آمادگی ایران برای همکاری امنیتی - دفاعی با کشورهای همسایه

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمادگی تهران برای همکاری امنیتی - دفاعی با کشورهای دوست و همسایه را اعلام کرد. سردار وحیدی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تمایل عراق برای ایجاد یک سامانه امنیتی مشترک با ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری امنیتی دفاعی با کشورهای دوست و همسایه است. به گفته وی، ایران در کنار سایر حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده توسعه روابط دفاعی- امنیتی با کشورهای دوست و همسایه است.

نیروهای آمریکایی منطقه را ترک کنند

وزیر دفاع در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که بن لادن کشته شده است، اگر چنین ادعایی واقعیت داشته باشد توجیهی برای حضور نظامیان آمریکایی در منطقه وجود ندارد. آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی ادعا می‌کردند که برای کشتن بن لادن و مبارزه با تروریسم به منطقه آمده‌اند، آنها نتوانستند بن لادن را بکشند تا اینکه این ادعای اخیر را مطرح کرده‌اند.

سردار وحیدی همچنین تاکید کرد: حضور نظامیان آمریکایی و دیگر کشورهای ائتلاف در منطقه نه تنها به کاهش تروریسم در منطقه منجر نشد، بلکه موجب گسترش و توسعه تروریسم شده است.وی گفت: علی القاعده اگر آمریکایی‌ها و متحدان آنها به حرف‌هایشان پایبند باشند دیگر منطقی برای حضورشان در افغانستان وجود ندارد و اگر حرفشان درست باشد و بن‌لادن کشته شده باشد باید از منطقه خارج شوند.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: هم اینک باید منتظر بنشینیم و ببینیم که آمریکا و متحدان این کشور چه توجیه جدیدی برای ماندن خودشان در منطقه درست می‌کنند.

دلیل توانمندی‌های نظامی ایران

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره توانمندی‌های نظامی ایران نیز با بیان اینکه توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران صرفا برای دفاع از خود و منافعش در منطقه است، از کشورهایی که پیشرفت‌های نظامی ایران را تهدید محسوب می‌کنند انتقاد کرد. سردار وحیدی گفت: آنهایی که تلاش می‌کنند حجم بزرگی از خریدهای تسلیحاتی را به کشورهای منطقه تحمیل کنند باید مورد سوال و خطاب قرار گیرند. وی گفت: کسانی که خریدهای تسلیحاتی را به کشورهای منطقه تحمیل کرده اند نمی‌توانند ادعا کنند که دو سه میلیارد دلار بودجه دفاعی ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه است.

سردار وحیدی ضمن قدردانی از دولت و مجلس به‌خاطر افزایش بودجه دفاعی ایران گفت: این توجه و عنایت مجلس و دولت موجب می‌شود تا نیازمندی‌های نیروهای مسلح تامین گردد. سردار وحیدی در همین حال خاطرنشان کرد: رقم بودجه دفاعی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

وی افزود: باید بگوییم که ما یک دفاع ارزان قیمت را به لحاظ ارزش ریالی آن در کشور به کار گرفته‌ایم.

وزیر دفاع تاکید کرد: اساس دفاع جمهوری اسلامی ایران متکی بر شهادت‌طلبی است.

برنامه ساخت موشک‌های بومی برد بلند

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین از برنامه این وزارتخانه برای ساخت موشک‌های بومی برد بلند پدافند هوایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار وحیدی دیروز در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساخت سامانه موشکی مشابه اس- ۳۰۰ گفت: ما هم‌اکنون در وزارت دفاع برنامه ساخت موشک‌های برد بلند پدافند هوایی بومی را در دستور کار داریم. وی اضافه کرد: با وجود اینکه ساخت چنین موشکی بسیار زمان بر است، اما خوشبختانه تاکنون گام‌های بسیار خوبی را در این زمینه برداشته‌ایم.