معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایران، میزان تورم در بخش سلامت را ۴/۱ تا ۶/۱ برابر نرخ تورم کشور دانست و گفت: هم اکنون ۱۲ هزار پزشک عمومی‌یا فاقد شغل هستند و یا اینکه درآمد کافی ندارند و در بخش دیگری از رشته تحصیلی خود امرار معاش می‌کنند. به گزارش مهر، دکتر علیرضا زالی در میزگرد اقتصاد سلامت در کنگره جامعه جراحان که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: باید راهکار مناسبی برای اشتغال جامعه پزشکی اندیشیده شود. چرا که در حال حاضر عدم توازن و تناسب در بخش اشتغال و فارغ‌التحصیلی جامعه پزشکی دیده می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۸ هزار پزشک عمومی ‌و دوسوم ماماها و خیلی از پرستاران کشور هم اکنون بیکار هستند، گفت: حدود ۴ هزار پزشک عمومی‌ در رشته‌ای غیر از رشته خود شاغل هستند و به طور کلی ۱۲ هزار پزشک عمومی فاقد کار یا درآمد کافی هستند.

زالی با تاکید بر اینکه تعرفه‌گذاری نباید بدون توجه به فضای اقتصاد عمومی ‌و اقتصاد سلامت انجام شود، گفت: باید به گونه‌ای پیش برویم که سهم بیمار در پرداخت هزینه سلامت به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و میزان مشارکت عادلانه به ۸۳ درصد افزایش پیدا کند که برای تحقق این امر لازم است ۷ درصد از تولید ناخالص ملی و ۵/۱۴ درصد از اعتبارات عمومی ‌به این بخش اختصاص پیدا کند.