8670

بر اساس برجام، اروپا پذیرفته بود که در سال هشتم توافق یعنی ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ تحریم‌‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی را لغو کند اما شورای اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌‌‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی را همچنان حفظ می‌کنند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از حفظ تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا، گفت: امروز در روز انتقال یا سال هشتم اجرای توافق سال 2015 موسوم به برجام هستیم. در این روز تعهداتی برای طرف‌های مقابل دیده شده بود از جمله محدودیت‌هایی برای فناوری موشک بالستیک وجود داشت که از طریق قطعنامه 2231 رفع شد، همین‌طور محدودیت‌هایی در حوزه تحقیق و توسعه در فناوری‌های هسته‌ای نیز برداشته شد. ما شاهد بودیم در کنار اینها خلاف عهد صریح از جانب اتحادیه اروپا رخ داد.او تاکید کرد: اروپا متعهد بود که در سال هشتم برجام بعضی از تحریم‌ها که سابق بر این به صورت تحریم‌های اتحادیه علیه ایران وضع کرده بود را رفع کند.

اما برخلاف این تعهد صریح عمل کردند، تعهد را زیر پا گذاشتند و به صورت غیر‌قانونی اعلام کردند که می‌خواهیم تحریم‌ها را حفظ کنیم.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: زیر پاگذاشتن تعهد از سوی اتحادیه اروپا این فرصت را به ما می‌دهد که بر اساس پاراگراف 26 برجام ما هم بخشی از تعهدی را که بر عهده داشتیم، اجرایی نکنیم. در حال حاضر یکی از تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران یعنی ارائه لایحه عضویت ایران در پروتکل الحاقی را دولت به مجلس ارائه نکرد و حتما هم اگر ارائه می‌کرد با توجه به بد عهدی طرف مقابل مجلس شورای اسلامی هم آن را تصویب نمی‌کرد.عمویی، خاطرنشان کرد: گام خلاف عهد در ابتدا از سمت طرف مقابل برداشته شد و ایران اقدام جبرانی را طبق پاراگراف 26 برجام صورت داد و در این چارچوب همچنان شکایت ایران از اروپاییان برای عدم‌انجام تعهداتشان پابرجاست.