عنوان دستاورد نام می‌بریم مطابق آمار و خواست قلبی بنده نبوده، اما کم‌فروشی نکرده‌ایم. ما از ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی و انقلاب کوتاه نیامدیم و تلاش کردیم بر پایه نماز در کل گروه بنیاد کار و تلاش انجام دهیم. به گزارش فارس، وی با اشاره به تحریم بنیاد مستضعفان از سوی ترامپ و دولت آمریکا، ابراز کرد: ترامپ در آخرین ماه که می‌خواست برود در یک بیانیه بنده و همه همکاران را تحریم کرد و نشان داد بنیاد تاثیر گذاشته، اما تحریم‌ها به فضل الهی و با اقتصاد مقاومتی و روحیه جهادی شکسته شد و هیچ کاری به خاطر تحریم معطل نمانده است. فتاح ادامه داد: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا کردیم و در حکم حضرت آقا بر به‌کارگیری از گروه‌های جهادی و جوان تاکید کردند. در دولت آقای رئیسی ۲۲ نفر از نیروهای ما به دولت رفتند و سعی کردیم جایگزین آنها از جوانان باشد و خلأیی در امور ایجاد نشود. فتاح بر تعامل و همکاری با دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: ما در تعاملات برون‌سازمانی مشکلی نداریم و رابطه ما با دولت و مجلس خوب است. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پایان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران بنیاد مستضعفان را با خود خواهد برد، گفت: مدیران بنیاد مستضعفان در همین جا می‌مانند و کسی ستاد اجرایی نمی‌آید.

دهقان: درگیری با دیگران نداریم

حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان نیز در آیین قدردانی از خدمات سید پرویز فتاح و معارفه وی به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: آنچه در بنیاد مستضعفان انجام خواهیم داد این است که اندیشه‌ای نو خواهیم داشت تا متوجه این هدف عالیه باشد. هنر ما سازمان‌دهی فعالیت‌های بنیاد است و اگر غیر از این باشد ضرر خواهیم کرد. وی ادامه داد: ما منبعی برای هدر دادن نداریم و زمانی هم برای تصمیم‌گیری نداریم. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید با اتکا به تلاش برای جهش به سوی آینده حرکت کنیم. به گزارش فارس، وی یادآور شد: ما هیچ محلی برای درگیر شدن با دیگران نخواهیم داشت و تلاش می‌کنیم همکار دولت بوده و در خدمت مستضعفان باشیم.